פולק פסיכדלי
להקת הפולק הפסיכדלי הבריטית The Incredible String Band | |
מקורות סגנוניים | פולק, פסיכדליה |
---|---|
מקורות תרבותיים | אמצע שנות השישים, ארצות הברית |
תת-סוגות | |
פריק פולק | |
נושאים קרובים | |
אנטי-פולק, אינדי פולק, נאו-פסיכדליה, פופ פסיכדלי, רוק פסיכדלי, מוזיקת נשמה פסיכדלית |
פולק פסיכדלי (הידוע גם כאסיד פולק או פריק פולק) הוא צורה של פסיכדליה שמקורה בשנות ה-60 של המאה ה-20. בנוסף לאלמנטים הרווחים במוזיקה פסיכדלית, הסגנון שומר על שימוש מרכזי בכלי נגינה אקוסטיים, כנהוג בפולק.
היסטוריה
שנות ה-60
חברי ההרכב הניו יורקי The Holy Modal Rounders הם כנראה הראשונים לעשות שימוש במושג "פסיכדלי" בהקשר מוזיקלי, בהתייחסם לביצוע שלהם לשיר בלוז שביצע קודם להם המוזיקאי לדבלי. גיטריסט הפולק ג'ון פאהי הקליט מספר שירים בשנות ה-60 המוקדמות, אשר בהם התנסה בטכניקות הקלטה לא שגרתיות, דוגמת ניגון סליל ההקלטה לאחור וליווי אינסטרומנטלי חדשני. שירו The Great San Bernardino Birthday Party בישר על אלמנטים של פסיכדליה, עם אלתורים מחוצפים וכיווני גיטרה חריגים. שירים אחרים שיצאו באותו אלבום עשו גם הם שימוש בדיסוננסים שהחריגו אותם מהנורמה הפולקית. ב-1967, הופיע פאהי עם להקת הרוק הפסיכדלי Red Krayola בפסטיבל פולק בברקלי. ההופעה הוקלטה ופורסמה כאלבום "Live 1967", והשוותה לבוטלגים הראשונים של הוולווט אנדרגאונד ולחלקים מיצירותיהם של פינק פלויד משנות ה-60 המאוחרות.
עבודתו המוקדמת של גיטריסט הפולק סאנדי בול איגדה אלמנטים של פולק, ג'אז ומודוסים בסגנון ערבי. אלבומו Fantasias for Guitar and Banjo, שיצא ב-1963, יכול להחשב לאחד מתקליטי הפסיכדליה הראשונים. גם באלבומים מאוחרים יותר שלו, שהכילו טכניקות הקלטה ניסיוניות ואלתור רב, קיימים אלמנטים פסיכדליים.
כמה וכמה מוזיקאים שנעשו מזוהים עם רוק פסיכדלי החלו את דרכם המוזיקלית כאמני פולק, ובניהם חברי הגרייטפול דד, ג'פרסון איירפליין, הבירדס ולאב . The Serpent Power הייתה להקת רוק פסיכדלי עם השפעה חזקה של פולק. הבירדס הייתה להקת הפולק רוק האמריקאית החשובה ביותר אשר שילבה פסיכדליה בסגנונה.
בממלכה המאוחדת, בין אמני פולק שבלטו במיוחד היה מארק בולאן, שהצמד טירנוזאורוס רקס שבו היה חבר עשה שימוש בפעולי הקלטה ובליווי אינסטורמנטלי בלתי רגיל. אמנים בולטים אחרים היו הסקוטי דונובן, ששילב ביצירתו השפעות של אמריקאים דוגמת בוב דילן, והIncredible String Band, אשר יצרו מוזיקה אקוסטית שהושפעה השפעות מזרחיות וימי ביניימיות. בשנות ה-60 המאוחרות ובשנות ה-70 המוקדמות, אמני סולו כסיד בארט וניק דרייק החלו לשלב השפעות פסיכדליות עם פולק, למשל באלבום The Madcap Laughs של בארט ובFive Leaves Left של דרייק.
שנות ה-70
באמצע שנות השבעים הפסיכדליה החלה להפוך לאופנתית פחות, ורבות מלהקות הפולק שטרם עברו לכיווני יצירה אחרים התפרקו. בבריטניה, החלו להקות פולק לעבור למוזיקה המבוססת על כלי נגינה חשמליים, ובניהן הצמד האקוסטי טירנוזאורוס רקס, אשר הפך להרכב החשמלי T.Rex. היה זה המשכו של תהליך אשר במהלכו תת-הז'אנר פולק מתקדם החל להשפיע באופן ניכר על מוזיקת הרוק מהזרם המרכזי.
שנות ה-90 ועד ימינו
אמני פולק מחתרתיים ועצמאיים בשנות ה-90 המאוחרות הובילו לתחיית הפולק הפסיכדלי, עם תנועת ה-New Weird America. כמו כן, אלבומיהם המוקדמים של Animal Collective מזוהים מאוד עם פריק פולק, וכך גם שיתוף הפעולה שלהם עם אמנית הפולק הבריטית הוותיקה ושתי בניאן, ועם פרויקטים של המוזיקאי פיל אלברום, המשלבים אלמנטים נטורליסטיים עם לו-פיי ופסיכדליה. שני האמנים קיבלו חשיפה משמעותית בסצנת האינדי, בעקבות ביקורות מהללות באתר הביקורות פיצ'פורק. במהרה, אמנים אחרם החלו להתנסות במסגרת הז'אנר, ובניהם Grizzly Bear, דבנדרה בנהארט, הזמר-היוצר הברזילאי רודריגו אמרנטה, הזמר-היוצר האנגלי בן הווארד והמוזיקאית האמריקאית Grouper.
פריק פולק
המונח פריק פולק משמש כנרדפת לפולק פסיכדלי, או כתיאור של תת-ז'אנר שלו, שמערב סאונד אקוסטי, מילים שירים פסטורליות, ואסתטיקה נאו-היפית.
הזמרת-היוצרת האנגלית ושתי בניאן תויגה כ"סנדקית הפריק פולק" בשל היותה מקור השראה למגוון התנסויות חדשות בפולק. השפעות משמעותיות נוספות על אמני פריק פולק מאוחרים הגיעו מלינדה פרהקס, אן בריגס, קרן דלטון, שירלי קולינס, אנימל קולקטיב, הIncredible String Band, והלהקה האמריקאית Pearls Before Swine. הזמר-היוצר האמריקאי דבנדרה נהיה לאחד ממובילי הפריק פולק של שנות האלפיים, לצד ג'ואנה ניוסם.
ראו גם
34248172פולק פסיכדלי