המכלול:רשימת ערכים במחלוקת/:הון בריה דרב נחמן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.


<:הון בריה דרב נחמן

  • תאריך תחילת ההצבעה: 23:04, 22 באוקטובר 2023 (IDT)
  • תאריך סיום ההצבעה: 22:03, 29 באוקטובר 2023 (IDT)

הקדמה

דיונים קודמים

המשך הדיון

עמדת הצד הראשון

מדובר באדם אחד עם רב הונא בריה דרב נחמן[1]. ואין שום מידע על הון בריה דרב נחמן. --איךשיחהד' בחשוון ה'תשפ"ד. 19:35, 19 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

מקורות

שערי תורת בבל, עמוד 376, ספר יוחסין אות הה"א. רבי יעקב צבי יאליש, בית ועד לחכמים ערך הון. ורבי אהרן הימן, "הון בריה דרב נחמן", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, באתר ויקיטקסט.

עמדת הצד השני

רבות כבר נכתב על הנושא. רק אסכם אחת מהטענות העיקריות, ואני מצטט מהערך עצמו:

א. בכל האזכורים שמוזכר 'הון' הוא מוזכר ללא התואר 'רב' (לעומת רב הונא בנו של רב נחמן שמוזכר עם התואר 'רב'). יש למישהו הסבר לדבר? אני מחכה להסבר, לא קיבלתי! ב. יצויין כי בניגוד למה שהשתמע מהמקורות שהובאו לעיל, חלק מהם לא כתבו בפירוש את הנתון, כמו למשל הרב היימן שרק מציין לעיין בערך על רב הונא (מבחינתו של ידידי איך זה הכרעה ברורה של הרב היימן). בנוסף מלשון רש"י משמע בבירור ששמו היה הון ולא הונא (הון - שם חכם). גם האחרים כתבו את דעתם בתור השערה כמו "ונראה לומר" או "ואפשר", מפני שאין כלל ראיה כמובן שמדובר באדם אחד. טישיו (שיחה) 21:50, 19 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

דיון

אחזור על טעונותי א. מה שפעם נקרא עם רבי ופעם לא, לא מתיר לחדש חידושים ודיוקים. חוצמזה שיש עוד גדולים שפעם נקראו עם רבי ופעם לא. ב. כל המקורות חוץ מהרב הימן כותבים מפורש, בעוד שהצד השני זה דיוק מרש"י וכו'. לילה נעים --איךשיחהה' בחשוון ה'תשפ"ד. 01:07, 20 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

@טישיו, כיוון ששאלתך היא מחקר מקורי, אענה לך במחקר מקורי משלי: בצעירותו, כאשר הוא דן לפני אביו לא כונה בתואר, אך כאשר גדל והוסמך התכנה "רב". אני מסכים שהפניה היא הכרעה ברורה. הראיה מרש"י היא יותר זכר מאשר ראיה. לא יקרה כלום אם תוזכר דעת הסה"ד בערך על רב הונא בריה דר"נ. שמש מרפא (שיחה) 13:28, 20 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
כתבתי לפני התנגשות עריכה תגובתי לידידי איך: חידושים? מדוע זה מוגדר כחידושים? להיפך שני אמוראים שמוזכרים בשם שונה, וההחלטה שמדובר באותו בן אדם ללא כל ראיה שיש קשר בין השמות הדומים, וכאשר הדבר לא נפל בדעתו של רש"י גדול הראשונים והמפרשים מבריאת העולם עד חורבנו בקרוב היא אינה חידוש גדול? טישיו (שיחה) 13:29, 20 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
ידידי הבאתי מקרות, לא חידשתי כלום איךשיחהו' בחשוון ה'תשפ"ד. 19:37, 21 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אי משום הא לא איריא, רש"י לא היתה זו מעין מלאכתו, וכטענתו המפורסמת של רבי יצחק אייזיק הלוי. ספרא - שיחה 00:15, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
@משתמש:שמש מרפא, אענה לך במחקר מקורי נוסף: כל אלו שחושבים שהון והונא היינו הך, ובחרו בכך למרות הקושי הגדול על כך שפעם הוא נקרא בשם רב ופעם לא, מתבססים על כך שהון והונא הם מאותו שורש. בפועל "הון" זה בכלל משורש הון, ואילו הונא - בירושלמי רואים שרב הונא זה בכלל משורש "חן", כך שאין כל בעיה ששני אחים יקראו זה בשם הון וזה בשם הונא שהוא מלשון חונא. טישיו (שיחה) 17:34, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
אעתיק מה שכתבתי בדף השיחה (לא כולל מה שכתב כבר טישיו לעיל):
  1. האם נמצא עוד רב הונא ששמו קוצר?
  2. בשני הפעמים שהוא נקרא בשם הון הוא לא מכונה רב (כלומר למה הוא לא מכונה לפעמים הונא ללא רב או להיפך "רב הון"?)
כמו כן "שם חכם" זה לא דיוק מרש"י, רק רש"י מפורש. כך נכתב בכל מקום שמובא שם חכם לא שגרתי וכך הבינו המפרשים בכל מקום.--לעבעדיג (שיחה) 22:30, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
  1. האם נמצא עוד רבי יהודה שנקרא 'רבי'?, אז אולי רבי אינו רבי יהודה. כך הבינו החוקרים - כי כך הוא, כמעט לכל אמורא היה כמה שמות משניות שיש מהן שלא מתאימות כלל.
  2. כי כשהיה צעיר קראו לו בשם החיבה, וכשהיה מחשובי החבורה קראו לו בשם המתאים ללא כינויים. איךשיחהט' בחשוון ה'תשפ"ד. 22:36, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

הצבעה

זכות הצבעה ישנה למשתמשים שנרשמו לפחות 30 ימים לפני פתיחת ההצבעה, ביצעו לפחות 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ואינם עורכים בתשלום.

אין להצביע לפני פתיחת ההצבעה ואין לפתוח את ההצבעה עד אשר חלפו 72 שעות מהצגת טיעוני הצדדים. בהתאם להמכלול:מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאופציות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

בעלי זכות הצבעה ההצבעה נפתחה. איךשיחהח' בחשוון ה'תשפ"ד. 23:04, 22 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

אפשרות ראשונה – איחוד

  1. ספרא - שיחה 00:15, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
  2. כמובן. איךשיחהח' בחשוון ה'תשפ"ד. 00:26, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
  3. גם אם זה שני אנשים לא מזיק שיכללו בערך אחד, לעומת האפשרות הלא הגיונית של שני ערכים לאיש אחד מקוהשיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ד 22:22 (IDT)
    מדוע החלטת כך? אני דווקא חושב הפוך. שיותר גרוע לכלול שני אישים שונים בערך אחד. טישיו (שיחה) 22:54, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
  4. מציע למפעילים לסגור את ההצבעה ולאחד מיד, טענה של משתמש נגד ספרים? המבקר (שיחה) 00:04, 24 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
  5. Symbol support vote.svg בעד כמקוה. הסיבה לעדיפות פשוטה, מעט מחשבה על הקורא ולא על הערך (ת"מ). מוטי ~ שיחה • י' בחשוון ה'תשפ"ד • 14:02, 25 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

אפשרות שנייה – השארת ערכים נפרדים

  1. טישיו (שיחה) 00:56, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]
  2. --לעבעדיג (שיחה) 22:11, 23 באוקטובר 2023 (IDT)תגובה[תגובה]

תוצאה

5 בעד איחוד, 2 נגד. הוכרע לאחד. איךשיחהט"ו בחשוון ה'תשפ"ד. 13:07, 30 באוקטובר 2023 (IST)תגובה[תגובה]