מספר הקופונים (בציר האנכי) כנגד מספר הדגימות הנדרש בתוחלת (בציר האופקי)
בתורת ההסתברות, בעיית אוסף הקופונים היא בעיה קלאסית הדנה במשחק שבו נאספים קופונים מתוך תיבה עם קופונים שונים, בהסתברות שווה עם החזרה, והמטרה היא לאסוף את כל הקופונים. [1]מהי ההסתברות שנדרשות לפחות דגימות כדי לצפות בכל הקופונים לפחות פעם אחת? ניתוח מתמטי מראה שתוחלת מספר הדגימות הנדרש כדי לצפות בכל קופון לפחות פעם אחת גדלה כתלות ב- לפי (לדוגמה כאשר מספר הקופונים הוא n = 50, נדרשות בממוצע כ-225[2] דגימות).
עיקרון חשוב להבנת הבעיה הוא שנדרש מספר דגימות מועט מאוד כדי לאסוף את הקופונים הראשונים, ואילו כדי לצפות בקופונים האחרונים (אלו שלא נצפו קודם לאחר שכמעט כל הקופונים נצפו) נדרש מספר גדול של דגימות. למשל כאשר יש 50 קופונים ו-49 מהם כבר נצפו, ידרשו 50 דגימות בממוצע כדי לצפות בקופון האחרון.
נסמן כזמן הנדרש (או מספר הדגימות) לאיסוף קופונים, נסמן ב את הזמן הנדרש לאיסוף הקופון ה- לאחר שנאספו קופונים. נתייחס אל ו- כאל משתנים מקריים. נשים לב שההסתברות לאיסוף קופון חדש (לא אחד מתוך ה- שכבר נצפו) היא . הזמן הנדרש לאיסוף הקופון ה- () מתפלג לפי התפלגות גאומטרית עם תוחלת של . באמצעות ליניאריות התוחלת ניתן למצוא את תוחלת הזמן הנדרש לאיסוף כל הקופונים, :[3]
כאשר הוא המספר ההרמוני ה-. בניתוח אסימפטוטי מקבלים שכאשר :
דונלד ג'יי ניומן ולורנס שפ הכלילו את בעיית אוסף הקופונים, כאשר יש לאסוף מספר עותקים של כל קופון. תהי Tm פעם הראשונה שבה נאספו m עותקים של כל קופון. בגבול של גדול התוחלת של Tm היא
↑Mitzenmacher, Michael (2017). Probability and computing : randomization and probabilistic techniques in algorithms and data analysis. Eli Upfal (2nd ed.). Cambridge, United Kingdom. Theorem 5.13. ISBN978-1-107-15488-9. OCLC960841613.