אליאנץ ארנה
אליאנץ ארנה | |
כינוי |
Schlauchboot (סירה מתנפחת) היכל הכדורגל של מינכן |
---|---|
שמות קודמים | אצטדיון גביע העולם בכדורגל של פיפ"א, מינכן (בזמן מונדיאל 2006) |
מיקום | מינכן, גרמניה |
אבן יסוד | 21 באוקטובר 2002 |
תקופת הפעילות | 30 במאי 2005 – הווה (19 שנים) |
עלות הבנייה | 340 מיליון אירו |
משטח | דשא |
אדריכל |
הרצוג ודה מרון ArupSport |
קבוצות | באיירן מינכן |
מושבים |
75,000 (כולל מקומות עמידה) 70,000 (ישיבה בלבד) |
ממדי משטח | 69 × 105 מטר |
אליאנץ ארנה הוא אצטדיון כדורגל הנמצא בצפון מינכן, המשמש כמגרש הביתי של באיירן מינכן, ובעבר גם של מינכן 1860. לפני שנבנה, שיחקו הקבוצות באצטדיון האולימפי. האליאנץ ארנה מכונה בשם "Schlauchboot" - סירה מתנפחת, בשל צורתו.
עבודות הבנייה של האצטדיון החלו ב-21 באוקטובר 2002 לקראת גביע העולם בכדורגל, שנערך בגרמניה בשנת 2006. האצטדיון נבחר לארח את משחק הפתיחה של הטורניר בין נבחרות גרמניה וקוסטה ריקה.
חברת הביטוח "אליאנץ" רכשה את הזכות לשם האצטדיון למשך 30 שנה, אך בשל הפרסומת המסחרית, שונה שמו במשך המונדיאל ל"אצטדיון גביע העולם במינכן". בזמן משחקי ליגת האלופות שם האצטדיון יהיה "היכל הכדורגל של מינכן".
תיאור האצטדיון
הקיבולת הכללית של האצטדיון היא 71,137 איש (כולל מקומות עמידה). היציעים התחתונים יכולים להכיל 20,000 איש, היציע האמצעי מכיל כ-24,000 מקומות, והיציע העליון עוד כ-22,000. 10,400 ממקומות הישיבה בפינות היציע התחתון יכולים להפוך, בעת הצורך, למקומות עמידה, אשר יכיל 3,120 צופים נוספים. כמו כן, האצטדיון מכיל 2,200 מקומות לאנשי עסקים, 400 לתקשורת, 106 תאים ביציע הכבוד, המכילים עד 1,374 מקומות, וכן מקומות עגינה ל-165 כיסאות גלגלים. המגרש מסוגל לקלוט 71,137 צופים בעת משחקי הליגה הגרמנית, ו-67,812 צופים במשחקים בינלאומיים.
במתחם האצטדיון מצויים גם 3 מעוני יום, שתי חנויות אוהדים, חנות הדגל של באיירן מינכן, וכן חנות הדגל של מינכן 1860. גם מסעדות ודוכני מזון מהיר ממוקמים במתחם. כמו כן, ישנם 4 חדרי הלבשה (אחד לכל קבוצת בית, ולכל אחת מיריבותיהן), 4 חדרי מאמנים ושני חדרי הלבשה לשופטים. שני מגרשים משמשים לחימום השחקנים. במתחם מצויים גם 550 חדרי שירותים ו-190 מסכי טלוויזיה. המבקרים יכולים להחנות את רכבם במבנה החנייה הגדול באירופה, אשר בנוי ב-4 קומות, ובו 9,800 מקומות. 350 מקומות חנייה נבנו לאוטובוסים, ו-130 מקומות נבנו לשימוש הנכים.
בניית האצטדיון
בעת בניית האצטדיון נעשה שימוש ב-120,000 מטר מעוקב בטון ו-22,000 טון פלדה. לבניית החנייה נדרשו 85,000 מטר מעוקב בטון ו-14,000 טון פלדה.
לבניית הגג נדרשו 2784 יריעות ETFE (פולימר אשר תוכנן לעמוד במגוון טמפרטורות) בעובי של 0.2 מילימטר. כל אחת מהיריעות יכולה להיות מוארת בכחול, אדום או לבן, לפי צבעי הקבוצות המשחקות. האצטדיון מואר בלבן בעת משחקי הנבחרת הגרמנית. על פי הוראות המשטרה הגרמנית, צבעי היריעות יכולים להתחלף בתדירות של 2 דקות ומעלה, כדי לא להסיח את דעתם של הנהגים.
היסטוריה
ב-21 באוקטובר 2001, נערכה הצבעה בקשר לבניית האצטדיון. ברוב קולות הוחלט לבנות בעיר אצטדיון חדש, במקום לבנות מחדש את האצטדיון האולימפי. צמד הארכיטקטים השווייצרים, שתכננו גם את האצטדיון הלאומי בבייג'ינג לקראת אולימפיאדת בייג'ינג 2008, החלו לתכנן את המבנה בסתיו 2002. בניית האצטדיון הסתיימה בסוף אפריל 2005 כפי שתוכנן מראש. תחנות הרכבת התחתית במינכן הורחבו, ומחלפים חדשים נבנו, כדי לאפשר גישה נוחה לעשרות אלפי הצופים במגרש.
ב-30 במאי 2005 נערך המשחק הראשון באצטדיון.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: אליאנץ ארנה |
- אתר האינטרנט הרשמי של אליאנץ ארנה (בגרמנית)
- האצטדיון באתר Stadium Guide
- האצטדיון באתר World Stadiums
- האצטדיון באתר Stadionwelt (בגרמנית)
- מינכן - 280 מיליון יורו של עוצמה, אתר ONE
אצטדיוני הבונדסליגה, עונת 2024/2025 |
---|
אצטדיוני מונדיאל 2006 | |
---|---|
|
אצטדיוני יורו 2020 | |
---|---|
|
23318859אליאנץ ארנה