ארמנד שנברגר
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה. ארמנד שנברגר (בהונגרית: Schönberger Armand; גלגוץ, 2 באפריל 1885 – בודפשט, 4 בנובמבר 1974) היה צייר יהודי-הונגרי, גרפיקאי. שנברגר היה דודו של הצייר ג'רג' הג'י.
ביוגרפיה
ארמנד שנברגר נולד במשפחה יהודית כבנם של מור שנברגר (1855–1911)[1] שוחט ומשגיח כשרות ושל יוזפה גליק.[2] הוא התחיל את דרכו כצייר אוטודידקט, והעתיק תחילה את ציוריו של מיהאי מונקאצ'י, ואחר כך היה תלמיד קורס ציורי ערום ערב ופתוח של האוניברסיטה ההונגרית לאמנויות יפות (Magyar Képzőművészeti Egyetem). מאוחר יותר המשיך את לימודיו במינכן בבית ספר פתוח (חופשי) שהתנגד לאקדמיה בהנהגת הצייר הסלובני אנטון אז'בה (Anton Ažbe). לאחר מותו של אז'בה, משנת 1905, הוא היה סטודנט באקדמיה הרשמית במינכן, שם היו ג'יי. סי. הרטריך ופ. האלם מוריו. מדי קיץ נסע לבית הספר הפתוח לציור במושבת האמנים של באיה מארה, בתקופה בה החלה התארגנות "ציירי הניאו". עד 1912 בילה שם כמעט כל קיץ, והצעירים שהתקבצו סביב הצייר היהודי-הונגרי בלה צובל השפיעו עליו מאוד.
בשנת 1909 ביקר בפריז, שם התוודע לתפיסת החלל של פול סזאן ולציוריו הקוביסטיים-אקספרסיוניסטיים של רובר דלונה, שהשפיעו באופן מכריע על אמנותו המאוחרת. באותו מקום המשיך בערבים באימוניו בציורים של האקדמיה גראנד שומיאר. בתקופה זו הוא עדיין צייר את דיוקנאותיו ותמונות נוף שלו ברוח באיה מארה, אותם הציג בשנת 1910 ב"בית האמנים". כאות לשינוי גישה, הוא פירק מאוחר יותר את העבודות הללו, כך שלמעט כמה יוצאים מן הכלל (למשל, איש יושב לשולחן, 1906; אשת פריז, איש פריז, 1909), לא ניתן לשחזר אותן. הוא הציג בשנת 1913 כפסל בבית האמנים, אך מאוחר יותר חדל מפעילותו האמנותית בכיוון זה. הוא היה בין האמנים האוונגרדיים שהתקבצו סביב כתבי העת האינטלקטואלים של לאיוש קשאק, טט (Tett) בשנת 1915, ומא (Ma) בשנת 1916. הוא הציג בתערוכה השנייה שלהם ומאותו הזמן שיתף איתם פעולה. בשנת 1917 היה אחד החברים המייסדים של קבוצת הציירים "השבעה". ציוריו מתקופה זו מראים את ההשפעה החזקה של השמונה, במיוחד את ברטלן פור. עבודותיו מעידן זה תוארו על ידי המבקרים כחיפוש דרך. בשנת 1919 היה שנברגר חבר הנהלה ב"איגוד לאמנויות יפות" לצד ג'יי. קמטי, ג'יי. נמש למפרט, דז'ה בוקרוש בירמן ואחרים.
בתקופה שבין שתי מלחמות העולם הוא נקט עמדה לטובת האמנים מתקדמים, אך לא הלך בעקבות האמנים של "מא" שנאלצו להגר מהונגריה. הוא השתתף בתערוכות של בלוודר, שהוקמה בשנת 1921 בבית האמנים. הוא עבד בעיקר על רישומי דיו-פחם וגירים אקספרסיביים בתקופה זו, ובשנת 1923 הוצג בתערוכות בלוודר. הוא השתתף גם בתערוכות של החברה החדשה לאמנויות יפות ואיגוד האמנים החדשים, והיה חבר ליבה בחברה החדשה לאמנויות יפות מאז הקמתה. הוא הושפע מהצבעים של סזאן, הקוביסטים, האקספרסיוניסטים הגרמנים והפוביזם. הוא כלל מאפייני סגנון אלה בקומפוזיציה בונה (למשל: טבע דומם בראשית שנות העשרים; בתים על הגבעה, 1930. ציוריו בין שתי מלחמות העולם מתארים דיוקנאות וקומפוזיציות פיגורטיביות, כמו גם את סצנות חיי העיר הגדולים (בתי קפה, קונצרטים, נופי עיר). הוא עקב אחר עקרונותיו הציוריים, והציג כמה פעמים בין 1945 לבין 1958. התערוכות הקבוצתיות כללו את ניסיונותיו לטבע סוציאליסטי. בשנות השישים הושם דגש רב יותר על פינות חדרים אינטימיות, פעולות של הרמוניה מתווכת (למשל, אישה ישנה, 1964). עבודתו הגרפית והציורית יכולה להיחשב שווה ערך, ומעבירה את מורשת האוונגרד המוקדם בשני הז'אנרים.
אשתו הייתה מרגיט פירסט (1889–1940),[3] בתם של דיולה פירסט ובורבאלה המבורגר, איתה התחתן ב-17 בינואר 1915 בטרזווארוש, בודפשט.[4]
תערוכות יחיד
- התיאטרון הלאומי, בודפשט (1918)
- בלוודר, בודפשט (1922)
- ברטיסלאבה (1927, 1928, 1930)
- אוראדיה (1928)
- גלריה טמאש, בודפשט (1930)
- מלמו (1932)
- מועדון Fészek, בודפשט (1948)
- היכל האמנות, בודפשט (1958)
- תערוכת חיים, הגלריה הלאומית של ההונגריה, בודפשט (1970)
- תערוכת זיכרון ארמנד שנברגר, הגלריה הלאומית של ההונגריה, בודפשט • מוזיאון אישטוואן טיר, באיה (1985)
תערוכות קבוצתיות נבחרות
- שתי ההפנים של האמן, בית אמנים אלקוטאש, בודפשט (1947)
- תערוכה גרפית, סטוקהולם (1948)
- תערוכת ציירים של סנטנדרה, מוזיאון פרנצי, סנטנדרה (1952)
- רישום הונגרי וצבעי מים של המאה ה-19 והמאה ה-20. הגלריה הלאומית של ההונגריה, בודפשט (1959)
- תערוכת הזיכרון אימרה אולטוואני, מוזיאון אישטוואן טיר, באיה (1963)
- גרפיקה הונגרית של המאה ה-20, מוזיאון סבריה, סומבטהיי (1974)
- האוונגרד ההונגרי של שנות העשרים והשלושים, טירת-זיצ'י, בודפשט (1980)
יצירותיו באוספים ציבוריים
- מוזיאון יאנוס פאניוניוס, פץ'
- הגלריה הלאומית של הונגריה, בודפשט
לקריאה נוספת
- לקסיקון ביוגרפי הונגרי. עורכת ראשית. אגנש קניירש. בודפשט, 1981
- מאגר הציירים והאמנים הגרפיים ההונגריים: עמוד 541
- לקסיקון לאמנות: IV / 274
- Artportal
- ארמנד שנברגר (באנגלית) ב-Benezit Dictionary of Artists
- עבודות של ארמנד שנברגר
- אדית אנדראש: ארמנד שנברגר; 1984 (ספרייה קטנה לאמנות)
- "לי מולדתי. . . " תערוכת ציירים יהודים הונגרים בגלריית בודפשט. פסטיבל הקיץ היהודי, 27 באוגוסט - 3 בספטמבר 2000 בלה קאדאר, הוגו שייבר, ארמנד שנברגר, הקהילה היהודית של בודפשט מרכז התיירות והתרבות 2000
- ז'ולט וייטק: ארמנד שנברגר. מונוגרפיות קטנות; 2008
הערות שוליים
- ^ "Schönberger Mór halotti bejegyzése a Budapest VIII. kerületi polgári halotti akv. 676/1911. folyószáma alatt".
- ^ "Szülei házasságkötési bejegyzése a berezói izraelita hitközség házassági akv. 1/1877. folyószáma alatt".
- ^ "Schönberger Armandné halotti bejegyzése a Budapest XIII. kerületi polgári halotti akv. 463/1940. folyószáma alatt".
- ^ "Házasságkötési bejegyzése a Budapest VI. kerületi polgári házassági akv. 102/1915. folyószáma alatt".
30785132ארמנד שנברגר