פורטל:אמנות/ציטוט נבחר/אוסף ציטוטים
אוסף הציטוטים הנבחרים של פורטל האמנות
לעריכת סדרות הציטוטים לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".
1
אני מכנה את הפרויקט שלי בשם תיאטרון, משום שהספק שיצירת אמנות, או צבע אדום, מסוגלים להעיד על החיים עצמם או להגיב עליהם במידה מספקת. האמנות איננה החיים עצמם, ובאותה מידה, אין האמנות מעדנת את מכאובי החיים. יש בה קריאה של היחיד שנואש מן האפשרות שקולו או אמנותו תשנה את מהלכי החיים. דהיינו, את מהלכי החברה. האמנות היא תוצאה של חוסר סיכוי, ולמעשה, של יאוש שאי אפשר לכבוש אותו, אלה רק להצביע אותו. הצעקה של היחיד היא הצידוק היחיד לחברה. ויצירות אמנות הן ההצדקה היחיד לקיום בתוך אי-הצדק והמלחמות.
2
... משתאה הוא לפלא, אהבתו בערה בלבבו לעלמה הדוממת. פעם בפעם ניסה בידו, הבשר או שנהב היא - לא האמין, לא הודה, כי פסל עומד לפניו.
— אובידיוס, מטמורפוזות, מוסד ביאליק, 1996
3
נסיעה של ארבעה אזרחים ישראלים בכיוון ארבעת הגבולות; סימון הנקודות שבהן הם נעצרים על ידי הצבא והטמנת מטיל שמידותיו 0.4X100X4 ס"מ ומוטבעת עליו אינפורמציה דמוגרפית, מודיעינית בחלקה (נתונים שפורסמו בשבועון טיים ב-15.10.1973). במקביל, משלוח ארבעה מכתבים לאגודות האמנים של לבנון, סוריה, מצרים וירדן ובהם בקשה לבצע את הפעולה בגבולותיהם.
4
אומרים כי הידיעה היא מכנית, אם היא נולדת מתוך נסיון החושים, ומדעית אם היא נולדת ובאה לידי סיום בשכל, ואלו מכנית למחצה - אם היא נולדת מתוך המדע ומסתיימת בעשיית-כפיים. [...] התחלות-האמת המדעיות של הציור מבררות קודם כל מה הוא העצם בעל הצל, מהו צל ראשוני וצל-משנה ומהי התאורה, כלומר חושך, אור, צבע; מה הם עצם, צורה, מצב; מה הם ריחוק, קרבה, תנועה ומנוחה. דברים אלה נתפשים ברוח בלבד ללא עשיית-כפיים, וזה הוא מדע-הציור, השרוי ברוחו של ההוגה אותו. ממנו קם לאחר-מכן הביצוע, שהוא נכבד בהרבה מן העיון, או המדע, שדובר עליו לעיל.
— לאונרדו דה וינצ'י, "ספר הציור", מתוך: פרקים בתאוריה של אמנות הרנסאנס והבארוק, מוסד ביאליק, 1989.
5
חסר כאן תוכן המתאים להופיע במכלול. אנא תרמו למכלול והשלימו את החסר.
| ||
חסר כאן תוכן המתאים להופיע במכלול. אנא תרמו למכלול והשלימו את החסר. |
6
תוכנו של העולם אינו לובש צורה נראית העומדת בעינה. ובלשון המשל הראשון אפשר לומר: הראייה אינה ראי שתמיד שווה הוא, אלה היא כוח-תפיסה חי; יש לה קורות פנימיות של עצמה שחלו בהן שלבי-התפתחות מרובים.
— היינריך ולפלין, מושגי יסוד בתולדות האמנות, מוסד ביאליק, 2003.
7
מה לדעתכם הוא האמן? רפה שכל שיש לו עיניים רק אם הוא צייר, או אוזניים רק אם הוא מוזיקאי, או נבל מנגן בחדרי ליבו אם הוא משורר, או אפילו אם הוא מתאגרף האם הוא רק שרירים? להיפך! הוא גם ישות פוליטית. ...איך הוא יכול שלא להתעניין בזולת, להתסגר במגדל שן ולהתנתק מהחיים שניתנו לו בשפע? לא, הציור לא הומצא כדי לקשט בתים. זהו כלי מלחמה שנועד למטרות התקפה והגנה נגד האויב
8
בד בבד עם כניסת האוונגרד צצה במערב המתועש תופעה תרבותית שנייה, זו שהגרמנים העניקו לה את השם הנפלא קיטש.
9
אתה לא חי בתוך ארמונות רנסאנס. כמו שטבעי לאיטלקי לעסוק בשיש, כאן הדיקט הוא חומר שמשדר. שמקרין את המקום - מקום בעל הוויה דלה. זה סוג של חומרים שהאמן הישראלי נינוח איתם. הם חלק ממראה ילדותו וישנה בהם הוויטליות הקשורה בחיינו כאן.
10
יבואו נא, איפה, המציתים העליזים שאצבעותיהם מפוחמות. הנה הם! שימו אש תחת ארונות הספריות. הסיטו את כיוון התעלות כדי להטביע את המוזיאונים! איזו שמחה לראות את הבדים המפוארים צפים על המים, קרועים, דהויים ונתונים לחסדי הגלים! תפשו מגרפות, גרזנים, פטישים! הרסו את יסודות הערים המכובדות!
11
רודן בודד היה לפני שנתפרסם לתהלה, והתהלה, אשר באתו, עשתה אותו אולי בודד יותר, כי התהלה אינה בסופו של דבר אלה סכום כל טעויות-ההבנה הנערמות מסביב לשם חדש.
— ריינר מריה רילקה, מתוך ספרו על אוגוסט רודן, הוצאת מחברות לספרות, תשי"ב
12
האמנות, מצד יעודה הגבוה ביותר, היתה ונשארה עבורנו דבר מה השייך לעבר. ובכך היא איבדה מבחינתנו גם את האמת ואת החיים האמיתיים.
13
חלמתי כת של אמנים בעלי רוח הקודש, בני-חורין הרחוקים מעולם הבורסה ומהכנופיה של מבקרי-האמנות שמלאכתם בכך, אמנים שאהבתם טבעית וטבעם 'טבעי'.
14
חסר כאן תוכן המתאים להופיע במכלול. אנא תרמו למכלול והשלימו את החסר.
| ||
חסר כאן תוכן המתאים להופיע במכלול. אנא תרמו למכלול והשלימו את החסר. |
15
... באתי גרינוולד, להיווכח במה שראית בספרים. וירדתי על ברכי. פה מתבלבלות כל אמות המידה, כאשר חומר הופך ליסורים, והדם איננו אלה צבע רענן לעד. כאן צורה היא רוח הולכת ובאה.
16
אני מכנה את הפרויקט שלי בשם תיאטרון, משום שהספק שיצירת אמנות, או צבע אדום, מסוגלים להעיד על החיים עצמם או להגיב עליהם במידה מספקת. האמנות איננה החיים עצמם, ובאותה מידה, אין האמנות מעדנת את מכאובי החיים. יש בה קריאה של היחיד שנואש מן האפשרות שקולו או אמנותו תשנה את מהלכי החיים. דהיינו, את מהלכי החברה. האמנות היא תוצאה של חוסר סיכוי, ולמעשה, של יאוש שאי אפשר לכבוש אותו, אלה רק להצביע אותו. הצעקה של היחיד היא הצידוק היחיד לחברה. ויצירות אמנות הן ההצדקה היחיד לקיום בתוך אי-הצדק והמלחמות.
17
נסיעה של ארבעה אזרחים ישראלים בכיוון ארבעת הגבולות; סימון הנקודות שבהן הם נעצרים על ידי הצבא והטמנת מטיל שמידותיו 0.4X100X4 ס"מ ומוטבעת עליו אינפורמציה דמוגרפית, מודיעינית בחלקה (נתונים שפורסמו בשבועון טיים ב-15.10.1973). במקביל, משלוח ארבעה מכתבים לאגודות האמנים של לבנון, סוריה, מצרים וירדן ובהם בקשה לבצע את הפעולה בגבולותיהם.
18
מה לדעתכם הוא האמן? רפה שכל שיש לו עיניים רק אם הוא צייר, או אוזניים רק אם הוא מוזיקאי, או נבל מנגן בחדרי ליבו אם הוא משורר, או אפילו אם הוא מתאגרף האם הוא רק שרירים? להיפך! הוא גם ישות פוליטית. ...איך הוא יכול שלא להתעניין בזולת, להתסגר במגדל שן ולהתנתק מהחיים שניתנו לו בשפע? לא, הציור לא הומצא כדי לקשט בתים. זהו כלי מלחמה שנועד למטרות התקפה והגנה נגד האויב