ארנסט קסירר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ארנסט קסירר
ארנסט קסירר
ארנסט קסירר
לידה 28 ביולי 1874
פטירה 13 באפריל 1945 (בגיל 70)
זרם מניאו קנטיאניזם ועד פנומנולוגיה
תחומי עניין תורת ההכרה, אסתטיקה, פילוסופיה של הלשון
הושפע מ עמנואל קאנט, הרמן כהן
השפיע על ליאו שטראוס, מיכאיל בכטין, סמיוטיקה, סטרוקטורליזם

ארנסט קסיררגרמנית: Ernst Cassirer;‏ 28 ביולי 1874 - 13 באפריל 1945) היה פילוסוף יהודי-גרמני ניאו קאנטיאני ופנומנולוג.

תולדות חייו

ארנס קסירר נולד בברסלאו למשפחה יהודית. למד ספרות ופילוסופיה באוניברסיטת ברלין, כיהודי התקשה לעלות בסולם הדרגות האוניברסיטאי וכיהן כמרצה זוטר באוניברסיטת פרידריך וילהלם בברלין מ-1900 ועד 1919. במהלך תקופה זו דחה הצעה לבוא לאוניברסיטת הרווארד משום שארצות הברית נראתה לו רחוקה ומוזרה מדי. בהמבורג היה מנחה הדוקטורט של ליאו שטראוס.

ב-1919 קיבל משרה בכירה כמרצה לפילוסופיה וראש קתדרה לפילוסופיה באוניברסיטת המבורג הצעירה. הוא הרצה בהמבורג עד שנאלץ לפרוש ב-1933 עם עליית הנאצים לשלטון. הוא עזב את גרמניה ועבר לאוקספורד, שם שהה עד 1935 ומשם עבר לגטבורג, שוודיה. אף על פי שקיבל אזרחות שוודית החליט עם פרוץ מלחמת העולם השנייה שהיא אינה בטוחה מספיק וב-1941 עבר לארצות הברית, שם ניסה להתקבל לאוניברסיטת הרווארד, אך זו דחתה אותו כיוון שדחה את הצעתה שלושים שנים קודם לכן. לפיכך כיהן כפרופסור לפילוסופיה תחילה באוניברסיטת ייל ולאחר 1943 באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

קסירר נפטר ב-1945, בנו, היינץ קסירר (19031979) היה גם הוא פילוסוף מוכר.

עבודתו

ספרו החשוב ביותר של קסירר הוא "הפילוסופיה של הצורות הסמליות" (Philosophie der symbolischen Formen) שיצא ב-3 כרכים בין השנים 19231929. בשנת 1944 ריכז את תמצית תורתו בספר "מסה על האדם". האדם, לפי קסירר, הוא "חיה סימבולית", בעוד שחיות תופסות את עולמן באמצעות אינסטינקט, האדם התבוני בונה את עולמו מבעד למבנים סמליים. הוא ממשיך את הפילוסופיה של עמנואל קאנט הטוענת שהאדם אינו מסוגל לתפוס את העולם כפי שהוא אלא דרך מערכת של קטגוריות. הקטגוריות עוברות אצל קסירר למערכות סימבוליות של לשון (שפה), מדע או אמנות. בכך הוא מהווה חוליה חשובה בין הנאו-קנטיאניזם לסטרוקטורליזם ולסמיוטיקה.

בספרו האחרון, שיצא רק לאחר מותו, "המיתוס של המדינה" הוא מתחקה אחר מקורות השלטון הטוטליטרי ופשיסטי ומוצא אותם כבר בכתבי אפלטון, דנטה, הגל ואחרים.

אין האדם יכול להימלט מן ההישג שאליו הגיע. אין לו אלא לקבל את תנאי חייו הוא. אין הוא חי עוד בעולם הטבע בלבד, אלא בעולם של סמלים. הלשון, המיתוס, האמנות והדת הם חלקיו של עולם זה. הם החוטים השונים הטווים את רשת הסמלים, את הקורים הסבוכים של הניסיון האנושי. כל התקדמות במחשבת האדם ובניסיונו משפרת ומשכללת רשת זו. אין אדם יכול עוד לעמוד במישרין מול הממשות; למעשה, אינו יכול לראותה פנים אל פנים. דומה, שהממשות הטבעית פוחתת כל אימת שהפעילות הסמלית של האדם עולה. במקום לעסוק בדברים כשהם לעצמם, האדם, במובן מסוים, שח עם עצמו בקביעות. עד כדי כך עטף עצמו בצורות לשון, בדימויי אמנות, בסמלי מיתוס או בטקסי דת, שאין ביכולתו לראות או לדעת דבר, אלא בחציצת מתווך מלאכותי זה. אחד הוא מצבו בספירה העיונית והמעשית. אפילו בספירת המעשה אין האדם חי בעולם של עובדות מוצקות או בהתאם לצרכיו או תשוקותיו המיידיים. הוא חי בתוך ריגושיו הדמיוניים, בתקוות ובחששות, באשליות ובאכזבות, בדמיונות ובחלומות. 'לא הדברים הם מפריעים ומפחידים את האדם, אלא דעותיו והרהוריו עליהם', אומר אפיקטטוס

מסה על האדם עמודים 40 - 41

כתביו

המהדורות העיקריות של כתביו בתרגום לאנגלית

  • An Essay on Man: An Introduction to a Philosophy of Human Culture, Yale University Press, 1962 מסת"ב 0300000340[1]
  • The Philosophy of Symbolic Forms, Volume 1: Language, Yale University Press, 1965 מסת"ב 0300000375[2]
  • The Philosophy of Symbolic Forms: Volume 2: Mythical Thought, Yale University Press, 1965 מסת"ב 0300000383
  • The Philosophy of Symbolic Forms: Volume 3: The Phenomenology of Knowledge, Yale University Press, 1965 מסת"ב 0300000391
  • Language and Myth, Dover Publications, 1953 מסת"ב 0486200515
  • The Myth of the State, Yale University Press, 1961 מסת"ב 0300000367
  • Symbol, Myth, and Culture: Essays and Lectures of Ernst Cassirer, 1935-1945, Yale University Press, 1981 מסת"ב 0300026668

כתביו שתורגמו לעברית

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנסט קסירר בוויקישיתוף

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0