נורד נורקרין
נורד II/1203 נורקרן | |||||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס תיור ואימון דו מושבי[1] | ||||||||||||
ארץ ייצור | צרפת | ||||||||||||
יצרן | נורד אוויאסיון | ||||||||||||
טיסת בכורה | 15 בדצמבר 1945 | ||||||||||||
צוות | 1 | ||||||||||||
נוסעים | 3 | ||||||||||||
יחידות שיוצרו | 378 | ||||||||||||
| |||||||||||||
| |||||||||||||
|
נורד נורקרין (צרפתית: Nord Norécrin) היה מטוס קל בעל שניים עד ארבעה מושבים מתוצרת צרפת, שנבנה על ידי חברת נורד אוויאסיון בסוף שנות ה-40 ותחילת שנות ה-50 של המאה ה-20.
פיתוח ואפיון
המטוס נבנה כמענה לתחרות לפיתוח מטוסים קלים בחסות משרד התחבורה של צרפת. תכנונו של המטוס הושפע מתכנון המטוס הגרמני מסרשמידט BF-108 טייפון.[1][2] הנורקרין הוא מטוס חד כנפי, בעל כנף נמוכה הנתמכת בקורה מרכזית. למטוס כן נסע מתכנס בעל שלושה גלגלים. מנוע המטוס מותקן בחרטומו, ולכתחילה נועד להיות מנוע בוכנה של חברת מאת'יס מדגם G4-R, בעל 100 כוחות סוס, אך בטיסתו הראשונה, ב-15 בדצמבר 1945 צויד במנוע מתוצרת רנו מדגם 4Pei.
בגירסת הייצור היו במטוס שלושה מושבים, ונקראה נורד 1201 נורקרין I. פותחו מספר גרסאות ולהן מנועים שונים, ובגרסאות המאוחרות יותר נוסף למטוס מושב רביעי. גרסה צבאית בעלת שני מושבים סומלה נורד 1203 נורקרין V, שהייתה חמושה במקלעים ורקטות. המטוס זכה ככלל להצלחה, ויוצרו 378 יחידות ממנו, על תתי הדגמים השונים.
שני מטוסי נורקרין, מדגמים שונים, נתרמו לחיל האוויר הישראלי על ידי משפחה יהודית מצרפת, למטרות פינוי רפואי. המטוסים הדיעו לישראל בספטמבר 1948, וסימולם היה ב-45 ו-ב-46. מאוחר יותר, עם שינוי שיטת הסימול, שונה מספרם ל0701 ו-0702. המטוסים שימשו למטרות תובלה קלה - טיסות בין בסיסים ותובלת מפקדים.[1]
לאחר מלחמת העצמאות הוצאו המטוסים מהשירות בחיל האוויר והועברו לקלוב התעופה לישראל. המטוסים שימשו להדרכה במשך כמה שנים, עד שהוצאו משירות.
גרסאות
- נורקרין 1200
- נורקרין 1200 I
- גרסה לייצור בעלת שלושה מושבים ומנוע רנו 4P-01 בכל 140 כוחות סוס. נבנו 22 מטוסים.
- נורקרין 1202
- אב טיפוס לדגם בעל ארבעה מושבים ומנוע פוטז 4D-01 בעל 160 כוחות סוס.
- נורקרין 1203 II
- גרסה לייצור עם מנוע רנייר 4L-00 בעל 135 כוחות סוס.
- נורקרין 1203 III
- נורקרין II עם שינויים בכן הנסע.
- נורקרין 1203 IV
- גרסה עם מנוע רנייר 4L-02 בעל 170 כוחות סוס.
- נורקרין 1203 V
- גרסה צבאית, חמושה במקלעים ורקטות.
- נורקרין 1203 IV
- גרסה לייצור, 1955, עם מנוע רנייר 4L-14 בעל 160 כוחות סוס.
- נורקרין 1203 M1
- אב טיפוס עם מנוע לייקומינג 0-360 בעל 180 כוחות סוס (עוצמת המנוף הופחתה ל-160 כוחות סוס).
- נורקרין 1204
- גרסה עם מנוע קונטיננטל C-125 בעל 125 כוחות סוס
- נורקרין 1204/II
- גרסה עם מנוע קונטיננטל C145-2 בעל 145 כוחות סוס
מפעילות
- OMTA, חברת תעופה - מטוס אחד בלבד
מפכילים צבאיים:
- חיל האוויר הישראלי - שני מטוסים
נתונים כלליים
נתונים לדגם נורקרין 1203/II
מאפיינים כלליים
- צוות: 1
- אורך: 7.21 מטר
- מוטת כנפיים: 10.22 מטר
- גובה: 2.90 מטר
- שטח כנף: 13 מ"ר
- משקל ריק: 1437 ליברות (652 ק"ג)
- משקל ההמראה מקסימלי: 2,314 ליברות (1,050 ק"ג)
- הנעה: מנוע בוכנה מקורר אוויר רנייר 4L-00, 135 כוח סוס
ביצועים
- מהירות מקסימלית: 174 קשר (280 קמ"ש)
- טווח: 900 ק"מ
- תקרת שירות: 16,405 רגל (כ-5,000 מטרים)
לקריאה נוספת
- דני שלום: מטוסי חיל האוויר, מהטייגר מות' עד הסופה. באוויר - פרסומי תעופה וחלל, ראשון לציון. תשס"ן, 2005.
קישורים חיצוניים
- Nord Aviation (SNCAN) N 1200 Norécrin באתר flugzeuginfo.net
- Nord 1203/II Norecrin I באתר jewishvirtuallibrary.org
- נורד 2/ 1203 נורקרן 2, באתר חיל האוויר הישראלי
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 דני שלום, עמ' 79.
- ^ Nord 1203/II Norecrin I באתר jewishvirtuallibrary.org.