בלקברן ריפון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בלקברן ריפון
מאפיינים כלליים
סוג מפציץ טורפדו ומטוס סיור דו-כנפי
ארץ ייצור בריטניהבריטניה בריטניה
יצרן בלקברן איירקראפט
טיסת בכורה 17 באפריל 1926
תקופת שירות 19291945[1] (כ־16 שנים)
צוות 2
יחידות שיוצרו 92
משתמש ראשי

בריטניהבריטניה בריטניה

פינלנדפינלנד פינלנד

  • חיל האוויר הפיני
ממדים 
אורך 11.20 מטרים
גובה 3.91 מטרים
מוטת כנפיים 13.67 מטרים
שטח כנפיים 63.5 מ"ר
משקל ריק 1,874 ק"ג
משקל טעון 3,303 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 179 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 660 ק"מ
סייג רום 3,000 מטרים
חימוש 
תותחים 1 X מקלע ויקרס 7.7 מ"מ לירי קדימה, 1 X מקלע לואיס 7.7 מ"מ בתא האחורי
פצצות 1 X טורפדו בקוטר 457 מ"מ
או 3 X פצצות במשקל 240 ק"ג כל אחת או 6 X פצצות במשקל 104 ק"ג כל אחת
הנעה 
1 X נאפייר לאיון סימן X מקורר מים 570 כ"ס, או לאיון V
12 צילינדרים, 465 כ"ס

בלקברן T.5 ריפוןאנגלית: Blackburn T.5 Ripon) היה מפציץ טורפדו ומטוס סיור דו-כנפי בריטי תוצרת חברת בלקברן איירקראפט, שפעל מעל גבי נושאות מטוסים וטס לראשונה ב-1926. הריפון שירת בזרוע האוויר של הצי המלכותי בשנים 19291935 ובנוסף נמכר לפינלנד, שם המשיך לשרת במהלך מלחמת החורף ומלחמת ההמשך, עד 1944.

פיתוח

הריפון פותח במטרה להחליף את הבלקברן דארט החד-מושבי כמפציץ טורפדו לפעולה מעל גבי נושאות מטוסים. בהתאם לדרישות מכרז 21/23 של משרד האווירייה הבריטי היה על המטוס לשמש גם לסיור, ולכן נזקק לשני אנשי צוות. אב הטיפוס ערך את טיסת הבכורה ב-17 באפריל 1926 כמטוס יבשתי, כאשר אב טיפוס שני טס לראשונה ב-26 באוגוסט של אותה שנה כמטוס ימי. טיסות המבחן הראשונות לעומת מתחריו, ההנדלי פייג' הארו והאוורו בופאלו, הראו שאף אחד מן המטוסים אינו מראה עליונות בביצועיו על פני האחרים, ולכן עבר הריפון תכנון מחדש, הותקן בו מנוע משופר, הגה כיוון מוגדל והטיה רבה יותר לאחור של כנפיו. לאור שיפורים אלה הוכרז הריפון כמנצח במכרז והוכנס לשירות.

ארבעה אבות טיפוס ו-90 מטוסים נבנו על ידי בלקברן איירקראפט לשירות בזרוע האוויר של הצי המלכותי[2]. הבאפין היווה פיתוח נוסף של הריפון, והחליף אותו בשירות זרוע האוויר, כאשר 68 מטוסי ריפון הוסבו לגרסת הבאפין.

שירות מבצעי

הריפון נכנס לשירות בזרוע האוויר של הצי המלכותי ב-1929, כאשר שישה מטוסים נקלטו בגף מס' 462 (מפציצי טורפדו של הצי), שפעל מעל גבי נושאת המטוסים אה"מ פיוריאס בינואר של אותה שנה[2]. לרוב הופעל הריפון כמטוס בעל גלגלים שהמריא ונחת מנושאות מטוסים, ורק לעיתים רחוקות צויד במצופים, על אף שניתן היה להפעילו כמטוס ימי. הריפון המשיך לשרת בגפי מפציצי הטורפדו של הצי עד 1933, כאשר עברה זרוע האוויר ארגון מחדש והוקמו הטייסות מס' 810, 811 ו-812. מטוסי הריפון האחרונים יצאו משירות בינואר 1935, כאשר טייסת מס' 811 צוידה מחדש בבלקברן באפין.

הריפון שירת גם בחיל האוויר הפיני, כאשר יחידה אחת נבנתה עבורו על ידי בלקברן ו-25 נוספות נבנו ברישיון במפעל מקומי בפינלנד. בהזמנה זו נעשה שימוש במגוון מנועים, כאשר המטוס הראשון צויד בבריסטול יופיטר סימן VII (530 כ"ס), השבעה הבאים בנום-רון יופיטר סימן VI (480 כ"ס), השמונה שאחריהם בארמסטרונג-סידלי פנתר (535 כ"ס) ועשרת האחרונים בבריסטול פגסוס (580 כ"ס)[3]. במהלך מלחמת החורף ומלחמת ההמשך שירת הריפון בחיל האוויר הפיני כמטוס קישור וסיור כנגד כוחות ברית המועצות. לאחר שמטוס אחד הופל ב-1939 על ידי מטוס קרב סובייטי הוגבל הריפון למשימות ליליות בלבד, ושירת בתפקיד זה עד 1944[4].

ריפון אחד (בסימון RI-140) הועבר לאחסנה והורכב מחדש כמוצג במוזיאון התעופה של פייט-המה הסמוך ללאהטי שבפינלנד. זהו מטוס הריפון היחיד בעולם ששרד[5].

גרסאות

ריפון סימן I
אב טיפוס. שתי יחידות נבנו.
ריפון סימן II
סדרת הייצור הראשונה. 20 יחידות נבנו (רבות הוסבו לגרסת ריפון סימן IIC).
ריפון סימן IIA
גרסה בעלת כנפיים עם צלעות מתכת ומקלע לירי קדימה. 40 יחידות נבנו.
ריפון סימן IIC
גרסה בעלת כנפיים עשויות מתכת. 30 יחידות נבנו.
ריפון סימן III
אב טיפוס עם חרטום מוארך, יחידת זנב חדשה ומבנה מתכת. אחד נבנה ב-1928, טס לראשונה ב-26 בנובמבר 1929 ושימש לטיסות ניסוי בחברה[6].
ריפון סימן IIF
גרסת מפציץ טורפדו ומטוס סיור דו-מושבית, עבור חיל האוויר הפיני. מטוס אחד נשלח לפינלנד, ו-25 נוספים נבנו מקומית ברישיון. צוידו במגוון מנועים וכני נסע, כגון גלגלים, מצופים ומגלשיים[3].

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בלקברן ריפון בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ (בחיל האוויר הפיני)
  2. ^ 2.0 2.1 Lepage, עמוד 73
  3. ^ 3.0 3.1 Stemp, עמוד 38
  4. ^ Green, William. War Planes of the Second World War: Bombers and reconnaissance aircraft, Vol.7. Macdonald, 1967. עמודים 68–71
  5. ^ Blackburn Ripon IIF, Ilmailumuseoyhdistys ry - Aviation Museum Society, Finland
  6. ^ Stemp, עמוד 40
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34777876בלקברן ריפון