סופרמרין סוויפט
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מאפיינים כלליים | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס קרב | ||||||||||||
ארץ ייצור | בריטניה | ||||||||||||
יצרן | סופרמרין | ||||||||||||
תקופת שירות | 1954–1967 (כ־13 שנים) | ||||||||||||
יחידות שיוצרו | 197 | ||||||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר המלכותי | ||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
תרשים | |||||||||||||
סופרמרין סוויפט (באנגלית: Supermarine Swift) הוא מטוס קרב, חד-מושבי, סילוני מתוצרת חברת סופרמרין הבריטית.
המטוס פותח במהלך שנות ה-40 וה-50 (הדור הראשון) על בסיס הסופרמרין אטקר, ונכנס לשירות חיל האוויר המלכותי בשנת 1954 כמטוס יירוט. הסוויפט נחשב למטוס מהיר ואווירודינאמי במיוחד ואף שבר את שיא המהירות ב-26 בספטמבר 1953 כאשר הגיע למהירות 1,187 קמ"ש[1], למרות זאת הוא נהנה משירות מצומצם רק בשלוש טייסות בחיל האוויר המלכותי וכבר ב-1967 הוצא משירות לטובת ההוקר האנטר שהיה אמין ויציב מכנית בהרבה מהסוויפט[2].
דגמים
- סופרמרין סוויפט סוג 541: דגם אב-הטיפוס של המטוס (2 יוצרו).
- סופרמרין סוויפט F.1: דגם הייצור הראשון בעל מנוע רולס-רויס אייבון RA-7/109 וזוג תותח איידן 30 מ"מ (18 יוצרו).
- סופרמרין סוויפט F.2: דגם שכלל ארבעה תותחי איידן 30 מ"מ ושינויים קלים למבנה הכנפים כדי להרכיב את התותחים והתחמושת הנוספת (16 יוצרו).
- סופרמרין סוויפט F.3: דגם בעל מנוע משודרג רולס-רויס אייבון RA-7A/114 (25 יוצרו).
- סופרמרין סוויפט F.4: דגם דומה ל-F.2 אם המנוע המשודרג של ה-F.3 (62 יוצרו).
- סופרמרין סוויפט FR.5: דגם מטוס קרב סיור בעל חלק קדמי מאורך, זוג תותחי איידן 30 מ"מ וחופה נטולת מסגרת (58 יוצרו).
- סופרמרין סוויפט F.7: דגם בעל חלק קדמי מאורך, מנוע משודרג אייבון 116, מערכת מכ"ם משודרגת ויכולת נשיאת טילי אוויר-אוויר פיירי פיירפלש (14 יוצרו).
ראו גם
קישורים חיצוניים
- Supermarine Swift - History, Thunder and Lightening
- Supermarine Swift, Forgotten Jets
הערות שוליים
- ^ שבירת השיא בוצעה בשמי לוב בסופרמרין סוויפט F.4 שהטיס נוויל דיוק, אך הוא החזיק מעט זמן, שכן מספר ימים לאחר מכן נשבר השיא שוב על ידי מטוס דאגלס F4D סקיריי אמריקאי.
- ^ Vickers Supermarine Type 541 Swift, BAE Systems
סופרמרין סוויפט40248570Q1086822