דובי וייס
דובי וייס (נולד ב-6 ביולי 1963) הוא המייסד הפדגוגי של עת הדעת, זוכה פרס ראש הממשלה ליזמות ולחדשנות (2012), ראש ההתמחות בפיתוח למידה והדרכה בשילוב דיגיטל בקריה האקדמית אונו, לשעבר ראש תחום פדגוגיה דיגיטלית וראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה חינוכית במכללת סמינר הקיבוצים. הוא בעל תואר שלישי מאוניברסיטת תל אביב בהוראת המתמטיקה והמדעים.
ביוגרפיה
דובי וייס נולד וגדל בתל אביב. בשנת 1981 התגייס לצה"ל ושירת בחיל המודיעין.
בשנים 1986-1989 למד באוניברסיטה העברית וקיבל תואר B.Sc במדעי המחשב ותואר B.A בספרות עברית. הוא מוסמך אוניברסיטת בוסטון בטכנולוגיה חינוכית.
ב-1991 חבר לפרופסור חנן יניב והיה מעמודי התווך של חברת "יוריקה" בהיותו אחראי על מערכת "קטנים כגדולים", אשר העניקה לילדי הגן הזדמנות להשתמש במחשב ככלי עבודה ותקשורת, תוך הכנתם למאה ה-21. המערכת, שפותחה ביחד עם פרופסור חנן יניב וד"ר נחמה ניר-יניב, שהייתה ראש האגף לחינוך בגיל הרך במשרד החינוך, הותקנה בכל גני הילדים במדינת ישראל. בנוסף, הוביל את פיתוח משחק ההדמיה לבני נוער "הכל בסוודר", המדמה צוות הנהלה של מפעל ייצור לסוודרים. המשחק הופעל במשך כעשור במרכז לחינוך לתעשייה של התאחדות התעשיינים ואלפי תלמידים התנסו בו.
בשנת 1993 הצטרף לחברת "אוניקס אינטראקטיב" והיה אחראי על תחום מוצרי ההדרכה והלמידה מבוססי מולטימדיה. לאחר מכן, הוביל את תחום ההיי-טק בחברת SIT לחשיבה המצאתית שיטתית.
בשנת 2000 הקים ביחד עם ד"ר אביב שגב את חברת ההזנק "Ennovate" שעסקה בניהול ידע. באותה שנה קיבל גם תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב.
בשנת 2002 החל ללמוד בתוכנית הלימודים של מכון מנדל למנהיגות.
בשנת 2004 הקים יחד עם שמואל מיתר את "עת הדעת" והיה המייסד הפדגוגי שלו. "עת הדעת" הוא מיזם המציע פלטפורמה דיגיטלית להוראה וללימוד בעידן הדיגיטלי ופועל במאות בתי-ספר יסודיים ברחבי ישראל. התפיסה הפדגוגית של "עת הדעת" זכתה בשנת 2012 לציון לשבח על ידי ראש הממשלה במסגרת "פרס ראש הממשלה ליזמות ולחדשנות".
בשנת 2010 נבחר לאחד מ-50 האנשים המשפיעים על החינוך בישראל[1] ובשנת 2012 זכה בפרס ראש הממשלה ליזמות ולחדשנות על "פועלו החלוצי בפיתוח טכנולוגי-פדגוגי להוראה חדשנית בעידן הדיגיטלי".
בין השנים 2014-2018 כיהן וייס כראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. החל מיולי 2016 הוא מכהן כראש תחום 'פדגוגיה דיגיטלית' בסמינר הקיבוצים.
נשוי לסופרת ולמחזאית אלה מושקוביץ-וייס, ואב לבן ולבת.
פרסומיו
- וייס, ד. (2005). מספרים שמספרים סיפור, מספר חזק 2000, 10, 28-35.
- וייס, ד. (2010). סימפוניה פדגוגית לכלים טכנולוגיים, הד-החינוך למאה ה-21, אפריל 2010.
- וייס, ד. (2017). כיתה הפוכה - למידה והעמקה בחומר בקורסי מבוא רבי-משתתפים (אורכב 05.05.2017 בארכיון Wayback Machine). הוראה באקדמיה - גיליון מספר 7, אפריל 2017. האקדמיה הלאומית למדעים.
- שבתאי, ג., דרייפוס, ט., וייס ד. (2010). הבניית ידע בהשוואת שברים על-פי הכלל של המשלים לשלם, מספר חזק 2000, 18, 35-43.
- שחף-ברזילאי, ר', וייס, ד', (2013). תיקוף אמפירי של המודל הפדגוגי-טכנולוגי של "עת הדעת" - לקראת שינוי פרדיגמה בהלימה למיומנויות המאה ה-21. בתוך: י' עשת-אלקלעי, א' כספי, ס' עדן, נ' גרי, י' קלמן, י' יאיר (עורכים), כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.
- Weiss, D., & Dreyfus, D. (2009). Model based construction of fraction comparison. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M., & Sakonidis, H. (Eds.), Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, p. 489). Thessaloniki, Greece: PME.
- Weiss, D. & Bordelon, B. (2010). The instructional design of Time To Know (chapter). Digital Teaching Platforms . New-York: Teacher's College Press.
- Weiss, D., & Rosen, Y. (2011). The educational and social power of Time To Know digital teaching environment. Proceedings of EDULEARN11, the 3rd annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, Spain.
- Weiss D, (2016). The Effect of Combining 1:1 Computing, Interactive Core Curriculum, and Digital Teaching Platform on Learning Math: The Case of a Charter School in New York City. Handbook on Digital Learning for K-12 Schools. Springer.
- Rosen, Y., Weiss, D., Wolf, I. (2012). How to Ensure Differentiation in a 1:1 Laptop Classroom?. Proceedings of ISTE 2012. San-Diego, USA.
- Bebell,D., Weiss, D., Shahaf-Barzilay, R. (2013). Evolving Pedagogy with 1:1 Computing and T2K's Digital Teaching Platform. Proceedings of ISTE 2013. San-Antonio, USA.
- Shahaf-Barzilay, R., Weiss, D. (2013). Student motivation and engagement in 1:1 digital learning with Time To Know (T2K) – highlight results from cross country studies. Proceedings of EDEN 2013. Oslo, Norway.
- Weiss, D. (2010). From Instruction to Construction. The Dewey Seminar, The Institute of Advanced Studies, Princeton University. USA.
קישורים חיצוניים
- כשנתניהו וסער חזרו לבית הספר, באתר וואלה!, 3 ביוני 2010
- המחשת התפיסה המערכתית של תוכנית "עת-הדעת", סרטון באתר יוטיוב
- סרטון הזכייה בפרס ראש הממשלה, באתר (פרס ראש הממשלה)
- ראיון בבלוג "על מקרא, הוראה וחינוך", באתר ("על מקרא, הוראה וחינוך)
- מחפשים מהפכה בחינוך (אורכב 06.10.2014 בארכיון Wayback Machine), באתר (epochtimes)
- ראיון ב-"הד החינוך" על מיתוסים בטכנולוגיה חינוכית (הד החינוך, ינואר 2017)(הקישור אינו פעיל)
- אתר אישי
הרצאותיו ברשת ובכנסים
- ההשתמעויות הטכנו-פדגוגיות של ששת עקרונות היסוד של מודל פדגוגיה מוטת עתיד, סרטון באתר יוטיוב
- מיומנויות המאה ה-21 בסביבת עת-הדעת – הרצאה ראשונה, סרטון באתר יוטיוב
- מיומנויות המאה ה-21 בסביבת עת-הדעת – הרצאה שנייה, סרטון באתר יוטיוב
- הצגת הקונספט הטכנו-פדגוגי של עת-הדעת במסגרת תוכנית ערב-חדש, סרטון באתר יוטיוב
- תומר ולמר, "כבר לא רצים להפסקה". לומדים עם גוגל ויוטיוב, באתר ynet, 22 באפריל 2011
- מורה ומחשב – הגיעה העת לשותפות אמיתית, 18 במאי 2011
- הרצאה בכנס "פדגוגיה בעידן המידע" של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, אוקטובר 2011
- הרצאה בכנס משאבי אנוש, 11 בדצמבר 2013
- שניר הנדלר, ד"ר דובי וייס: "מחשבים זה ברזלים, וברזלים לא עושים פדגוגיה", באתר כלכליסט, 24 בדצמבר 2013
- עינת שגיא-אלפסה, 120 תלמידים בכיתה: כך ייראה ביה"ס בעתיד, באתר ynet, 31 באוגוסט 2014
הערות שוליים
- ^ רועי ברק, "דובי וייס, הפדגוג של עת הדעת". 50 המשפיעים על החינוך בישראל, הוצאת שוקן, ספטמבר 2010.
31534089דובי וייס