דיזלגייט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

פרשת דיזלגייט היא שמה בתקשורת של פרשת זיוף תוצאות בדיקות זיהום האוויר והפרת תקן זיהום אוויר במכוניות של קבוצת פולקסווגן שהתגלתה בחודש ספטמבר 2015. זיוף יוחס בתחילה ל-500 אלף מכוניות מבוססות דיזל של פולקסווגן ואאודי שנמכרו בין 2009 ו-2015, ואחר כך הודתה החברה שהוא קיים ב-11 מיליון מכוניות מתוצרת הקבוצה, כולל מותגי סקודה וסיאט. בהמשך התגלה כי התרמית רחבה אף יותר וכוללת גם את מכוניות הבנזין והגז הטבעי המיוצרות בתאגיד.

מקור שם הפרשה במנועי הדיזל של התאגיד, בהם התגלו התרמיות במקור, אך עם התקדמות החקירה התברר שהזיוף כולל גם את מכוניות הבנזין והגז.[1]

עם התקדמות הפרשה, התברר כי יצרניות רכב נוספות כדוגמת החברות BMW,[2] אאודי,[3] מיצובישי[4][5] וסוזוקי[6] זייפו נתוני זיהום וצריכת דלק ברכבים אותם ייצרו.

היסטוריה

בספטמבר 2015 התגלה שקבוצת פולקסווגן הפעילה תוכנה שנועדה לעבור את מבחני פליטת המזהמים האמריקאים בכ-500,000 מכוניות בעלות מנוע דיזל במותגי פולקסווגן ואאודי בין השנים 2009 ו-2015. התוכנה, אשר להודאת החברה נמצאת בשימוש ב-11 מיליון מכוניות ברחבי העולם, זיהתה שהמכוניות תחת בדיקות זיהום והפעילה מנגנוני מניעת זיהום הכבויים בשגרה.[7] כתוצאה מכך, דגמי מכוניות עברו את מבחני הזיהום האמריקאים על אף שגרמו בפועל לזיהום תחמוצות חנקן (NOx) הגבוה פי 35 מהמותר בחוק. הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית (EPA) שלחה לקבוצת פולקסווגן התראה לפיה תוכנה זו פועלת כ-"Defeat device", לפי הגדרתו ב-Clean Air Act האמריקאי, האסור בשימוש. החברה התנצלה על השימוש בתוכנה וצפויה לעמוד בפני הליכים משפטיים, חקירות נוספות מצד הרגולטורים, ולתביעות ייצוגיות מצד לקוחותיה במספר מדינות[8]

הגוף העצמאי המועצה הבינלאומית לאוויר נקי (ICCT) הזמינה ב-2014 בדיקה של 15 סוגי כלי רכב. בין החוקרים הייתה קבוצה בת 5 מדענים מאוניברסיטת מערב וירג'יניה אשר זיהתה רמת פליטות גבוהה במהלך מבחני נהיגה מעשיים בשלושה כלי רכב מבוססי מנוע דיזל[9] ה-ICCT הזמינה מידע משני מקורות נוספים.[10] המועצה מסרה את תוצאות מחקריהם ל-EPA ולמועצת המשאבים האוויריים של קליפורניה, אשר מצאה את התוכנה האמורה.[11]

התגליות העלו חשד לזיהום ביצרני רכב נוספים, וזמן קצר לאחר מכן התברר כי גם כלי רכב של חברת BMW אינם עומדים בדרישות הזיהום.[2]

ב-28 בספטמבר 2015 הודיעה אאודי[3] כי 2.1 מיליון מכוניות דיזל מתוצרתה הושפעו מהמערכת.

עם המשך החקירה הודתה פולקסווגן כי זיוף נתוני זיהום האוויר לא הוגבל למכוניות דיזל, וכלל גם כ-800,000 מכוניות בנזין וגז מתוצרתה.[1] כמו כן התברר כי נתוני זיהום האוויר החריגים כללו גם פליטת גזי חממה כגון פחמן דו-חמצני, נוסף ל-NoXים שהתגלו במקור.

רקע

בשנת 2009 החלה פולקסווגן בהסבה של מערכות הזרקת הדלק במכוניות הנוסעים בעלות מנועי הדיזל מתוצרתה מטכנולוגיית TDI ‏(Turbocharged direct injection) לטכנולוגיית הזרקת דלק במסילה משותפת. מערכת הזרקה זו אפשרה אספקת דלק יעילה יותר, הן בשל השימוש בבקרה אלקטרונית מדויקת יותר על תהליך הזרקת הדלק, והן בשל העלאת לחץ ההזרקה המאפשרים תאורטית פיזור יעיל יותר של הדלק באוויר ושיפור היחס בין כמות האוויר לכמות הדלק במנוע,[12][13] ולכן גם לצמצום הזיהום הנפלט מהמנוע.

עם הוספת מסנן חלקיקים לצמצום פליטת הפיח, ובחלק מהדגמים ממיר קטליטי סלקטיבי (מערכת הזרקת אוראה), טענה פולקסווגן לעמידת מנועיה בתקני פליטות המזהמים האמריקאיים, תוך שמירה על ביצועי הרכב.[14][15]

רמות הזיהום הנמוכות זיכו את רכבי פולקסווגן בסובסידיות ליצרני מכוניות נקיות, והטבות מס בארצות הברית.[16]

תקני הפליטה

מכוניות פולקסווגן ואאודי אשר זוהו כמפירות את תקני הזיהום עמדו בתקן US EPA Tier 2 / Bin 5 לפליטות מזהמים, ובתקן LEV-II ULEV של מדינת קליפורניה.[17] שני התקנים דורשים שפליטות תחמוצות החנקן לא יעלו על 0.043 גרם לק"מ בסוף חיי הרכב.[18][19] (בין 190 ל-240 אלף ק"מ, כתלות בסוג הרכב ובתקן הרלוונטי)

תקן אמריקאי זה הוא מהמחמירים בעולם. להשוואה, התקן האירופאי המקביל, הנושא בשם Euro 5 (לדגמי 2010–2014) ו-Euro 6 (לדגמי 2015) מגבילים את פליטות תחמוצות החנקן ל-0.18 גרם לק"מ ו-0.08 גרם לק"מ בהתאמה.[20]

קריאה לתיקון של 480,000 רכבים בארצות הברית

ב-18 בספטמבר 2015, מסרו הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית וה-CARB הודעה לקבוצת פולקסווגן הקובעת כי כ-480,000 מכוניות מתוצרת פולקסווגן ואאודי הכוללים מנועי דיזל בנפח 2 ליטרים ונמכרי בארצות הברית בין השנים 2009 ו-2015 כללו "defeat device" לפי הגדרתו בתקנות זיהום האוויר.[21][22]

מנגנון זה, קושחה ייעודית למחשב בקרת המנוע (ECU - Engine control unit), מזהה צירוף מסוים של פרמטרים כגון אי-סיבוב של ההגה בשילוב האצת המנוע, הפרש גבוה בין מספר הסיבובים לדקה של הגלגלים האחוריים לעומת הקדמיים (הנתונים במתקן הבדיקה) כתנאי בחינת זיהום אוויר ויגרום לרכב לעמוד בדרישות הפליטה באמצעות הפעלת מנגנוני מניעת הזיהום בשיעור מקסימלי. עם זאת, בפעולה רגילה, מנגנונים אלה יוותרו כבויים, יאפשרו למנוע לייצר מומנט כוח רב יותר וכתוצאה מכך יעילות צריכת דלק גבוהה יותר, כנגד עלייה בפליטת תחמוצות החנקן בשיעור של עד פי 40 מהמותר בחוק.[23]

ה-EPA נקטה כנגד פולקסוואגן בפעולה המכונה Notice of Violation. זו פעולת אכיפה אזרחית בסמכותן של סוכנויות הממשל האמריקאיות.[21] פעולת אכיפה זו אינה דורשת פנייה לערכאה שיפוטית, ומבוצעת לצד פניית מחלקת המשפטים לערכאות שיפוטיות, אזרחיות ופליליות כאחד, בשם ה-EPA.[24]

ההבדל בין שני סוגי הפעולות הוא כי באכיפה שיפוטית, האשמה לא נקבעת עד להשלמת ההליכים המשפטיים הנדרשים, בעוד שבאכיפה אזרחית קביעת האשמה בסמכותה הבלעדית של ה-EPA, ומביאה לסנקציות מצד ה-EPA, או להסכם עם מפר התקנות לטיפול בנזק שנגרם על ידו. במקרה האמור, דרשה ה-EPA מקבוצת פולקסווגן להזמין לתיקון את 480 אלף הרכבים הנגועים.[21][24][25]

ההתראה שנמסרה לקבוצת פולקסווגן קבעה הפרה של מספר חוקים אמריקאיים, בהם ‏42 U.S.C § 7401-7671, 42 U.S.C. § 7522(a)(3)(B)‏, וסעיף 203(a)(1) לחוק האוויר הנקי.[21] הוראת ה-EPA להזמנת הרכבים לתיקון ניתנת לאכיפה ללא פנייה לערכאות שיפוטיות חיצוניות ל-EPA.[25] נוסף על ההתראה, חקירת מחלקת המשפטים של ארצות הברית מתנהלת ויכולה להביא להגשת תביעות אזרחיות ופליליות כנגד החברה.[26]

השלכות

השלכות חוקיות ופיננסיות

קרוב ל-482 אלף רכבי דיזל מתוצרת פולקסווגן נמכרו בארצות הברית מאז שנת 2009 ומפיצים מזהמים "הקשורים למגוון בעיות בריאות, בהן אסתמה, בעיות נשימתיות נוספות ומוות בטרם עת"[26] הדגמים המזהמים כוללים את הפולקסווגן ג'טה, חיפושית, גולף, פסאט ואת Audi A3.

פעולות ממשלתיות

  • ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית: ה-EPA הכריזה שאם ההאשמות יוכחו בבית משפט, הקנס שיוטל על הקבוצה יהיה עד 37,500 דולר אמריקני לכל כלי רכב (18 מיליארד דולר בקירוב, בסך הכל). כתוצאה מכך השעתה הקבוצה את מכירות כלי הרכב בעלות מנועי ה-TDI ב-20 בספטמבר 2015.[27] בנוסף לאפשרות להטלת קנסות אזרחיים, דווח בעיתונות כי משרד המשפטים האמריקאי ומחלקת הסביבה והמשאבים הטבעיים בתוכה החלו בבירורים פליליים ביחס להתנהלותה של קבוצת פולקסווגן בנושא[28][29] תת-הוועדה לענייני פיקוח בתחום האנרגיה של בית הנבחרים האמריקאי הכריזה כי תקיים שימוע בתחום פרשת פולקסווגן. התובע הכללי של מדינת ניו יורק, אריק שניידרמן, קבע כי חקירתו בנושא נערכת גם כן, והזהיר כי אף חברה לא תורשה לחמוק מעמידה בחקיקה בתחום איכות הסביבה, או תורשה להבטיח ללקוחות הבטחות שלא תעמוד בהן.[30] ביוני 2016 הגיעה פולקסווגן להסכם עם הרשויות בארצות הברית, שבמסגרתו תשלם פיצויים בסך של 15 מיליארד דולר לבעלי רכב שניזוקו מהתרמית.[31]
  • קנדהקנדה קנדה: ארגון Environment Canada (השייך למחלקת איכות הסביבה הקנדית) הכריז שהוא פתח בחקירה לבדיקה האם התוכנות האמורות היו בשימוש ברכבים שנמכרו בקנדה.[32]
  • קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית קוריאה הדרומית: הרשויות הכריזו על פתיחה בחקירה של תחום זיהום האוויר ברכבי פולקסווגן ויצרנים אירופאיים נוספים. אחד מעובדי המשרד לאיכות הסביבה של קוריאה הדרומית הכריז כי מציאת זיופים בתחום זיהום האוויר במכוניות מבוססות מנוע הדיזל של חברת פולקסווגן תביא לחקירת כלל מכוניות הדיזל הגרמניות במדינה.[33]
  • שווייץשווייץ שווייץ: משרד הדרכים השווייצרי חוקר האם מכוניות פולקסווגן הדומות לאלה שנמכרו בארצות הברית נמכרו גם בשווייץ.
  • האיחוד האירופיהאיחוד האירופי האיחוד האירופי: סוכנויות רגולטוריות ממשלתיות פתחו בהליכים בצרפת, איטליה, גרמניה, ספרד, הולנד, צ'כיה ורומניה. מספר מדינות קראו לחקירה כלל אירופאית.[34][35][36] פולקסווגן הודיעה כי השימוש במערכת לא היה מוגבל לארצות הברית וכלל כלי רכב ששווקו לאירופה.[37]
    • הולנדהולנד הולנד: הולנד השקיעה מיליארדים בסבסוד מכוניות חסכוניות באנרגיה בשנים האחרונות. ג'סי קלאבר, ממפלגת GroenLinks הגיב כי על הולנד לדרוש את הכסף שהושקע חזרה בחברות אשר יתברר כי ביצעו תרמית דומה בהולנד.[38]
  • הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת: משרד התחבורה הודיע ב-24 בספטמבר שהוא יתחיל בבדיקות חוזרות למכוניות ממגוון יצרנית להבטחה כי השימוש ב-defeat devices אינו בשימוש כלל תעשיית הרכב.[39]
  • הודוהודו הודו: נציגי ממשלת הודו הודיעו שהם עוקבים אחרי ההתפתחויות.[40]
  • ישראלישראל ישראל: איגוד מכוני הרישוי הישראלי הודיע עוד ב-2013 במכתב לאמיר זלצברג, הממונה על זיהום אוויר ממכוניות במשרד,[41] כי הוא לא מצליח לבצע בדיקות במכוניות הדיזל של פולקסווגן, אם כי הסימפטומים שזוהו היו שונים מאלה שאותרו בארצות הברית בשנת 2015. לאחר התפוצצות הפרשה, הודיעה רשות המיסים על בחינת הטבות המס שהוענקו לרכבי הדיזל של החברה[42] (בסך של עד 15 אלף ש"ח למכונית), והודיעה בדצמבר ליבואנית צ'מפיון מוטורס כי תיאלץ להחזיר מענקים בסך כולל של 100 מיליון שקלים.[43]

פעולות פרטיות

נכון ל-23 בספטמבר 2015, לפחות 25 תביעות ייצוגיות הוגשו בארצות הברית[44][45] ובקנדה[46][47] בשם בעלי מכוניות פולקסווגן ואאודי, באשמת הונאה והפרת חוזה, בציון הירידה בערך המכוניות שיתוקנו על מנת לעמוד בדרישות הזיהום בשל ירידת יעילות וכוח מנועי הדיזל לאחר התקנת מערכות אלה.[48]

בישראל הוגשה תובענה ייצוגית על סך 450 מיליון שקלים כנגד פולקסווגן והיבואן שלה בישראל,[49] בה ביקש התובע לפצות את הרוכשים על הירידה בערך הרכב במידה והרכבים לא ייפסלו משימוש בישראל, ובמלוא מחיר המחירון של הרכב במידה ויוחלט כי רכבים אלה יורדו מהכביש. בתגובה הודיעה צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסוואגן בישראל, על הפסקת שיווקם של הדגמים הרלוונטיים בישראל.[50] בהמשך הוגשו תובענות ייצוגיות נוספות נגד צ'מפיון מוטורס ונגד היצרן, ו-3 תובענות שאוחדו יידונו בבית המשפט המחוזי תל אביב.

השפעה על מכירות

מעל לרבע ממכירות קבוצת פולקסווגן בארצות הברית הן של מכוניות בעלות הנעת דיזל. התאגיד בחר אסטרטגיית קידום מכוניות מבוססות מנועי דיזל נקיים על פני מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות.[51]

כלי הרכב שהושפעו על ידי הקריאות לתיקון בארצות הברית כללו את הדגמים[52][53][54]:

  • 2009–2015 Audi A3 2.0L TDI
  • 2009–2015 VW Beetle 2.0L TDI
  • 2009–2015 VW Golf 2.0L TDI
  • 2009–2015 VW Jetta 2.0L TDI
  • 2012–2015 VW Passat 2.0L TDI

הקבוצה הצהירה כי המערכת פעילה ב-11 מיליון כלי רכב אשר נמכרו ברחבי העולם, נוסף על 480,000 כלי רכב 2.0L TDI שנמכרו בארצות הברית.[55] נוסף על כך, נפגעו על ידי המערכת גם כלי רכב שנמכרו במדינות אחרות בעלי מנוע ה-EA189 של החברה. התוכנה השפיעה גם על ביצועיהם של מנועי ארבעה הצילינדרים ה-EA188 וה-EA288.[56]

ערך מניית הקבוצה

ב-21 בספטמבר 2015, יום המסחר הראשון לאחר פרסום הודעת ה-EPA, ירדו מחירי קבוצת פולקסווגן ב-20% בבורסה לניירות ערך בפרנקפורט.[57][58][59] ביום המחרת ירדה המניה 22% נוספים, והביאה את המניה לירידה כוללת של 35%. ב-23 ירדה המניה 10.5% נוספים, מתחת למחיר ה-100 יורו ליחידה, והגיעה לשפל של 4 שנים.

מחירי מניות יצרני כלי רכב גרמניים אחרים הושפעו גם הם, קבוצת BMW ירדה ב-4.9%, ותאגיד דיימלר AG (הכולל את מרצדס, מיצובישי ומותגים נוספים) ב-5.8%.[60] נפילות BMW העמיקו עוד לאחר שהתגלו הפרות לכאורה גם ברכבי הקבוצה בבדיקות נוספות שביצעה המועצה הבינלאומית לאוויר נקי.[61]

באפריל 2016 הודתה גם היצרנית מיצובישי כי זייפה תוצאות בדיקות נצילות דלק מאז תחילת שנות ה-90.[4][5] הודעה זו הביאה לנפילות חריפות במחיר מניית החברה.

לקריאה נוספת

  • Plungis, Jeff; Hull, Dana (20 בספטמבר 2015). "VW's Emissions Cheating Found by Curious Clean-Air Group". The Washington Post. נבדק ב-25 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  • "Volkswagen diesel scandal: What you need to know", Chicago Tribune, 22 בספטמבר 2015 {{citation}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 פולקסווגן מודה לראשונה: הפרשה התרחבה - נוגעת גם לרכבי בנזין וגז, 4 בנובמבר 2015
  2. ^ 2.0 2.1 פרשת פולקסווגן מכה גלים: גם ב.מ.וו חורגת ברמת הפליטות של גזים מזהמים, כלכליסט, 24 בספטמבר 2015
  3. ^ 3.0 3.1 Hendrik Varnhold, Audi Confirms 2.1 Million Cars Involved in Volkswagen Emissions Scandal, The Wall Street Journal, September 28th, 2015
  4. ^ 4.0 4.1 מיצובישי מודה: מזייפים את נתוני הדלק מאז 1991; המניה צוללת, דה מרקר, 26 באפריל 2016
  5. ^ 5.0 5.1 sean farrel, Mitsubishi Motors admits manipulating fuel economy tests, The Guardian, April 20th, 2016
  6. ^ ניר בן זקן, סוזוקי מודה - בדקנו צריכת דלק לא לפי התקן, באתר ynet, 18 במאי 2016
  7. ^ Jordans, Frank (21 בספטמבר 2015). "EPA: Volkswagon Thwarted Pollution Regulations For 7 Years". CBS Detroit. Associated Press. נבדק ב-24 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "VW could face 'long legal nightmare'". BBC World Service. 24 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ "WVU study found elevated levels of emissions from Volkswagen vehicles". West Virginia University. 24 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה) The test car by a different manufacturer was "at or below the standard … with exception of rural-up/downhill driving conditions".
  10. ^ Franco, Vicente; Sánchez, Francisco Posada; German, John; Mock, Peter. "Real-World Exhaust Emissions From Modern Diesel Cars" (PDF). נבדק ב-26 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ [1]
  12. ^ Jääskeläinen, Hannu; Khair, Magdi K. (במאי 2015). "Common Rail Fuel Injection". DieselNet Technology Guide. נבדק ב-22 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Robert Bosch GmbH (7 יוני 2004). "The Common Rail Diesel Injection System Explained". Swedespeed.com. נבדק ב-22 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Yerak, Becky; Karp, Gregory (21 בספטמבר 2015). "Volkswagen owners should be nervous about emissions scandal, experts say". Chicago Tribune. נבדק ב-22 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Hall, Steve (5 במרץ 2015). "VW Touts TDI Clean Diesel With 'Golden Sisters' Video Series on Tumblr". Marketing Land. נבדק ב-22 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ "Taxpayers Paid $51M in Green Car Subsidies Linked to VW Diesels". Motor Trend. 23 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ "Background on the 2.0L diesel engines at the core of the Volkswagen emissions testing debacle". Green Car Congress. 21 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "California: Light-duty: Emissions". Transport Policy.
  19. ^ "US: Light-duty: Emissions". Transport Policy.
  20. ^ "EU: Light-duty: Emissions". Transport Policy.
  21. ^ 21.0 21.1 21.2 21.3 Brooks, Phillip A. (18 בספטמבר 2015). "VW Notice of Violation, Clean Air Act (September 18, 2015)" (PDF). US Environmental Protection Agency. נבדק ב-20 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "EPA, California Notify Volkswagen of Clean Air Act Violations". US Environmental Protection Agency. 18 בספטמבר 2015. נבדק ב-20 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ Davenport, Coral; Ewing, Jack (20 בספטמבר 2015). "Volkswagen to Stop Sales of Diesel Cars Involved in Recall". The New York Times. נבדק ב-21 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  24. ^ 24.0 24.1 Enforcement Basic Information, United States Environmental Protection Agency, 18 במאי 2015, נבדק ב-26 בספטמבר 2015 {{citation}}: (עזרה)
  25. ^ 25.0 25.1 Esworthy, Robert (2010), Federal Pollution Control Laws: How are They Enforced?, DIANE Publishing, p. 25, ISBN 9781437938524
  26. ^ 26.0 26.1 Davenport, Coral; Ewing, Jack (18 בספטמבר 2015). "VW Is Said to Cheat on Diesel Emissions; U.S. Orders Big Recall". The New York Times. נבדק ב-18 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  27. ^ Ewing, Jack (21 בספטמבר 2015). "Volkswagen Stock Falls as Automaker Tries to Contain Fallout". The New York Times. נבדק ב-21 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ Viswanatha, Aruna (21 בספטמבר 2015). "U.S. Conducts Criminal Probe of Volkswagen, Sources Say". The Wall Street Journal. נבדק ב-2015-09-22. {{cite news}}: (עזרה)
  29. ^ Gibson, Kate (22 בספטמבר 2015). "Volkswagen's stock is a car wreck". CBS. נבדק ב-2015-09-22. {{cite news}}: (עזרה)
  30. ^ "VW chief Martin Winterkorn defiant over emissions cheating scandal". The Guardian. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  31. ^ פולקסווגן תשלם 15 מיליארד ד' לבעלי רכב שניזוקו מתרמיתה, באתר גלובס, 28 ביוני 2016
  32. ^ "Environment Canada opens investigation into VW scandal". The Globe and Mail. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  33. ^ "Pressure builds on Volkswagen CEO as emissions-cheating probe spreads". Reuters. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  34. ^ "Volkswagen: The scandal explained". BBC. 23 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  35. ^ "Volkswagen Cars in Europe Affected by Tainted Software". Wall Street Journal. 24 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  36. ^ "RAR cere reprezentanței Volkswagen din România lista cu mărcile care au dispozitive de manipulare a emisiilor – AGERPRES", Agerpres.ro, נבדק ב-25 בספטמבר 2015 {{citation}}: (עזרה)
  37. ^ פרשת פולקסווגן: גרמניה תרחיב בדיקות פליטות המזהמים ליצרניות אחרות, ynet, 24 בספטמבר 2015
  38. ^ "GroenLinks: Miljarden terugvorderen van autofabrikanten". RTL Nieuws (בהולנדית).
  39. ^ "VW scandal: Porsche boss 'named new Volkswagen chief executive' – as it happened". Daily Telegraph. 24 בספטמבר 2015. נבדק ב-25 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  40. ^ "Volkswagen scandal: India likely to go for a probe". Economic Times. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  41. ^ תומר הדר, במשרד להגנת הסביבה יודעים שנתיים על בעיות בפולקסווגן, באתר כלכליסט, 7 באוקטובר 2015
  42. ^ תומר הדר ורן אברמסון, פרשת פולקסווגן מגיעה לארץ: רשות המסים תבדוק את ההטבות לרכבי דיזל של החברה, באתר כלכליסט, 29 בספטמבר 2015
  43. ^ תומר הדר, אחרי דיזלגייט: צ’מפיון מוטורס נדרשת לשלם 100 מיליון שקלים, באתר כלכליסט, 21 בדצמבר 2015.
  44. ^ "25 class action suits in 4 days: How car owners are putting Volkswagen in line of fire". FirstPost Salon. 23 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  45. ^ "Volkswagen faces lawsuits over emissions deception". USA Today. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  46. ^ "Windsor law firm launches $1B class-action suit against Volkswagen". CBC. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  47. ^ "Volkswagen owners join class-action lawsuit after emissions scandal". City News Canada. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  48. ^ Yerak, Becky; Karp, Gregory (21 בספטמבר 2015). "Volkswagen owners should be nervous about emissions scandal, experts say". Chicago Tribune. נבדק ב-2015-09-22. {{cite news}}: (עזרה)
  49. ^ תומר הדר, עורכי הדין מחממים מנועים: תביעה ראשונה בישראל נגד פולקסווגן, באתר כלכליסט, 30 בספטמבר 2015
  50. ^ אתר למנויים בלבד ישראל פישר, פרשת דיזלגייט בישראל: תביעת ענק ייצוגית, 11 אלף מכוניות פולקסווגן יזומנו למוסכים, באתר TheMarker‏, 30 בספטמבר 2015
  51. ^ Plungis, Jeff; Hall, Dana (20 בספטמבר 2015). "VW's Emissions Cheating Found by Curious Clean-Air Group". The Washington Post. נבדק ב-22 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  52. ^ "Volkswagen apologizes, stops diesel sales in wake of US emissions scandal". CNET. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  53. ^ "The dirty drive behind diesel". The Globe and Mail. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  54. ^ "Volkswagen's appalling clean diesel scandal, explained". Vox. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  55. ^ Dreyfuss, Emily (2015-09-22). "Volkswagen Says Emissions Deception Actually Affects 11 Million Cars". Wired. נבדק ב-2015-09-22.
  56. ^ "VW TDI "Dieselgate" Scandal Affects 11 Million Cars, VW CEO Rumored to Step Down". TFL Car. 22 בספטמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  57. ^ Cremer, Andreas; Reuters (21 בספטמבר 2015). "Volkswagen AG shares plummet after admitting it cheated on emission tests". Financial Post. נבדק ב-21 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  58. ^ אלמוג עזר, מנכ"ל פולקסוגן בארצות הברית מתוודה: "פישלנו בגדול", BizPortal, 22 בספטמבר 2015
  59. ^ יוסי פינק, זו הסיבה שמניית פולקסווגן הענקית צללה היום כמעט 20%, Bizportal, 21 בספטמבר 2015
  60. ^ "Volkswagen CEO's future is in doubt after $7.3 billion hit". Fortune. נבדק ב-2015-09-23.
  61. ^ גיא בן סימון, מסתבכת נוספת: BMW הפרה תקנות זיהום אוויר - המניה צוללת, Bizportal, 24 בספטמבר 2015
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

26010707דיזלגייט