מרכב"ה
מנהל פעילות | ישראל מור-חי |
---|
מרכבה (ראשי תיבות של: מערכת רוחבית כוללת במשרדי הממשלה)[1] היא יחידה באגף החשב הכללי במשרד האוצר, האחראית על פיתוח, תחזוקה והטמעת מערכות ERP רוחביות ארגוניות בעיקר על בסיס פלטפורמת SAP, לניהול הנכסים, הסיכונים וההון האנושי של ממשלת ישראל.
מערכת מרכבה מצויה בשימוש של כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך (למעט המגזר הביטחוני), כ-90 יחידות ממשלתיות הפרושות בכ-600 נקודות ברחבי ישראל ומשרתות עשרות אלפי משתמשים פנימיים במשרדי הממשלה וכמו כן אזרחים, ספקים, עמותות וגופים נתמכים.
מנהלי מרכבה:
2000–2013 ראובן כהן
2013–2018 אורנית יחזקאלי (ממלאת מקום)
2018–2022 אילן אלאלוף
2023–היום ישראל מור-חי
נושאי מערכת מרכבה
- ניהול תקציב, ניהול פיננסי (חשבונאות, סליקה, גבייה ועוד), ניהול החוב הממשלתי.
- ניהול משאבי אנוש, נוכחות, גיוס, ניהול למידה.
- ניהול הלוגיסטיקה והנכסים: ניהול הרכש והמלאי, ניהול מכירה, ניהול הנדל"ן הממשלתי, ניהול צי הרכב הממשלתי.
- תמיכות ומענקים
- ניהול קשרי לקוחות
- ערבויות וביטוחים
- ניהול פרויקטים
- ניהול סיכונים
- מידע ניהולי (BI)
- פתרונות רוחביים (חתימה דיגיטלית, ארכוב).
היסטוריה
בשנת 1999 עלתה יוזמה בחשב הכללי להחלפת המערכת הכספית הרוחבית במערכת רוחבית חדשה, שתיתן מענה לצורכי המשרדים ותתמוך ברפורמה החשבונאית (ניהול חשבונאות על בסיס מצטבר, כמקובל במגזר העסקי). הוקם צוות שבחן פתרונות לניהול כלל משאבי הארגון ERP – (Enterprise Resource Planning) שנפגש עם שתי השחקניות החזקות בתחום בעולם אורקל ו-SAP.
הרעיון של שימוש במערכת ERP לממשלות היה חדשני. באותה תקופה נמצא שימוש מועט במגזר הציבורי במערכות מסוג זה ובאופן חלקי בלבד. למרות חוסר הניסיון במגזר הציבורי, הוחלט במהלך שנת 2000, בתמיכת החשב הכללי ניר גלעד, סגן בכיר לחשב הכללי איציק כהן ונציב שירות המדינה שמואל הולנדר, לצאת למכרז לרכישת מערכת ERP, בו זכתה חברת SAP. באוגוסט 2001 התחיל את דרכו פרויקט מרכב"ה.
שלבי הפרויקט:
- התארגנות הפרויקט – אוגוסט 2001: שלב זה כלל משימות רבות כגון: גיוס כח אדם וגיבוש צוות הפרויקט, רכש, קביעת מתודולוגיה, קביעת התחומים שיכללו במערכת ועוד.
- Blueprint – דצמבר 2001: כתיבת מסמכי אפיון לפרויקט. מיפוי התהליכים העסקיים של 'משרד ממשלתי טיפוסי' לפי התיחום שהוגדר והגדרת תפיסת פתרון לאופן העבודה במערכת SAP למול התהליכים הקיימים במוצר.
- הפרויקט מרכב"ה עוגן בהחלטת ממשלה, הקמת תשתית ממשל זמין במדינת ישראל (מרכב"ה) ,1812 מיום 12 במאי 2002, שבה נקבע כי תשתית מרכב"ה תשדרג ותאחד את מערכות המידע האסטרטגיות בממשלה, תייעל ותפשט את תהליכי זרימת המידע בתוך הממשלה[2].
- מימוש והכנות לעלייה לאוויר – יוני 2002: יישום תפיסת הפתרון במערכת, ביצוע שינויים והתאמות נדרשות במוצר כולל התאמה לרגולציה ומיסוי של מדינת ישראל. פיתוח תוכניות הסבה וביצוע הסבה מאסיבית של נתונים ממערכות קודמות (כספים והתחייבויות, נכסים, משאבי אנוש, דיור ועוד). הקמת תשתית הדרכה וביצוע הכשרות לעובדי המשרדים שהוגדרו כמשתמשי המערכת.
- השקת המערכת בכלל המשרדים - אוגוסט 2003 - יולי 2016: בתקופה בוצע פרויקט השקה (ROLLOUT) בכ-90 משרדי הממשלה ויחידות הסמך, כולל 22 בתי חולים ממשלתיים (העושים שימוש בעיקר במערכת משאבי אנוש ומספר מערכות רכש).
- פיתוח והרחבת המערכת מרכבה ממשיכה לפתח, לשדרג ולהרחיב את המערכת כל הזמן, מוסיפה פתרונות שימושיים חדשים, בהתאם ליעדי החשב הכללי ונציבות שירות המדינה ומנהלת עשרות רבות של פרויקטים (בשלבי מימוש שונים) בכל שנה.
תקצוב הפרויקט
אגף התקציבים תקצב לראשונה את הפרויקט בשם "פרויקט מרכב"ה - שירותי מחשב כוללים (ERP)", בתוכנית התקציב לשנים 2001–2003 תחת סעיף הוצאה בשם "הוצאות פיתוח אחרות" בתקציב הפיתוח, בשנת 2004 תקצב את הפרויקט בשתי תקנות תקציב שונות בשם "מרכב"ה וממשל זמין".
ביולי 2000 אומדן העלות הכוללת שהוצג באגף התקציבים לפרויקט מרכב"ה היה 120 מיליון ש"ח לשנים (2004–2006).
לפי חישוב שעשה משרד מבקר המדינה (על סמך היחס של תקציב הפרויקטים בשנים 2004–2006), מסגרת התקציב המיועדת להקמת המרכב"ה בשנים 2002–2006 הסתכמה בכ-385 מיליון ש"ח.
בהחלטת ממשלה 848 מיום מיום 15.09.2003, הוחלט להוסיף לבסיס התקציב של פרויקט "מרכב"ה", 100 מיליוני ש"ח, בכל אחת מהשנים 2004-2006 [1].
בישיבה של ועדת המדע והטכנולוגיה שהתקיימה בינואר 2010 נאמר כי התוכנה מסורבלת ולא יעילה, וכי בנוסף הפרויקט רחוק מסיום. כמו כן צוין שעד סוף שנת 2009 הושקעו בפרויקט כ-400 מיליון שקלים מתוך מסגרת רב שנתית של 605 מיליון.[3]
ניהול הפרויקט ותפקודו
הפרויקט הוא אחד הפרויקטים המרכזיים של SAP ישראל.[4] המערכת נחשבת למתקדמת ביחס למקובל בעולם בתחום מחשוב מערכים ממשלתיים,[דרוש מקור] אך ספגה ביקורת לגבי המשאבים הרבים שהושקעו בה, החריגה מהתקציב המתוכנן, והקושי בקליטתה במשרדי הממשלה. בנוסף, מתחו חסידי מערכות קוד פתוח ולינוקס ביקורת על שיתוף הפעולה עם תאגידי תוכנה גדולים המשתמשים ב"קוד סגור" כגון מיקרוסופט ו-SAP וההשלכות שעשויות להיות לדבר על תמחור ותפקוד המערכת.
את הפרויקט הוביל מראשיתו ועד לפרישתו בשנת 2007, איציק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי שהיה אחראי על רכש התוכנה,[5] ב-2013 הורשע כהן במרמה ובהפרת אמונים בזיקה לפרויקט.[6]
בישיבה המשותפת לוועדה לביקורת המדינה וועדת המדע והטכנולוגיה, שהתקיימה במרץ 2008 ועסקה בדו"ח מבקר המדינה על הפרויקט, נמתחה ביקורת חריפה על ניהול הפרויקט.[7]
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של מרכב"ה
- פורטל מרכב"ה - האתר הרשמי
- ביקורת על החלטות הממשלה בנושא המרכב"ה מאתרו של חה"כ מיכאל איתן - ביקורתו מתמקדת באי-סדרי ממשל תקין וחריגה מן התקצוב
- כתבות בתגית מרכב"ה, באתר אנשים ומחשבים
- רועי גולדשמידט, הגנה על מידע במערכת מרכב”ה, באתר מרכז המחקר והמידע (ממ"מ) של הכנסת
הערות שוליים
- ^ שם היחידה ועיצוב הלוגו הם בהשראת מעשה מרכבה המופיע בספר יחזקאל
- ^ הקמת תשתית ממשל זמין במדינת ישראל (מרכב"ה), החלטת ממשלה 1812 מ-12 במאי 2002
- ^ ח"כ שטרית, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה: אנו רחוקים מאוד מסיום פרויקט מרכב"ה, באתר כאן נעים, 5 בינואר 2010
- ^ מאיר אורבך והראל עילם, SAP מפטרת כ־50 עובדים וסוגרת מרכז פיתוח בכרמיאל, באתר כלכליסט, 12 במאי 2014
- ^ גיא גרימלנד, המורשת של איציק כהן, באתר הארץ, 24 ביוני 2007
- ^ תפ (י-ם) 12166-09-12 מדינת ישראל נגד יצחק כהן ואהרן אהרונוף, ניתן ב-10 אוקטובר 2013;
יסמין גואטה, 4 חודשי מאסר בפועל לאיציק כהן, סגן החשכ"ל לשעבר: מרמה והפרת אמונים, באתר TheMarker, 10 באוקטובר 2013 - ^ צבי לביא, 'להשעות את פרויקט המיחשוב מרכב"ה', באתר ynet, 18 במרץ 2008
37108523מרכב"ה