בונוס (משחק מחשב)
צילום מסך של משחק בבונוס | |
תאריך הוצאה | 1993 |
---|---|
פיתוח | המרכז לטכנולוגיה חינוכית |
מצבי משחק | שחקן יחיד / שני שחקנים |
פלטפורמות | מחשב אישי |
בּוֹנוּס הוא משחק חשיבה למחשב מתוצרת מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית).
המשחק בונוס הוא גרסה ממוחשבת של משחק הלוח שבץ-נא. לוח המשחק מורכב מריבוע של עשר שורות על עשרה טורים המורכבים ממשבצות. מחוץ לריבוע ישנן משבצות בונוס עם סמלים שונים של פירות וכן יהלום וכוכב. המשחק מיועד לשני שחקנים. כל שחקן מקבל אוסף של עשר אותיות ועליו לנסות להרכיב את המילה שתזכה אותו במספר הרב ביותר של נקודות. המילים חייבות להתחבר זו לזו כבתפזורת, מלבד המילה הראשונה שאותה כותב אחד השחקנים במהלך הראשון. לאותיות האהו"י יש ניקוד נמוך ואילו לאותיות ששכיחות השימוש בהן נמוכה יש ניקוד גבוה יותר כמו שש, שבע, שמונה או תשע נקודות כמו האותיות ס' ט' ג' וז', בהתאמה. השחקן המנצח הוא זה שצבר לזכותו הכי הרבה נקודות, והמשחק מסתיים כאשר לאחד השחקנים לא נותרו אותיות לשיבוץ בלוח, או שהשחקנים לא יכולים למצוא עוד מילים (ומסיימים את המשחק בעצמם). שמו של השחקן מגיע ל"טבלת האלופים" אם הניקוד שלו גבוה מספיק.
כללי המשחק
1. אסור לכתוב שמות של מוצרים או של אנשים. מילים כמו אריאל ומיצובישי לא יתקבלו.
2. אסור לכתוב מילים שהוספו להן כינויי שייכות, כמו ילדיכם, אצלי. אבל נטיות של מילות היחס ונטיות הפועל מותרות, כמו לי, לנו, בה, בכם,
3. מותר לכתוב מילה אחת בכל תור באופן מאוזן או מאונך, והיא חייבת להתחבר לאות שמופיעה על הלוח (אלא אם כן זו המילה הראשונה שמונחת על הלוח). מילה שלא תתחבר לאות על הלוח או שתיכתב באלכסון לא תתקבל.
4. אסור לכתוב מילים שהכתיב שלהן לא תקין, כמו היתלהב וכדומה.
5. אסור לשחקן שמתחיל את המשחק לכתוב את המילה שלו על משבצת בונוס. ניתן לקבל בונוס רק החל מהמהלך השני.
6. אסור לכתוב צורות מיושנות של מילים, כמו נגילה, נרננה וכדומה.
7. אסור לכתוב מילים בצורת הסמיכות, כמו שכבת, מקלו.
8. אסור לכתוב מילים שמופיעות רק בצירופים, כמו "כלח" מן הפתגם "אבד עליו הכלח". (יוצאות מן הכלל הן המילים מג וגד שכן חוקיות במשחק).
9. אסור לכתוב מילים עם צירוף של אותיות מש"ה וכל"ב בתחילתן, כמו "הספר", "בבית".
מנגינת הרקע של בונוס היא Badinerie של יוהאן סבסטיאן באך.
סוגי הבונוסים
קיימים מספר סוגים של בונוסים בעזרתם השחקן יכול לצמצם את הפער על השחקן המתחרה איתו:
- בונוס של נקודות - המחשב מוסיף באופן אוטומטי מספר נקודות לפי גודל הבונוס. ישנו בונוס של 25 נקודות, 40 נקודות, 100 נקודות וכן "הבונוס החסכוני" של נקודה אחת (שעליו מופיעה האימרה המנחמת "דין פרוטה כדין מאה").
- בונוס עתידי - המחשב זוכר שבמהלכים הבאים עליו לכפול את ערך הניקוד בשתיים. מופיעה ההודעה: "בשני המהלכים הבאים שלך הניקוד שלך יהיה שווה כפליים"; וכן בונוס המשתווה אליו - מילה פי 4, שבה הניקוד על המילה יוכפל אוטומטית פי ארבעה.
- תור נוסף - השחקן משחק תור נוסף.
- בונוסים של משחקי מילים, קיימים הכי הרבה במשחק ושונים זה מזה. דוגמה לבונוס כזה היא שנפתח מסך חדש ובו מופיעות שלוש מילים בנות שלוש אותיות כל אחת, ולכולן חסרה אות זהה אחת אותה השחקן צריך למצוא. בונוס אחר הוא הופעה של מילה שהאותיות שלה עורבבו והשחקן צריך לבנות מחדש את המילה. בונוס נוסף הוא הופעתו של לוח משחק קטן בגודל של 5 על 10 משבצות, המשמש כלוח שבץ נא אישי של השחקן (בבונוס הזה אפשר להרכיב כמה מילים שרוצים בתנאי שהן חוקיות ומתחברות זו לזו ולצבור בונוס של למעלה ממאה נקודות). השלמת אחד מהבונוסים האלה תזכה את השחקן בנקודות, בהתאם לסוג הבונוס.
אפשרויות נוספות במשחק
- ערעור. ביכולתו של כל שחקן לערער על מילה שהמחשב לא מקבל, בתנאי שהוא הרכיב רק מילה אחת שהמחשב לא מזהה, או שהוא הרכיב מספר מילים בבת אחת ורק מילה אחת אינה חוקית. אפשרות העירעור מופיעה רק בתנאי שבוחרים בה באפשרויות המשחק. כמו כן, ישנה אפשרות נוספת לבחירה שהיא אישור של השחקן השני על הערעור. אין אפשרות לערער כשמשחקים במשחקי המילים שמופיעים בבונוסים.
- שאילתא. כלי במשחק המאפשר לכל שחקן לבדוק האם מילה שהוא רוצה להרכיב היא חוקית. השאליתא מאפשרת לשחקן לא לטעות ולא להפסיד את התור שלו, הרי שאם מילה לא מתקבלת אין אפשרות לניסיון נוסף והתור עובר לשחקן המתחרה.
- משחק מול המחשב. כל שחקן שינסה לשחק במשחק, בין או הוא מתחיל ובין אם הוא שחקן מנוסה ובעל אוצר מילים רב יתקשה מאד לשחק מול המחשב. למחשב יש מאגר אדיר של מילים, והוא בודק במשך מספר שניות איזה מילה הכי עדיף לו להרכיב כדי לזכות במספר הרב ביותר של נקודות. דבר זה מעניק למחשב יתרון משמעותי על פני שחקן אנושי והופך את המשחק למאתגר בהרבה. המחשב לרוב יכתוב מילים ארוכות כמו מתחשבים, הפכפכים וכדומה. המחשב גם ישבץ מילה על הלוח באופן שבו יווצרו מספר מילים, לרוב בריבוע קסם. קיימת גם אפשרות ליצור משחק שבו המחשב ישחק מול עצמו. משחק שכזה לרוב ייגמר לאחר כעשרים מהלכים, מפני ששני "המחשבים" ייגמרו מהר מאד את כל האותיות שברשותם. משחק בין שני מחשבים יכול להסתיים במהרה גם מפני שהמחשבים ייצרו מילים ארוכות, ואז לא תהיה להם יכולת לשבץ עוד אותיות כדי ליצור מילים קצרות מבלי שתיווצרנה מילים לא חוקיות. ניתן לזרז את חשיבת המחשב על ידי הקשה על Enter.
- מנעולים. אפשרות שקיימת רק במשחק בין שני מתחרים אנושיים. ישנם שלושה מנעולים לכל שחקן: שניים של שלוש ואחד של חמש. הנחה של מנעול על משבצת במשחק חוסמת אותו למספר תורים כערכו. כך, הנחה של המנעול חמש תחסום את המשבצת שעליו הוא נמצא למשך חמישה תורות. כך ניתן להקשות על המחתרה או לחסום את דרכו לכתוב מילה על משבצת בונוס.
צ'יטים במשחק
בגרסאות מסוימות של המשחק הצבת הג'וקר במשבצת ה"בונוס" ולחיצה על "בטל" תיתן בונוס לשחקן. כמו כן, בגרסאות מסוימות אפשרויות הערעור אינן מוגבלות לשלוש בלבד, אלא בלתי מוגבלות.