הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות - אמרה שבאה לתאר מעשה שנועד להועיל, אך התגלה בסופו של דבר כהרה אסון. משמשת את מי שבא למתוח ביקורת על המעשה.

מקור הביטוי

האמרה נמצאת בשימוש נרחב בפיהם של דוברי עברית, אך מקורה בתרבות אירופה. מקורה המדויק של האמרה אינו ידוע. בצורתה האנגלית, The road to hell is paved with good intentions, יש המייחסים אותה לסמואל ג'ונסון, בן המאה ה-18, אך כנראה שמקורה קדום יותר. אצל ברנר מקלרבו, בן המאה ה-12, מופיעה האמרה "הגיהנום מלא בכוונות טובות".

גרסאות בשפות נוספות (חלקן בניסוחו של ברנר מקלרבו וחלק בניסוח המופיע בראש ערך זה):

  • פולנית: Dobrymi chęciami piekło wybrukowano
  • רומנית: Drumul spre iad e pavat cu intenţii bune
  • הולנדית: De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens
  • צרפתית: L'enfer est pavé de bonnes intentions
  • פורטוגזית: De boas intenções está o Inferno cheio
  • איטלקית: La strada per l’inferno è lastricata di buone intenzioni
  • גרמנית: Der Weg zur Hölle ist mit guten Absichten gepflastert
  • רוסית: Благими намерениями вымощена дорога в ад

כשלונן של הכוונות הטובות נובע פעמים רבות מכך שבעל הכוונות הטובות אינו רואה את התמונה הכוללת, ומתמקד בתוצאה הטובה שהוא רואה וחותר אליה, בלי לשים לב לתופעות לוואי שליליות שעלולות להיווצר. הביטוי "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות" נאמר בדרך כלל במבט לאחור, לאחר שהנזק כבר נגרם. ביטוי הצופה פני עתיד, כלומר מנסה למנוע את הנזק, הוא הסיסמה שטבע הסופר והפרסומאי אהרן שמי במסע פרסום לנהיגה נכונה של חברת הביטוח "הסנה": "בכביש אל תהיה צודק, היה חכם". על פי סיסמה זו, הרצון להיות צודק יש בו כוונה טובה, אך הוא עלול להוביל לגיהנום, ולכן עדיף להיות חכם, כלומר לפעול בדרך שאולי אינה שיא הצדק, אך תימנע הגעה לגיהנום.

ביטויים בעלי משמעות דומה הם: "שירות דוב" ו"בא לברך ויצא מקלל".

בתרבות היהודית ובמקורות

בספר הכוזרי שנכתב בשפה הערבית בראשית ימי הביניים, עשור לפני מסע הצלב השני, החכם היהודי חוזר ואומר למלך כוזר: כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים.[1]

ייתכן שהביטוי "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות" הוא שיבוש תרגום הכתוב המקראי. המושגים בעברית מקראית הם: 'שְאוֹל' - שנקרא מאוחר יותר 'גהינם', 'אורַח' - שמשמעותה 'דרך' (בערבית 'ברח' פירושו 'הלך'), ו'מישור' או 'ישר' שפירושם טוב.

דברי יעקב לבניו, בעקבות עצתם לצאת ולהביא את בנימין אל האציל המצרי, שאינם יודעים שהוא יוסף אחיהם, הם: (פרשת ויגש, ספר בראשית)

וַיֹּאמֶר: לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם, כִּי אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר!
וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ? וְהוֹרַדְתֶּם אֶת שֵׂיבָתִי בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה!

בספר משלי נאמר על פיתויי הרגע לעשיית רע, שהתוצאות בדרך כלל מוסתרות מעיני המתפתה:

אֵשֶׁת כְּסִילוּת - הֹמִיָּה - פְּתַיּוּת וּבַל יָדְעָה מָּה...
וְיָשְׁבָה לְפֶתַח בֵּיתָהּ עַל כִּסֵּא מְרֹמֵי קָרֶת -
לִקְרֹא לְעֹבְרֵי דָרֶךְ, הַמְיַשְּׁרִים אֹרְחוֹתָם: מִי פֶתִי? יָסֻר הֵנָּה!! - וַחֲסַר לֵב?...
וְאָמְרָה לּוֹ: מַיִם גְּנוּבִים יִמְתָּקוּ! וְלֶחֶם סְתָרִים יִנְעָם!
...וְלֹא יָדַע כִּי רְפָאִים - שָׁם! בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל - קְרֻאֶיהָ!

הביטויים דומים אך משמעותם שונה. בספר משלי דנים בדברים המוסכמים כרוע ולמרות זאת האדם מתפתה אליהם, ואילו הביטוי "הדרך לגהנום רצופה כוונות טובות" מדגישה את המקרים הנראים כעשיית טוב.

בפיוט לכה דודי לקראת השבת, הפייטן רבי שלמה אלקבץ רשם את הביטוי "סוף מעשה במחשבה תחילה", ביטוי הנסמך על אגדה תלמודית (אך במשמעות אחרת מזו המובנת בעברית כיום).[2]

סיפורו של בלעם הוא סיפור הפוך של כוונה רעה שהובילה לתוצאה טובה, ומכאן הביטוי התלמודי "בא לקלל ונמצא מברך".

כוונות ותוצאות במחקר המדעי ובתקשורת

חוקרי התפישה האנושית, הפרופסורים פטר גולוויצר, פסקל שירן ושיינה ארבל, הראו שכאשר ההנעה לפעולה היא "עשית טוב" בלבד, יש נטייה לפעול באופן לא מבוקר ולא הגיוני, המוביל לתוצאות בלתי רצויות. גם ניסיונות לשפר את התנהגות הציבור דרך חקיקה מובילים לעיתים להיטפלות האנשים לנוקדנות והצמדות לפרטים הטפלים שבחוק, במקום לאמץ את רוח הדברים. במחקר נמצא שבעת משא ומתן, קבוצות המתחשבות בעמדות ובתפישות של הצד שכנגדן (חברות "נאורות") מצליחות פחות מאשר הקבוצות ה"לא נאורות". במערכת המשפט, החמרת הענישה מחמירה לעיתים את ההתנהגות הבלתי רצויה או הבלתי מוסרית במקום לשפר אותה.[3]

מחקרים בנושא כשלונות מוסריים בסביבה העסקית מראים שלרוב הפגיעה במוסר נובעת משגגה ולא מתוך כוונת זדון מרושעת.[4]

לעומתם, כתב סטפן גררד פוסט בנושא עזרה לזולת, שלאחר בחינתם העמוקה, המניעים האמיתיים למעשי חסד הם לרוב אנוכיות ופחות יפים מכפי שנראה בתחילה. לדעתו "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות, מכיוון שזו הדרך שאליה הן יצאו מראש".[5]

בספרה "תעשיית החמלה" כתבה העיתונאית לינדה פולמן על הנזקים של ארגוני סיוע בינלאומיים. בשנת 2012 בעיתון הארץ הופיעה כתבת ביקורת על הסיוע הבינלאומי המוגש בעת אסונות טבע, בשם "כוונות טובות, כל הדרך לגיהנום" הכולל סקירה קצרה על ספר זה.[6]



ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ על ההבדל בין כוונות ומעשים בספר הכוזרי, אתר תרבות
  2. ^ סוף מעשה - כלומר: גם דברים הנבראים ונוצרים בהמשך החיים למעשה נוצרו "במחשבה תחילה", כבר עם בריאת העולם. (וראו לדוגמה s:he:ביאור:משנה אבות פרק ה# משניות פרקי אבות, פרק ה' משנה ו' 'עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות...') וזאת על פי דברי קוהלת: אֶת הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה בְעִתּוֹ! גַּם אֶת הָעֹלָם נָתַן בְּלִבָּם - מִבְּלִי אֲשֶׁר לֹא יִמְצָא הָאָדָם אֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה הָאֱלֹקִים מֵרֹאשׁ וְעַד סוֹף.
  3. ^ יישום כוונות והשגת מטרות גולדוויצר פטר, שירן פסקל, 30 במאי 2006, בעיתון חידושים בפסיכולוגיה חברתית נסיונית, עמוד 38 מסת"ב 9780120152384 (אנגלית)
  4. ^ כוונות לחוד: מדריך מנהלים לפתרון בעיות מוסריות בעסק לורה ל' נש, 1993. מסת"ב 9780875844299 (אנגלית, אתר ספרי גוגל)
  5. ^ זולתנות ואהבה שאין עמה דבר סטפן גררד פוסט, עמוד 203, הוצאת אוקספורד מסת"ב 9780195143584 (אנגלית, ספרי גוגל)
  6. ^ כוונות טובות כל הדרך לגיהנום נועה לימונה, 29 ביוני 2012 (אתר הארץ)
  7. ^ ספר שיאי גינס (אנגלית), דוד רוברטס, עמודים 354-355 (אנגלית, גינס הוצאה לאור, לונדון)
  8. ^ הסרט הכביש לגיהנום באתר IMDb
  9. ^ הסדרה כוונות טובות באתר רשת
  10. ^ ביקורת אוהדת על הסדרה (אתר מעריב)
  11. ^ 11.0 11.1 ב'אל ג'זירה מתעניינים בכוונות טובות אתר טי.וי. נט איי.אל
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0