איתן שיקלי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איתן שיקלי
ד"ר איתן שיקלי
ד"ר איתן שיקלי
לידה 6 בספטמבר 1958 (גיל: 66)
תוניס
מדינה ישראל
מקצוע מרצה לחינוך יהודי
תפקיד נשיא Universidad Hebraica

איתן שיקלי (נולד ב-6 בספטמבר 1958) הוא מומחה לחינוך יהודי ומרצה בנושא, וכן נשיא האוניברסיטה העברית במקסיקו סיטי.[1]

בין השנים 1994-2020 עמד בראש קרן החינוך למען בתי ספר וגני תל"י.

קורות חייו

איתן שיקלי נולד בתוניס, בה גדל עד קיץ 1967. בעקבות ההתנכלויות ליהודים בתוניס, שהתגברו עם פרוץ המהומות על רקע מלחמת ששת הימים, כאשר היה בן 9, הוא היגר עם משפחתו לצרפת. עד גיל 19 הוא התגורר בפריז וסיים בה את לימודיו התיכוניים. ביום הולדתו ה-19 הוא עלה לישראל אחרי שהתקבל ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטה העברית[2].

שיקלי סיים לימודי תואר ראשון בלימודי מזרחנות ויחסים בינלאומיים והתגייס לשירות בצה"ל של חמש שנים במסגרת העתודה האקדמית של צה"ל.

עם סיום שירותו הצבאי (בדרגת רב-סרן) התקבל ללימודי רבנות "מסורתית" בבית המדרש לרבנים ע"ש שכטר בירושלים שם הוסמך לרב קונסרבטיבי. במקביל הוסמך לתואר שני ותעודת הוראה מטעם מכללת אורנים.

משנת 1994, עומד שיקלי בראש קרן תל"י. במקביל, הוא מרצה לסירוגין במכון שכטר למדעי היהדות, בסמינר לוינסקי ובמכללת אורנים ואף שימש כמנחה פרויקטים במכון מנדל למנהיגות חינוכית בירושלים.

בשנת 2000, השלים תואר שני נוסף במינהל ציבורי מטעם אוניברסיטת הרווארד כעמית בתוכנית ווקסנר.

בשנת 2004, השלים תואר שלישי מטעם ה-JTS בנושא תולדות חינוך תל"י בישראל.

בשנת 2013 הקים במסגרת קרן תל"י את "נשמה יתרה בחינוך", המכון להעצמת הרוח והרוחניות בחינוך.

בשנת 2015 יזם את הקמת "תל"י אמל"ט", שלוחה דרום אמריקאית של חינוך תל"י באמריקה הלטינית בשיתוף עם הסמינריו רביניקו לטינו אמריקה בבואנוס איירס.

בשנת 2020 התמנה לנשיא Universidad Hebraica במקסיקו סיטי[3].

שיקלי נשוי, אב לשלושה. בנו עמיחי הוא ראש המדרשה למנהיגות חברתית תבור ומועמדה של מפלגת ימינה בבחירות לכנסת העשרים וארבע.

עמדות

שיקלי והארגון שעמד בראשו, קרן החינוך למען בתי ספר תל"י, הם גורמים מרכזיים בתנועה להתחדשות היהודית במדינת ישראל.

שיקלי דוגל ופועל להפצה ואהבת תרבות יהודית ומורשת ישראל במה שמכונה על ידי רבים כ"המרחב החילוני".

גישתו לחינוך יהודי במדינת ישראל טוענת כי רבים במרחב החילוני מנוכרים עמוקות ליהדות והוראתה כתוצאה מסלידה מן הממסד הדתי, ייחוס קיצוניות דתית ליהדות, בורות או ירושת ערכי אתוס "היהודי החדש" שדגל בהתנתקות מהיהדות הגלותית. לאור זאת, על מנת להצליח, חינוך יהודי צריך לפייס מחדש את הישראלי עם מורשתו התרבותית והרוחנית על ידי יצירת מגע חינוכי עדין, רך, מכיל שמעניק משמעות וערך מוסף למי שבא במגע עמו[4][5].

פרסומים

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

איתן שיקלי30692483