להק תעופה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
להק תעופה
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 2005–הווה (כ־19 שנים)
מיקום המטה ישראלישראל חיפה, ישראל
נתוני חברת תעופה
יאט"א
-
ICAO
-
אות קריאה
להק
בסיס פעולה מרכזי שדה התעופה חיפה
בסיס פעולה משני פוריה, טבריה
צי מטוסים 13
 
www.lahakaviation.com
כנפי צוות של פינוי רפואי מוטס
מסוק Kawasaki BK117A-4 של להק תעופה בשירות איחוד הצלה, במנחת
מסוק MBB Bo-105 של להק תעופה בשירות מד"א, באוויר
מסוק Bell 412HP של להק תעופה בנמל התעופה חיפה המשרת את אסדות קידוח הגז
מסוק ++Sikorsky S-76C של להק תעופה בנמל התעופה חיפה המשרת את אסדות קידוח הגז

להק תעופה היא חברה המפעילה מסוקי פינוי רפואיים, מסוקי נוסעים בישראל, ומסוקי תובלת עובדים לאסדות קידוח בים התיכון. החברה נמצאת בבעלות משקיעים פרטיים אשר מממנים את פעילות החברה. לחברה צי ובו 4 מסוקים מסוג בולקו, שלושה מסוקים מסוג איירבאס ביקי 117 (קוואסקי) ושני מסוקי סיקורסקי 76 סי פלוס פלוס.

הצוותים הרפואיים של מסוקי הפינוי הם פרמדיקים של איחוד הצלה (החל מתאריך 12 במרץ 2023).כל טייסי החברה הם טייסים יוצאי מערך המסוקים של חיל האוויר הישראלי.

להק תעופה יחד עם איחוד הצלה עתרו לבג"ץ כנגד מגן דוד אדום ומשרד הבריאות בטענה שמונעים מהם להזניק את המסוקים לקריאות חירום ובכך עלולים לפגוע בחיי אדם.[1]

היסטוריה

הפינוי בהיטס נועד להעביר פצועים לבתי חולים מרכזיים (מרכזי טראומה) מהר יותר ועל ידי כך להשיג שתי מטרות בסיסיות - הקטנת שיעורי התמותה והפחתת חומרת הפציעות. בישראל, הפינוי בהיטס במסוקים בוצע במשך שנים על ידי טייסות מסוקי הסער של חיל האוויר, תוך היעזרות בצוותים רפואיים של יחידה 669. במשך השנים נוצר פער בין צורכי האוכלוסייה האזרחית כתוצאה מגידול טבעי, פריסת בתי החולים ומענה חיל האוויר שהלך והצטמצם לאורך השנים.

בשנת 2005 נוסדה חברת "להק תעופה", במטרה להקים שירות פינוי בהיטס אזרחי לשירות תושבי ישראל. הפעילות המבצעית מתבצעת על ידי צי של מסוקי בולקו BO-105 שנרכשו מחברת יורוקופטר, ואשר מופעלים מבצעית ומסחרית על ידי חברת הבת שפירית שירותי תעופה בע"מ. "להק תעופה" שוכרת את השירותים הרפואיים מאיחוד הצלה, והצוות הרפואי במסוק הוא צוות פרמדיקים של איחוד הצלה אשר הודרכו והוסמכו למשימת הפינוי בהיטס.

"להק תעופה" החלה את הכוננות המבצעית הראשונה בתחילת נובמבר 2007 באתר הפריסה הראשון בבית החולים פוריה שליד טבריה, ומאז מסוק הצפון (אות קריאה 'להק 1') ערך מאות משימות פינוי. אתר הפריסה השני התחיל לפעול במרכז הארץ במנחת מנועי בית-שמש בפברואר 2008 (אות קריאה 'להק 2') הוקפא חודשיים לאחר מכן. האתר השלישי בדרום הארץ במנחת ירוחם התחיל לפעול באפריל 2008 (אות קריאה 'להק 3') והוקפא ביולי 2008.

בשנת 2012 הוכנס הפינוי הרפואי לסל הבריאות בישראל ועקב כך נפתח אתר פריסה נוסף בדרום הארץ, בקיבוץ דביר.

בשנת 2021 הוצב מסוק פינוי רפואי של החברה באופן קבוע בבית החולים יוספטל באילת, בעקבות החלטת ממשלה מ-2019.[2]

כעת פועלת החברה בכיסוי ארצי (צפון ודרום), במשך כל שעות היום ולאורך כל ימות השבוע.

תחומי פעילות

לחברה שלושה מסוקים אשר מבצעים משימות פינוי רפואיות. המסוקים מותאמים במיוחד לפינוי בהיטס ומותקנת בהם תצורה מיוחדת מתוצרת חברת בוכר השווייצרית. לכל אתר פריסה מסוק כוננות אחד וצוות טייסים ופרמדיקים בכוננות מיידית להמראה.

החברה מפעילה גם מסוק בולקו בודד בתצורת נוסעים, המשמש להדרכה, אימון וטיסות VIP.

בספטמבר 2010 זכתה החברה במכרז של חברת "נובל אנרג'י" ומטיסה את עובדי האסדות בשדות "תמר" ו"לווייתן". לצורך כך נחכרו שני מסוקי בל 412 ייעודיים מחברת PHI האמריקאית הפועלים משדה התעופה חיפה.

צי המסוקים

להלן פירוט המסוקים שבבעלות או ברשות החברה:

דגם מספר מטוסים זיהוי כלי טיס ("זנב")
(לפני כל הקודים מופיעה הקידומת של ישראל - 4X)
בולקו MBB Bo-105 CBS-4 EMS 2 4X-BJJ, 4X-BJZ
בולקו MBB Bo-105 CBS-5 Off-Shore 1 4X-BJP
בולקו MBB Bo-105 CBS-4 VIP 1 4X-BJU
בל 412 Bell 412SP VIP 2 4X-BDU, 4X-BDT
בל 412 Bell 412HP VIP 2 4X-BDV, 4X-BDO
MBB/Kawasaki BK 117 3 4X-BDW, 4X-BDN
Sikorsky S-76C++ 2 4X-BEV, 4X-BEP
Eurocopter EC145[3] 1 4X-BIU

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37835798להק תעופה