כדי (אמורא)
מקום פעילות | בבל |
---|---|
השתייכות | הדור החמישי לאמוראי בבל |
כְּדִי הוא אמורא מהדור החמישי לאמוראי בבל אשר קיומו שנוי במחלוקת. השערת קיומו מבוססת על דעה אחת בפירוש המהרש"ל.
מקור השם
בתלמוד בבלי נזכר הביטוי 'ואמרי לה כדי' פעמים רבות.[1]
במסכת גיטין[2] פירש רש"י את המילה 'כדי'. אגב דיון המובא שם בנוסח כתיבת גט, אמר אביי שיזהר כשכותב את המילה 'כדו' שלא יכתוב 'כדי', ורש"י פירש ”"וי"ו האחרונה מאריך שלא יראה כיו"ד, דאי לא מאריך ליה משמע 'וכדי' כלומר בולא כלום באין ספר, כמו כדי נסבה (ר"ה דף ה.) וכמו ואמרי לה כדי שם חכם (ב"מ דף ב):"”.
האחרונים התחבטו בכוונת דבריו במשפט הסתום "ואמרי לה כדי שם חכם". המהרש"ל מגיה את דברי רש"י 'אי נמי וכמו ואמרי לה כדי'. לפי הגהתו, המשפט מהווה פירוש נפרד לדברי אביי, שהמילה 'כדי' היא שמו של חכם, אמורא שחי ופעל באותו דור[3].
דעה זו היא דעת יחיד ולפי כל הפרשנים האחרים פירוש המילה כדי הוא 'סתם' כמו 'בִּכְדִי', והביטוי 'ואמרי לה כדי' נאמר כלפי שמועה שיש המוסרים אותה בלא שם אומרה. ראייתם היא שלא נמצאה מעולם שמועה משמו של אמורא בשם 'כדי' חוץ מהביטוי "ואמרי לה כּדִי". בדרך זו פירשו רבינו חננאל[4], וכן מובא בשם הרמב"ם[5], ובפירוש רבינו אליקים[6], ובפירוש רבינו זכאי[7], ובחידושי הריטב"א[8] . כך כתב גם רבי ישועה בן יוסף הלוי, בספרו הליכות עולם.
באיגרת רב שרירא גאון הוסיף שזוהי שמועה הנאמרת בסתם, מפני שהיא מוסכמת על כל החכמים.
יצויין כי החיד"א כתב שהמילים "שם חכם" ברש"י שעל פירושו מבוסס פירוש המהרש"ל, נכתבו על ידי תלמיד טועה ואינו מרש"י. ואכן, בכל כתבי היד לפירוש רש"י לתלמוד המוכרים לנו הגירסה איננה "שם חכם" אלא "בלא חכם", כלומר, שמועה המובאת בלא שם החכם האומרה מכונה "אמרי לה כדי"[9].
קישורים חיצוניים
- הרב אהרן היימן, "כְּדִי", תולדות תנאים ואמוראים, חלק ג, עמוד 840.
- אימא לי איזי, ואמרי לה כְּדִי, אוריאל פרנק, מתוך גליון 'המעין', טבת תש"ע, באתר מכון שלמה אומן - מכון מחקר תורני.
הערות שוליים
- ^ אמר רבא ואמרי לה כדי - תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף ב' עמוד ב', תלמוד בבלי, מסכת יבמות, דף צ' עמוד א', תלמוד בבלי, מסכת נזיר, דף ב' עמוד א', תלמוד בבלי, מסכת גיטין, דף נ"ד עמוד א', תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף ע"ג עמוד א', תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף פ"א עמוד א', תלמוד בבלי, מסכת חולין, דף קי"ח עמוד א'. אמר רבא ואיתימא רבי יהושע בן לוי ואמרי לה כדי - תלמוד בבלי, מסכת הוריות, דף ח' עמוד א'. אמר רב פפא ואיתימא רב שימי בר אשי ואמרי לה כדי - תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא, דף ב' עמוד א'. מתיב רב אדא בר אהבה ואמרי לה כדי - תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף מ"ד עמוד א', תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף ע"ב עמוד ב', תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף נ"ה עמוד ב'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת גיטין, דף פ"ה עמוד ב'
- ^ וכן כתב במפורש בחידושיו למסכת בבא מציעא דף ב' עמוד א', ד"ה ואמרי לה כדי.
- ^ בפירוש המיוחס לו להוריות י, ב ("ואמרי לה כּדִי - בלא חכם אחֵר")
- ^ "ואמרי לה כּדִי - שלא נזכר בו שֵם חכם"
- ^ ליומא (מד, א; עב, ב)
- ^ לגיטין פה.
- ^ (גיטין פה, ב)
- ^ "אֵימא לי איזי, ואמרִי לה כּדִי", אוריאל פרנק, הערה 52. מתוך גליון 'המעין', טבת תש"ע. באתר מכון שלמה אומן