מכונית המופעלת ממרחק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: נוסח לא אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: נוסח לא אנציקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
מכונית כביש NTC3 של Team Associated

מכונית המופעלת ממרחק או מכונית על שלט רחוק היא דגם מכונית מוקטן הנשלטת ממרחק בעזרת מערכת רדיו. קלטים מהג'ויסטיקים (או מגלגל שליטה והדק) על השלט (משדר) נשלחים למקלט הנמצא על המכונית. המקלט מתרגם את אותות רדיו אלו ושולח פולסים חשמליים לסרוו ולבקרת המהירות האלקטרונית, סרוואים אלו בתורם גורמים לאוטו לפנות או פותחים וסוגרים את המצערת של המנוע (בדגמים המונעים בדלק). ישנו מגוון רחב של מכוניות על שלט החל מצעצועים לילדים וכלה במכונות תחרותיות משוכללות הדורשות השקעה רבה וידע בנושא. בנייתן, הסעתן, ושדרוגן של קיטים של מכוניות על שלט הוא תחביב פופולרי במדינות רבות בעולם.

התחביב

כל מכונית על שלט שאינה מכונית צעצוע דורשת אחזקה שוטפת על ידי בעליה. חלק זה של התחביב מהווה למעשה את חלקו הגדול, זמן ההסעה אמנם מסב הנאה רבה אך למעשה אין התחביב שלם ללא ההתעסקות של תיקון, שיפוץ, שדרוג ואחזקת כלי הרכב עצמו. המכוניות התחרותיות נמכרות כיום כקיטים כאשר בישראל ניתן למצוא מכוניות מקצועיות של חברות מפורסמות רבות. מעבר לקיטים ישנן גם מכוניות למתחילים אשר נקראות "מוכנות להרצה" (Ready To Run - RTR). סוג זה של מכוניות למעשה משמש כמדרגת הכניסה אל עולם המכוניות על שלט המקצועי.

כאשר משתמש קונה קיט עליו גם להצטייד במנוע ומערכת שלט אשר אינם מגיעים עם הקיטים המקצועיים. שוב גם בחלקים אלו המגוון הוא עצום וישנן חברות רבות המייצרות מנועים ומערכות רדיו שונות ברמות שונות של מורכבות ומחיר. אפשר לומר כי בישראל התחביב מתחלק לתחום השטח והכביש כאשר בשטח קיימות פלטפורמות שונות כגון באגי, טראגי וטראקים.

סוגים של מכוניות על שלט

כאשר דנים במכוניות על שלט יש לעשות הבחנה ברורה בין מכוניות צעצוע לבין מכוניות על שלט יותר מקצועיות אשר בנייתן והסעתן מוגדרת כתחביב ואף מקצוע.

מכוניות אלו מונעות על ידי כמה דרכים שונות. מכוניות חשמליות מונעות על ידי מנועים חשמליים מיוחדים המקבלים כח מסוללות מסוגים שונים - ניקל קדמיום NICD, ניקל מתכת-הידריד NiMH, וליתיום LIPO. ישנם גם מנועים חשמליים בעלי מברשות (brushed) או מנועים חסרי מברשות (brushless).

מכוניות המונעות על דלק (Nitro cars) מונעות לרוב על ידי מנועי 2 פעימות. הדלק בו משתמשות מכוניות אלה מורכב מתערובת מיוחדת של ניטרומתאן, מתאנול, ושמן תעשייתי. ישנם גם כלי רכב בקנה מידה גדול יותר (בדרך כלל 1/5 או 1/6) המשתמשות במנועי בנזין 2 פעימות המשתמשים בתערובת של שמן ובנזין.

בשני סוגי ההנעה הן חשמלי והן על דלק קיימים כלי-רכב לכביש (ON-ROAD) ולשטח (OFF-ROAD).

סוגי על

ניתן לחלק את המכוניות לכמה דגמי על אשר אינם על פי חשמל או דלק.

באגי

הבאגי (Buggy) הוא כלי רכב לשטח בעל הנעה 4X4 בגודל 1/8 אך עם זאת ניתן גם למצוא באגים בעיקר חשמליים בגדלים של 1/10. עם זאת הסעת באגי אינה מתבצעת על שטח קשה אלא במסלול. הבאגי הוא רכב השטח המהיר ביותר מבין רכבי השטח השונים ולמעשה בשטח מהווה את הענף העיקרי בתחרויות (גם בישראל). הבאגי מונע על ידי מנועי שתי פעימות 3.5 סמ"ק בעלי בוכנה אחת ונע על מגוון רב של רמות. בישראל ניתן למצוא בעיקר את הדגמים של החברות המובילות: X-RAY-XB8TQ, GS-CL1, KYOSHO-MP777, MUGEN-MBX5 PROSPEC אך יש עוד רבות אחרות. גם במנועים ניתן למצוא מגוון רב במותגים כגון - RB, OS, Novarossi ועוד. לבאגי יש גם גדלים שונים כמו 16\1 ו 18\1 בבאגי חשמלית ולפעמים בדלק (במנועי דלק) גם 5\1 יש לבאגי מנועי דלק אחרים כגון:2.5 סמ"ק 4 סמ"ק ו 26 סמ"ק במכוניות 5\1 ועוד.

מונסטר טראק

מונסטר טראקים (Monster Truck) מופיעים בגדלים של 1/10 ו-1/8 ובעל הנעה 4X4. המונסטר טראק הוא לרוב כלי שנועד על מנת ליהנות ממנו יותר מאשר להתחרות איתו (Backyard Bashing). למרות זאת בישראל התקיימו כבר כמה תחרויות של מונסטרים אשר שילבו בתוכן הן מהירות והן עבירות המכשולים שונים. המונסטרים מצוידים במנועים גדולים יותר משל הבאגים בדרך כלל בנפחים שבין 3–5 סמ"ק (על אף שיש גם קטנים יותר). דגמים של חברות מפורסמות: TRAXXAS-REVO,T-MAXX, TEAM-LOSI-LST, HPI-SAVAGE, KYOSHO-GIGA CRUSHER,MAD FORCE ועוד.

טראגי של GS

טראק

הטראק (Truck) הוא רכב שטח 1/10 בעל הנעה 2X4 ולעיתים גם 4X4. ניתן לומר כי זהו אחיו הצעיר של המונסטר-טראק. הטראק מגיע גם הוא עם מנוע חשמלי או מנוע דלק. הטראק מונע על ידי מנועים הנעים בין 2–3 סמ"ק דגמים של חברות מפורסמות: ,HPI-MT2, Team Associated-T4, TRAXXAS-Jato ועוד.

טראגי

הטראגי (Truggy) למעשה הוא מונסטר טראק בעל מאפיינים של באגי. הטראגי בנוי למהירות בעיקר ומשמש כמונסטר טראק של עולם המירוצים. למעשה הטראגי הוא גוף של באגי שבסיס גלגליו הורחב ומנוע חזק יותר וצמיגים בעלי קוטר גדול יותר הורכבו עליו. הקטגוריה של הטראגי היא חדשה יחסית ולמעשה היא מתפתחת ומתעצבת אף כיום.

מכוניות כביש

מכוניות כביש (On Road) הן לרוב בגדלים של 1/10 אך ישנן גם מכוניות בגדלים של 1/8 ו 1/6. מכוניות כביש הן בעלות מתלים נמוכים (מכיוון שהן לא זקוקות למהלך מתלה רב) מה שגורם להן להיות מאד נמוכות ומאוד יציבות. מכוניות כביש מונעות גם על ידי מנועים חשמליים וגם על ידי דלק ומגיעות למהירויות גבוהות מאוד. דגמים של חברות מפורסמות: Team Associated - NTC3,TC5, KYOSHO - FW05R, Team Losi - JRXS ועוד.

מיני

מיני (Mini) הן לרוב מכוניות חשמליות אך כיום ישנן גם מכוניות מיני על דלק. המיני היא מכונית בגודל של 1/18 ו-1/16. המיני מתאימה גם להסעה בתוך הבית וגם בחוץ. הן מהוות תחליף נחמד בימי גשם כאשר המסלולים בחוץ מוצפים ואי אפשר להסיע את הדגמים הגדולים יותר. דגמים של חברות מפורסמות: KYOSHO-Mini Inferno, XRAY-NT18T למעשה היום כמעט לכל מודל של אוטו תחרותי ניתן למצוא רפליקה בגדלים של מיני.

חשמל ודלק

מכוניות חשמליות

מכוניות חשמליות משתמשות בסוללות בעלות קיבולת גבוהה על מנת להניע מנועים בעלי מברשות או חסרי מברשות (Brushed או Brushless בהתאמה) דרך בקר מהירות אלקטרוני. דגמים חשמליים נוטים להיות קלים יותר מדגמי הדלק, כיוון שיש להם לרוב פחות רכיבים, ורכיבים פחות מסיביים (לדוגמה אין צורך בגוף קירור מסיבי כמו של המנוע דלק וכמובן שאין בלוק כמו במנוע דלק). למכוניות החשמליות ישנו מומנט רציף יותר מאשר למכוניות הדלק. בנוסף, לרוב למכוניות אלו ישנה האצה מהירה יותר. לעומת זאת הסוללות דורשות הטענה (למרות שזמן זה כמעט ולא רלוונטי כיום עקב מטענים משוכללים ומהירים מאוד). מכוניות חשמליות כיום הן מהירות מאד ומסוגלות לעבור את ה-100 קמ"ש כאשר הן מצוידות ברכיבים מתאימים. מערכות הרכב מתקדמות מאד ומושקעים משאבים רבים בפיתוח ובחשיבה על כל חלק של הרכב החל מהמנוע, וכלה במתלים ובצמיגים.

האחזקה של דגמים אלו מורכבת לרוב מניקוי, בדיקה של נזקים והחלפת חלקים שניזוקו מהבלאי המתמשך. כמו כן בדגמים מתקדמים יותר יש לאפשר למנוע להתקרר בין הרצות על מנת למנוע דמגניטיזציה של המגנטים במנוע. בטווח הארוך יש גם לנקות את המנוע, להחליף מברשות וקפיצים במנוע, ולשמן את המסבים של האוטו.

מכוניות על דלק

מכונית באגי מתחרה ברמת ישי

מנועי 2 פעימות ייעודיים המונעים על ידי דלק ניטרו מאפשרים למכוניות אלו להגיע למהירויות גבוהות מאוד. לעומת מכוניות חשמליות מהירות התגובה של מנוע הבעירה הוא אטי יותר ולכן גם ההאצה שלו היא מתמשכת ולא מידית כמו במנוע חשמלי. לעומת המכונית החשמלית מכוניות המונעות על ידי דלק מאפשרות זמני הרצה ארוכים יותר על ידי מילוי מחדש של דלק נוסף במכל. מכוניות על דלק מקוררות על ידי האוויר ולכן המנוע מצויד בראש קירור גדול אשר בולט מעל חופת האוטו. בקרה של הטמפרטורה של המנוע קריטית על מנת לאפשר נסיעה מוצלחת ופעולה נכונה של המנוע, מנועים אלו פועלים בדרך כלל בחום של בין 120 ל-140 מעלות צלזיוס. בדרך כלל מכוניות על דלק מגיעות בגדלים של 1/8 ומעלה אך עם זאת ניתן גם למצוא בעיקר טראקים ובאגים בגדלים של 1/10. מכוניות על דלק דורשות אחזקה וניקוי יותר שוטף שכן השמן שנמצא בדלק לרוב מלכלך את השלדה של האוטו. במנוע דלק יש לשמור על כוונון נכון של המנוע ולכן הדבר מצריך רמה מסוימת של מיומנות וידע. מנוע אשר אינו מכוונן פועל פחות טוב ואינו מפיק את מרב הכוח שניתן להוציא ממנו (הכוונון נעשה על ידי 2 או 3 סיכות הנמצאות על גוף המנוע). עוד בעיה עם מכוניות הדלק היא הרעש והעשן אותו הן פולטות בעת נסיעתן. הרעש אשר מזכיר זמזום של דבורה יכול להישמע ממרחק רב ולכן הסעה של מכוניות אלו בשטחים הקרובים לאזורי מגורים יכול לפעמים להוות בעיה.

התחביב בישראל

סוף תחרות הסיבולת (Endurance) במועדון Hot-wheels רמת ישי

כיום ישנה קהילה גדולה העוסקת בתחביב בישראל. למעשה בכל עיר מרכזית ניתן למצוא לפחות חנות אחת המתמחה בתחום זה. בנוסף לזאת מתקיימת ליגה ארצית של באגי 1/8 בה משתתפים מסיעים מכל רחבי הארץ. מעבר לכך מדי סופ"ש ישנם מפגשים של מסיעים בערים מרכזיות כגון: תל אביב, באר-שבע, ירושלים וחיפה. כמו כן קיים היום בישראל מועדון אחד, הוט-ווילס (Hot-Wheels) אשר ממוקם ליד תחנת המשטרה של נהלל ומהווה כר פורה לתחרויות ואירועים של קהילת המסיעים בישראל. לאחרונה נוסף לתחרות הערבה הפתוחה גם חלק של מכוניות על שלט וכמו כן נציגים מהארץ משתתפים בתחרויות רשמיות בחו"ל.

יישומים צבאיים

דחפור D7MCAP המופעל מרחוק

בצבאות שונים חשבו על פיתוח כלי רכב בשלט רחוק, שנקרא גם כרב"ם (כלי רכב בלתי מאויש). יתרונם הגדול של כלי רכב כאלה הוא שאין בו מפעיל שיפגע כאשר הרכב עובד בזירות מסוכנות. חסרונם הוא הקושי בשליטה על הרכב ופגיעות לשיבוש הפעלה באמצעים אלקטרוניים.

בצבא ארצות הברית ובצה"ל פיתחו מספר כלי רכב הנשלטים מרחוק, רובם נמצאים בשימוש יחידות ההנדסה הקרבית. כלי רכב אלה נעו מרובוטי סילוק פצצות, דרך רכבי שטח, עבור בנגמ"שים וטנקים וכאלה בדחפורים ממוגנים לפריצת צירים ממולכדים ושדות מוקשים. בארצות הברית, נמצאת בשימוש עוד החל ב-1998 גרסה בשלט רחוק של דחפור די-7 שנועדה לניקוי שדות מוקשים ופתיחת צירים. בצה"ל נכנס לשירות ב-2004 ביהל"ם גרסה בשלט רחוק של דחפור די-9 הנקרא "רעם השחר" שנועד לטיפול במטעני חבלה, ניקוי זירות מטענים ופתיחת צירים. בנוסף נמצא בצה"ל ג'יפ HMMWV בשלט רחוק הנקרא "פיקאצ'ו".

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

מכונית המופעלת ממרחק23576439