פארק המסילה (ירושלים)
מידע כללי | |
---|---|
תאריך הקמה | 2013 |
מיקום | |
שכונה | בקעה (שכונה), מקור חיים |
רחובות סמוכים | דרך הרכבת |
פארק המסילה (מסומן בתור רחוב דרך הרכבת בחלקו הצפוני) הוא פארק עירוני בירושלים, המשתרע לאורך תוואי מסילת הרכבת הישנה בירושלים.
היסטוריה
הפארק משתרע לאורך תוואי מסילת הרכבת הישנה לירושלים שהפסיקה לפעול בשנת 1998, עקב מצב התחזוקה הרעוע של המסילה. בשנת 2000, הוחלט על חידוש ושיפוץ הקו, אך עיריית ירושלים (אז בראשות אהוד אולמרט) התנגדה לפתיחתה מחדש של תחנת הרכבת הישנה על רקע כוונה להפוך את התחנה הישנה למתחם נדל"ן, ורצון למנוע מעבר של רכבות בשכונת המושבה הגרמנית ובקעה.[1][2] ובמקומה הוקמה חדשה, תחנת הרכבת מלחה שנפתחה בשנת 2005, כתחנת הקצה של הקו (כ-5 קילומטר מדרום מערב לתחנה הישנה); כך מסילת הרכבת באזור זה נותרה ללא שימוש.[3]
בשנת 2002, החלו עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים לקדם תוכנית פיתוח במתחם הרכבת למגורים, מסחר ומלונאות, וקו רכבת קלה שאמור לעבור בחלקו בתוואי המסילה (הקו הכחול), קו שיחבר את דרום-מזרח העיר (תלפיות והסביבה) אל אזור התעשייה הר חוצבים ושכונת רמות, דרך מרכז העיר. התוכנית כללה גם הזזה של בניין התחנה הישנה כדי לפנות מקום לכביש שיחבר את רחוב דוד רמז עם דרך בית לחם.[1] אך עקב התנגדות מצד תושבי שכונת בקעה והמושבה הגרמנית, המועצה לשימור אתרים והחברה להגנת הטבע שונתה התוכנית.
בתקופת ראש העיר אורי לופוליאנסקי, ביקשה עיריית ירושלים לישם תוכנית משנות השמונים ולסלול כביש רחב שכולל ארבעה נתיבים ("כביש 34"), משכונת בקעה ועד סמוך לבית צפאפא. בין צומת הרחובות פת וברעם לכיוון אזור התעשייה תלפיות, ומשם עד צומת אורנים, בכניסה לאזור עמק רפאים. מנגד, התארגנה קבוצת תושבים בקריאה לבטל את הפרויקט ולהסב את תוואי המסילה לפארק ציבורי, והוקם "ועד פארק המסילה" שפעל להקמת הפרויקט.[4]
תכנון פארק המסילה
היוזמה לבניית הפארק התקבלה בוועדת התכנון והבנייה בשנת 2009, והקמתו החלה בשנת 2010. הוא תוכנן על ידי משרד מנעד בניהולם של האדריכלים צבי דקל, יאיר אביגדור ושלמה זאבי. באפריל 2013 זכתה עיריית ירושלים בפרס אות העיצוב על הקמת הפארק וביולי 2013 הוענק פרס קרוון לאדריכלות גנים למתכנני הפארק ממשרד מנעד.[5]
תושבי השכונות בדרום ירושלים (המושבה הגרמנית, מקור חיים, הקטמונים, בקעה) באמצעות המנהלים הקהילתיים, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע, מעורבים בהחלטות על גורל השטחים הפתוחים לאורך מסילת הרכבת הנטושה ועודדו את העירייה להקים פארק לרווחת התושבים.
בשנת 2010, בזמן העבודות שנעשו להקמת הפארק, נערכה חפירה ארכאולוגית בה נחשף אתר פרה-היסטורי, בו מאות כלים מאבן צור מסותתת.
תוכניות עתידיות
בינואר 2016, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים את תוכנית הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים.[6] אף על פי שבתוכנית המקורית של מערך הרכבת הקלה בירושלים, הוצע להשתמש בתוואי המסילה הישן לרכבת קלה, הוחלט לא לפגוע בפארק המסילה ולהעביר את התוואי המתכנן ברחוב עמק רפאים. כמו כן בוטלה תוכנית "כביש 34" ושטח זה ישמש לתוואי הקו במקביל לפארק המסילה. עם זאת בשתי נקודות קצרות יפגע תוואי הקו בפארק. בתחילת הפארק ליד מתחם התחנה לאורך של כ-300 מטר ובצומת אורנים לאורך של כ-400 מטר.[7]
שטח הפארק
שטח הפארק, באורך של חמישה קילומטרים, נמצא בתוואי ייחודי בירושלים בו אין עליות ניכרות (מראש נבחר תוואי הרכבת ככזה שבו נמצאת העלייה המתונה ביותר) ולכן הוא אזור אידיאלי ליצירת מסלול אופניים, בעיר ההררית.
הקטע העירוני של הפארק מתחיל בראש נחל רפאים, למרגלות "גבעת התנ"ך" ממזרח (ליד תחנת הרכבת הישנה), ועובר לאורך תוואי מסילת הרכבת הישן מהחאן הירושלמי, ומערבה. בקטע שברחוב הרכבת, שבמושבה הגרמנית, מהווה הפארק רצועת נופש צרה לאורך תוואי מסילת הרכבת הישנה, המשמשת כשדרה ירוקה לפעילויות בילוי ופנאי עירוניות. המתחם המבונה והנטוע משלב טבע עירוני עם מסלולי אופניים והליכה, פרגולות ופינות ישיבה.
לאחר שבוטלו התוכניות לסלילת כביש חדש בתוואי הפארק, נמשכה בשנת 2012 הכשרת הקטע השני מצומת אורנים דרומה, מתחת לגשר כביש ברעם, עד לגן החיות התנ"כי.
לאורך הפארק, בצידי המסילה הישנה, ניתן לראות מתקנים ששימשו את הכוונת ובקרת תנועת הרכבות, כגון רמזורים ותמרורים.
במאי 2015 שב ונפתח שביל הפארק שהיה חסום באזור תחנת הרכבת מלחה, וניתן להגיע דרכו עד פארק רפאים.
מקטעי הפארק
בניגוד אל פארק המסילה בתל אביב העובר בתור רחוב בין בניני משרדים ולאחר מכן בתוך תעלה מלאכותית בין בתי מגורים. פארק המסילה הירושלמי עובר כולו בגובה בתי השכונות הנמצאות סביבו ומוקף ברובו על ידי רחובות.
- מתחם "התחנה הישנה" עד דרך בית לחם. במקטע זה ניתן לראות את בניין הפיקוח.
- דרך בית לחם עד צומת אורנים. במקטע זה הפארק עובר בתוך רחוב דרך הרכבת על קו הגבול בין שכונת בקעה לשכונת המושבה הגרמנית.
- צומת אורנים עד גשר כביש משה ברעם. במקטע זה הפארק עובר בין בתי שיכונים של שכונת קטמון ממערב, ושכונת מקור חיים, ולאחר מכן אזור התעשייה והמסחר של תלפיות, ממזרח. בחלקו הצפוני של המקטע (סמוך לצומת אורנים) מתחם פנאי וספורט, שבו מתקני כושר, מתקני משחקים וברזיה.
- גשר משה ברעם עד גשר דב יוסף. במקטע זה עובר הפארק בתוך שכונת בית צפאפא, סמוך למטעי זיתים ובוסתנים.
- גשר דב יוסף עד גשר תחת דרך דוד בנבנישתי. בתחילת מקטע זה מסתיימת המסילה הישנה המשמשת כאלמנט מרכזי בפארק, ומתחילה המסילה המודרנית. בנקודה זו השביל מתפצל: החלק הצפוני פונה לכיוון שכונת קטמון, ומסתיים במגרש החניה של אצטדיון טדי, והחלק הדרומי ממשיך בין המסילה מצד אחד, ומטעי זיתים מצד שני, תחת דרך בנבנישתי ותחת כביש בגין דרום.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- דורית בר גיל, י-ם: העירייה מנסה לגייס את דוד עזריאלי להקמת פארק המסילה, באתר nrg, 2 בספטמבר 2008
- ברוך גיאן, ברוך הבא: סתם יום של חול בפארק המסילה, בבלוג "עונג שבת", 16 ביוני 2013
- ניר חסון, הקיפוד שציווה במותו חיים ירוקים יותר לירושלמים, באתר הארץ, 22 ביוני 2013
- פארק המסילה, באתר משרד מנעד, האחראית לתכנון הפארק
- פארק המסילה: כך הפך ברווזון מכוער לברבור מדהים, באתר וואלה!, 08 במאי 2015
- יאיר אטינגר, ניר חסון, הפארק בירושלים שמחבר שכונות יהודיות וערביות מדגיש בעיקר את הניתוק, באתר הארץ, 23 באוקטובר 2015
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 גל ניסים, הקו המשודרג: התחנה הסופית תהיה במלחה ולא בחאן, באתר גלובס, 2 ביוני 2002
- ^ אליסה אודנהיימר, מנכ"ל הרכבת: נשקלת מחדש ההסכמה להקים תחנה במלחה שבי-ם - במקום בחאן, באתר הארץ, 16 בנובמבר 2002
- ^ עוזיאל וכסלר, הרכבת לירושלים ירדה מהפסים, באתר הארץ, 2 במרץ 2003
- ^ קשת רוזנבלום, פארק במקום כביש: כך ניצחו תושבי שכונות גוננים בירושלים במאבקם, באתר הארץ, 19 בינואר 2014
- ^ 1 קשת רוזנבלום, פרס קרוון לאדריכלות גנים יוענק למתכנני פארק המסילה בירושלים, באתר הארץ, 7 ביולי 2013
- ^ הוועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים אישרה את תוכנית "הקו הכחול" של הרכבת הקלה
- ^ ניר חסון, תושבי הקטמונים מוחים נגד הקמת קו רכבת קלה בתוך פארק המסילה, באתר הארץ, 18 באפריל 2016
29812024פארק המסילה (ירושלים)