פוטומונטז'

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף פוטומונטאז')
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פוטומונטז' המראה איך קרחון שלם היה אמור להיראות, אילו היה אפשרי להביט בו-זמנית הן בחלקו שמתחת לפני המים והן בחלקו שמעליהם.

בתחום הצילום, פוֹטוֹמוֹנְטָז'צרפתית: Photomontage, בתרגום לעברית: פוטו - תמונה, מונטאז' - הרכבה/השמה) משמעותה הרכבת מספר תצלומים שונים לתצלום אחד, פעמים רבות תוך יצירת הרושם שהתצלום שנוצר הוא תצלום מציאותי, שנלכד בצורתו זו בעדשת המצלמה. לעיתים משמש הפוטומונטז' להונאה, ולעיתים להעברת מסר אמנותי או פוליטי, תוך ידיעה של המתבונן שמדובר בפוטומונטז' ולא בתצלום מקורי.

בעידן המחשב, יצירת פוטומונטז' מתבצעת באמצעות תוכנות לעיבוד תמונה כגון פוטושופ, והפכה לפעולת פשוטה יותר ומדויקת יותר.

אם בעבר, תהליך שילוב התמונות היה באמצעים ידניים, דבר שהגביל מאד את האפשרויות והיה נחלת ידם של מקצוענים בלבד, הרי כיום כמעט כל אחד יכול לבצע פוטומונטז' בעזרת אמצעים פשוטים ובאיכות גבוהה. הטכנולוגיה החדשה גרמה בתחומים רבים לחששות מפני השימוש בה לצורך מניפולציה (תכסוס) של תמונות או מסמכים.

שימושים בפוטומונטז'

פוטומונטז' של 16 תמונות שונות המורכבות יחדיו בעזרת פוטושופ.
הרקע המקורי

השימוש בטכניקת הפוטומונטז' פופולרי בין השאר בתחומים הבאים:

שימוש בחינוך, במדע ובאמנות

הפוטומונטז' מאפשר להציג מידע שאי אפשר היה לצלם בתמונה אחת כפי שאותו מידע יכול להיראות אילו ניתן היה לבצע צילום כזה. בתור שכזה, הפונומונטז' מאפשר להמחיש דברים בבירור ומספק כלי לשיפור התפשת המידע ומהמשך חשיבה עליו.[דרושה הבהרה]

בקולנוע, הפוטומונטז' מאפשר להציג אירוע שצולם במקום אחד, כאילו הוא צולם במקום אחר. יתרה מזאת, שילוב תמונות מאפשר להציג מקומות דמיוניים שאינם קיימים במציאות ובלתי אפשרי לצלם אותם כלל.

שימוש במדיה

כיוון ששינוי המתבצע בתצלום יכול להטעות את הציבור הקורא או צופה, נוהגים במדינות רבות לציין במפורש ליד התצלום המתפרסם בכל מקרה בו התצלום אינו המקורי, אלא עבר שינויי עריכה (כדוגמת פוטומונטז').

דוגמה ידועה של שימוש בפוטומונטז' שגרם לסערת רוחות, היה כשהמגזין נשיונל ג'יאוגרפיק ביצע עריכה לתצלום שבוצע במצרים, על מנת להתאימו לעמוד השער ותוך כדי כך הוזז מיקומה של אחת הפירמידות.

שימוש בבידור, גרפיקה ופרסום

היכולת להרכיב ראש של אדם על גוף אחר, להציג אדם בסיטואציות אבסורדיות, לשנות פרופורציות בגוף, לשתול ידיעות בעיתון וכו', מאפשרות ליצור מצגות (או חוברות) הומוריסטיות המשמשות באירועים חברתיים או במופעי בידור.

דוגמה ידועה של שימוש בפרסום היא בפרסום הפוליטי שנעשה באמצעות טכניקת פוטומונטז', לדוגמה תמונת ראש הממשלה יצחק רבין במדי קצין נאצי, שהוצגה בהפגנת הימין בכיכר ציון נגד יצחק רבין והסכם אוסלו ב' על ידי סוכן השב"כ אבישי רביב, כחודש לפני שנרצח. מתנגדיו הקיצוניים של רבין הפיצו בין היתר גם תמונות שלו לבוש בכאפיה.

גם ראש הממשלה אריאל שרון הוצג בתמונות פוטומונטז' על ידי מתנגדיו הקיצוניים. בין היתר הופצו תמונותיו בכאפיה, מאחורי סורגים ותמונה בה הוא מצדיע במועל יד כשהוא לבוש במעיל נאצי, על רקע דגל עם צלב קרס. התמונה האחרונה הופצה באתר אינטרנט ובעקבות כך הוגשה כנגד האתר תלונה במשטרה על הסתה.

Plus+.svg Equal.svg
פוטומונטז' של קיווי ולימון שנעשה באמצעות תוכנת GIMP.
פוֹטוֹמוֹנְטָז'

שימוש לצורך הונאה, זיוף ופגיעה

טכניקת הפוטומונטז' שידרגה את שיטות הזיוף הקיימות. האפשרויות הפשוטות כיום "לשתול" חתימות שנלקחו ממסמך כשר בתוך מסמך מזויף, באופן שיהיה קשה לזהות את הזיוף, הביאה לריבוי המקרים של פשעי זיוף בעולם.

כיום, בניגוד לעבר, הרבה יותר קשה למומחה לקבוע את האותנטיות והמהימנות של תמונה בבית משפט כמוצג משפטי קביל.

תמונות מזויפות רבות שבוצעו בטכניקת פוטומונטז' מסתובבות ברשת האינטרנט, ולרוב קשה להבחין בין תמונה אמיתית למזויפת. היות שפעילות זו מכוונת בעיקר נגד ידוענים היא מחייבת אותם למעקב מתמיד על הנעשה ברשת ואף להגשת תביעות משפטיות במקרה הצורך.



פוטומונטז' היסטורי

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – תמונת פגישת הרצל עם קיסר גרמניה

פוטומונטז' נודע הוא התצלום המפורסם של פגישת בנימין זאב הרצל והקיסר וילהלם השני ליד מקווה ישראל.

דוד וולפסון, שלא היה צלם מקצועי, התרגש כל כך מהמעמד ומהכבוד הגדול, עד שהחמיץ את ההזדמנות לצלם מהזווית המיטבית. כתוצאה מזה נראה בתמונה הראשונה - הקייזר יושב על סוס לבן ומביט אל קצה הרגל של הרצל. עם פיתוח התצלום התגלתה התקלה, והרצל נלקח לגג ביפו, שם צולם כשהוא מחזיק את כובעו בידו (תמונה 2). וולפסון, בכישורים מרשימים יחסית לשנת 1898, הצליח לחבר בין שתי התמונות באופן הבא: את הקייזר הוא העביר אחורה לסוס השחור של החייל שליווה אותו; הסוס הלבן נגזר מההיסטוריה, והרצל "נשתל" לתוך התמונה. התוצאה היא תמונה 3.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים