חיים מחוץ לכדור הארץ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף חיים חוצניים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בול של ברית המועצות המציג "לוויין של ציוויליזציה" מחוץ לכדור הארץ

שאלת קיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ, ובפרט חיים תבוניים, מעסיקה את האדם שנים רבות.

בשאלה זו יש להבחין בין קיומם של חיים "רגילים", לעומת חיים תבוניים. שאלת ייחודו של האדם מושפעת מעיקר מזו האחרונה, שהרי יש מיליוני מינים על פני כדור הארץ, אך רק אחד מהם תבוני. גם דרכי החיפוש אחר חיים משני הסוגים שונות: החיפוש אחר הסוג הראשון מתבטא בעיקר בניסיון איתור תנאים אשר מתאימים, לפי אמונת מדענים כיום, להתפתחותם של חיים באופן טבעי (דהיינו, מקומות הדומים לכדור הארץ). מדידות אמפיריות של חיים ממש כמעט אינן ישימות, והן מתבטאות בעיקר בבדיקתם של מטאוריטים שונים או כוכבי לכת קרובים, במטרה לחפש אם הם נושאים את אבני היסוד של החיים כפי שאנו מכירים - חומצות אמינו. החיפוש אחר הסוג השני מאפשר יתר מקוריות, ומבטא ניסיון "לאותת" לתרבויות אחרות על קיומנו, או למצוא איתותים כאלה (מודעים ושאינם כאלה), המעידים על תרבות תבונית מחוץ לכדור הארץ.

רקע

הרהורים על עולמות אחרים ועל יצורים חיים בהם הועלו כפי שידוע על ידי הפילוסופים ביוון העתיקה.

טיעונים חזקים בדבר קיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ הושמעו מיד לאחר המהפכה הקופרניקאית, כשהבולט בין המעלים רעיון זה היה ג'ורדנו ברונו, שכפירתו במרכזיותו של כדור הארץ ביקום הביאה לכך ששילם בחייו כשהועלה על המוקד על ידי הכנסייה הקתולית.

קרל פרידריך גאוס (1777-1855) שהיה מתמטיקאי, פיזיקאי ואסטרונום גרמני, מגדולי המתמטיקאים של כל הזמנים, חשב על קיום ישויות נבונות מחוץ לכדור הארץ ועל האפשרות להעביר אליהן מסר. הוא היה הראשון שהעלה רעיון קונסטרוקטיבי להעביר מסר אופטי אליהם (על תקשורת רדיו לא דובר אז, שכן זה היה הרבה לפני גילוי גלי הרדיו). הרעיון שהציע היה לטעת במדבר סהרה שטח מוריק בן מאות קמ"ר בצורה של תרשים משפט פיתגורס, ואז אם יבחינו אותם יצורים נבונים בטלסקופים שלהם בצורה הזו, הם יבינו כי הסבירות שהיא מקרית שואפת לאפס, ויבינו שיצרו אותה יצורים נבונים.

הסופר אריך פון דניקן פרסם ספרים שמנסים להוכיח (בעיקר בעזרת תאוריות והוכחות פסאודו-מדעיות) את נוכחותם של חייזרים על פני כדור הארץ בעבר. בספרו הראשון, מרכבות האלים, מנסה דניקן להוכיח שהאלילים המופיעים בדתות השונות היו למעשה חייזרים. פון דניקן הודה שזייף חלק מן הראיות שלו[1]. חרסים עם ציורי עב"מים, אשר טען כי באו מחפירות ארכאולוגיות, נוצרו למעשה על ידי קדר בן-זמננו. כאשר הציגו לפון דניקן את הראיות למעשה-הרמייה שלו, הוא טען שהזיוף היה מוצדק משום ש"יש אנשים אשר יאמינו רק אם יראו הוכחות במו-עיניהם".


אחד החוקרים, פרופ' מיצ'יו קאקו מדבר על חייזרים (בשנת 2016) לא כאפשרות או הנחה, אלא כאמת מדעית מוחלטת.

קיימות מספר כתות הטוענות לקיום של חייזרים, כמו הראלים, סיינטולוגיה ופאלון גונג.

חיפוש חיים מחוץ לכדור הארץ

משנוכח האדם מה גדול היקום, כשהתפיסה שמערכת השמש היא למעשה חלק של קבוצת שמשות עצומה, "שביל החלב", וששביל החלב הוא חלק ממערכת גלקסיות רבות אחרות, הוחל במאה העשרים לחשוב ברצינות על אפשרות של חיים מחוץ לכדור הארץ. גם ההתפתחות הטכנולוגית שבאה לידי ביטוי בשליחת גשושיות לכוכבי לכת במערכת השמש, גרמה להתפתחות הנושא. עיקר חיפוש חיים נעשה במאדים באמצעות שתי חלליות ויקינג, אשר ממצאיהן שנשלחו לכדור הארץ לא פסלו את האפשרות שאי פעם היו חיים על המאדים, ברמה המיקרוביולוגית. משימת קאסיני לירחי שבתאי וממצאיה עוררו עניין במחקר גם שם, בעקבות כך הועלתה הצעה לשיגור צוללת לחקר הירח טיטאן.

התפתחות הרדיו טלסקופ נתנה דחף לחיפוש חיים אי שם ביקום, ואפילו הביאה לפרויקט של חיפוש ציוויליזציות זרות "פרויקט סט"י (SETI)". שילוח חללית פיוניר 10 היווה דוגמה בולטת לביטוי האמונה בדבר חיים אינטליגנטים ביקום. החללית שנשלחה במטרה לצאת ממערכת השמש נשאה עליה דיסקית ובה מסר לחייזרים כתוב בשפת סימנים אוניברסלית. את הדיסקית תכננו המדענים קרל סייגן שאשתו ציירה את הדסקית ופרנק דרייק מפתח נוסחת ההסתברות למציאת חיים מחוץ לכדור הארץ. בין המדענים בישראל שהתענינו בנושא היה פרופ' דרור שדה.

בגלל המרחקים העצומים ביקום בכלל ואף בגלקסיית שביל החלב לבדה, הרי שכל ניסיון לתקשורת פיזית עם יצורים אינטליגנטים הופך להיות בלתי מעשי. חיפוש חיים מחוץ לכדור הארץ באמצעות חללית מאוישת הוא נושא מתחום המדע הבדיוני. גם שיגור חללית לא מאוישת למטרה זו, הוא מבצע יקר ומוגבל. שיטה לחיפוש ציוויליזציות זרות במרחבי החלל שמימושה ניתן לביצוע בתקציב סביר ובמסגרת הטכנולוגיה הקיימת היא האזנה לאותות רדיו המגיעים מהחלל, כדרך ליצירת קשר רדיו עם חיים מחוץ לכדור הארץ. השימוש בטכנולוגיית הרדיו כדאִי בעקבות מהירות גלי הרדיו, שמהירותם כמהירות האור, אך מציאת מחזוריות זו עלולה גם להביא לתוצאות מטעות[2]. בהאזנה לאותות רדיו המגיעים מהחלל, עוסקים פרויקט SETI ו-SETI@home.

ניסיון נוסף לחיפוש חיים מחוץ לכדור הארץ הוא חיפושם של כוכבי לכת דמויי ארץ, כלומר כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ במאפיינים כמו גודל, אטמוספירה, טמפרטורה, הרכב כימי ועוד. במידה וימצא תאום לכדור הארץ, הסיכוי למצוא עליו חיים גדל. הנחה זו מתבססת על הרעיון שלאנושות ידועה ציוויליזציה תבונית אחת בלבד שקיימת, והיא קיימת על כדור הארץ, לכן סביר יותר למצוא חיים תבוניים על כוכב לכת שדומה לו.

הרעיון בעולם המודרני

הרעיון קרם עור וגידים בכינוסי מדענים, ובאחד מהם יצר האסטרונום פרנק דרייק נוסחה הנקראת "נוסחת דרייק". הרבה מהגורמים בנוסחת דרייק אינם ידועים (למשל, מה הסיכוי שלכוכב דומה מספיק לשמש שלנו יהיו פלנטות). מהצבת הניחוש הטוב ביותר שקיים בגורמים השונים במשוואה, עולה מהנוסחה כי בגלקסיה שלנו, שביל החלב, יש בין כמה עשרות לכדי אלפי ציוויליזציות, שהגיעו לרמה טכנולוגית כזו שהן מסוגלות ליצור עמנו תקשורת.

פרדוקס פרמי מבטא את גישת השוללים חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ. משנשאל אנריקו פרמי מה דעתו בנוגע לאפשרות של חיים תבוניים אחרים ביקום ענה בשאלה "אם כן, היכן הם?". כלומר: אילו אכן היו מיליוני ציוויליזציות מעין אלו, רבות מהן מפותחות מאתנו, לא סביר שאף אחת מהן לא ניסתה אף פעם לנסות ליצור קשר עם תרבויות אחרות - ובתוכן גם כדור הארץ. ומכיוון שלא ראינו אות חיים או תקשורת מהם, ועל אף שנים של חיפוש מצדנו (מבלי להתייחס לתופעת העב"מים), הרי שנוסחת דרייק שגויה, או שיש טעות יסודית בנוגע לאחד או כמה מהערכים שאנו מציבים בה.

כמענה לשאלה זו של פרמי נוסחו כמה תשובות, כגון השערת גן החיות, המעלה את ההיפותזה שהוחלט על ידי אותן תרבויות לבודד אותנו במודע, במעין גן חיות או שמורת טבע, או השערה כי כל תרבות המגיעה לשלב מתקדם בהתפתחותה משמידה את עצמה, באמצעות פצצות אטום או בכלי נשק אחרים. על השערות אלו נמתחה ביקורת קשה, עקב היותן מניחות הנחות יסוד יוצאות דופן באי-סבירותן, רק כדי לשמר את האמונה בדבר נפוצותם של החיים ביקום.

בתרבות

ערך מורחב – חוצנים במדע הבדיוני

אף על פי שטרם נמצאו סימני חיים כלשהם מחוץ לכדור הארץ, רעיון זה זכה לפריחה בספרות מדע בדיוני, בסרטי קולנוע וטלוויזיה, ואף תאוריית קשר לפיה יצורים מחוץ לכדור הארץ באים לביקור בכדור הארץ, אך הדבר מוסתר על ידי השלטונות (ראו: גברים בשחור).

ביהדות

בספרות התורנית עד לדורות האחרונים, לא הייתה התייחסות מפורשת למציאותם של יצורים חיים מחוץ לכדור הארץ, אולם עם התעוררות השאלה בעולם המודרני, היו שניסו למצוא סימוכין להימצאות בספרות חז"ל ובמדרשים, כמו גם כאלה שניסו להפריך כל אפשרות כזו.

הראשון כנראה שהתייחס לזה במפורש הוא רבי פנחס אליהו הורביץ בספרו ספר הברית, דעתו היא כי בהחלט יתכנו חיים מחוץ לכדור הארץ, ואף יתכן כי הם בעלי שכל ומדע[3]. ומביא הוכחה מקללתה של דבורה הנביאה את מרוז, בתלמוד בבלי[4], מובאת מחלוקת מהי מרוז, ולאחת השיטות שם - מדובר בשם של כוכב. לשון הקללה הוא ”אוֹרוּ מֵרוֹז - אָמַר מַלְאַךְ ה', אֹרוּ אָרוֹר יֹשְׁבֶיהָ; כִּי לֹא בָאוּ לְעֶזְרַת ה', לְעֶזְרַת ה' בַּגִּבּוֹרִים[5] ומכאן משמע שבכוכב מרוז יש יצורים (יושביה) שלא באו להילחם נגד סיסרא (לעומת כוכבים אחרים שעליהם נאמר "הכוכבים ממסילותם נלחמו"), יש עוד שהביאו ראיה זו וביניהם הרבי מלובביץ'[6].

לעומת זאת, רבינו חננאל והנמוקי יוסף בגמרא שם מסבירים שלדעה ש"מרוז" הוא כוכב, הכוונה של "יושביה" היא כוכבים אחרים. ונראה שדעתם הוא שלא קיימים יצורים על הכוכבים[7].

רבי פנחס אליהו אמנם מסייג שלא ייתכן שניתנה לאותם יצורים בחירה חופשית משום שרק לבני-האדם ניתנה הבחירה, על מנת שתהיה למעשיהם משמעות מוסרית, ובספר גנזי המלך לרבי דוב טורש חולק על זה בתוקף, בטענה כי לא ייתכן בעל שכל ודעת שאין לו בחירה, כי הם תלויים זה בזה, ועל כן נקט שהכוכבים הם עולמות מיושבים במיני בעלי חיים ובני אדם שונים היודעים ומכירים את בוראם וברואיו כמונו[8].

רבי פנחס אליהו מתייחס עוד לטענת הפילוסופים - להוכיח כי ודאי קיימים עוד יצורים - כי לא יתכן שרק עולמינו הקטנה מיושבת וכל שאר הכוכבים הגדולים לא יהיו מיושבים וכי לאיזה צורך הם קיימים, וחולק בתוקף על טענה זו, בנימוק שאכן לא יתכן שנבראו לתוהו, אלא שבוודאי נבראו לתועלת האנושות היושבת בעולמינו[9].

רבי יהונתן אייבשיץ מתייחס גם הוא לנושא, וכותב ש"ידוע כי בכדור הלבנה גם כן מקום ישוב כמו בכדור ארצי"[10].

לעומת זאת, הרב מרדכי שרעבי והראשון לציון הרב מרדכי אליהו[11] גרסו על פי הקדמת הספר תיקוני זוהר הנקראת פתיחת אליהו, שלא ייתכנו חיים מחוץ לכדור הארץ, שכן נאמר בה "ובראת שמיא וארעא וכוכביא ומזלי, ובארעא דשאין ועצין ונונין ובני נשא" כלומר ובראת שמים וארץ וכוכבים ומזלות - ובארץ (בניגוד לשאר הדברים שנאמרו) בראת דשאים ועצים ודגים ובני אדם.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ http://www.skepdic.com/vondanik.html
  2. ^ אתר למנויים בלבד דוד פולישוק, המדענים שגילו "תשדורות של יצורים תבוניים", הדגימו בעיקר מהו מדע רע, באתר הארץ, 20 בדצמבר 2016
  3. ^ ספר הברית יצא לאור בוילנה תקנ"ז. חלק א', מאמר ג' - כוכבי השמים, פרק ב' - ה'. רבי פנחס אליהו מבסס את דעתו בעיקר מכח הטענה, שעל פי הקבלה, העולמות אצילות, בריאה ויצירה, כל אחד מהם כולל מספר עולמות, ולמה יגרע עולם העשיה מהיות בו מספר עולמות, עוד כתב שם שכן משמע מתיקוני זוהר, אך לא ציין מקורו.
  4. ^ תלמוד בבלי, מסכת מועד קטן, דף ט"ז עמוד א'
  5. ^ ספר שופטים, פרק ה', פסוק כ"ג
  6. ^ ראה 'מה רבו מעשיך ה'', בעריכת הרב יוסף גינזבורג ופרופסור ירמיהו ברנובר עמוד 213.
  7. ^ וכך כתב גם השיטה מקובצת שם.
  8. ^ גנזי המלך יצא לאור בוורשה תרנ"ו. תשובת מהללאל השלש עשרה, עמוד 116.
  9. ^ "ואף שאין אתנו יודע מה התועלת שאנו משיגים מן הברואים ההם, (בכל זאת אין זה מפריך את דברי, שהרי זה) כאשר אין אנו יודעים התועלת המגיע לנו מן הברואים אשר בשמים ממעל מלאכים ואופנים וחיות" (ציטוט).
  10. ^ תפארת יהונתן, פרשת נח.
  11. ^ הרב מרדכי אליהו, עלון קול צופייך פרשת שמיני תשס"ח

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0