איליושין Il-14

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
איליושין IL14
המטוס Il-14
המטוס Il-14
המטוס Il-14
מאפיינים כלליים
סוג מטוס נוסעים, מטוס תובלה
ארץ ייצור ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות, צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
יצרן איליושין
טיסת בכורה 13 ביולי 1950
צוות 5
נוסעים 36
יחידות שיוצרו 1348 (מהם בברית המועצות - 1065
ממדים 
אורך 21.13-22.31 מטר
גובה 7.8 מ'
מוטת כנפיים 31.7 מ'
משקל ריק 12.7 טון
משקל המראה מרבי 18.5 טון
ביצועים 
מהירות מרבית 430 קמ"ש
טווח טיסה מרבי 1250 ק"מ
סייג רום 6,500 מ'
הנעה 
זוג מנועי Shvetsov ASh-82

איליושין Il-14 (קוד דיווח נאט"ו: קרייט; Crate) היה מטוס תובלה דו-מנועי סובייטי רב תכליתי אשר טס לראשונה בשנת 1950. אף שבעיקרו שימש כמטוס תובלה, יוצרו כמה גרסאות שלו כמטוס נוסעים.

פיתוח וייצור

המטוס פותח כתחליף למטוסי ליסונוב Li-2 ואיליושין Il-12. הוא מונע בעזרת שני מנועי בוכנה עגולים (רדיאליים) מסוג שבצוב ASh-82T-7 בעלי 1,900 כוחות סוס. במשך השנים שופר תכנונו של המטוס והוא זכה בכנף חדשה ומייצב כיוון זוויתי יותר.

משנת 1950 עד אמצע שנות ה-80 יוצרו כ-1,500 מטוסי Il-14: כ-1,200 - במפעלי התעשייה האווירית הסובייטית במוסקבה ובטשקנט, 200 מטוסים יוצרו במפעלי חברת "אוויה" הצ'כוסלובקית ו-80 מטוסים יוצרו בדרזדן שבמזרח גרמניה. היה זה מטוס אמין למדי שהיה בשימוש נרחב באזורים כפריים בשל יכולתו לפעול משדות תעופה באיכות נמוכה.

שימוש

המטוס היה בשירות חברות התעופה הבאות: אארופלוט, בולגריה אייר, CAAC, צ'ק איירליינס, קובנה, אינטרפלוג, אייר סרביה, לוט, מאלב, Mongolian Airlines - UVS-MNR (Air Mongol), Tabso, טארום, Ukamp (קוריאה הצפונית), Yeman Airlines.

המטוס גם היה בשימוש חילות האוויר של המדינות להלן: אלבניה, אלג'יריה, אפגניסטן, ברית המועצות,הודו, יוגוסלביה, מזרח גרמניה, מצרים, סוריה, סין, עיראק, פולין, צ'כוסלובקיה, קוריאה הצפונית, קובה.

מטוסים ספורים שרדו במצב טיסה ברוסיה, וחלקם משמש למשימות תובלה בעוד אחרים שייכים למועדוני תעופה ולטייסים חובבים.

תאונות עיקריות

במהלך השנים מטוסי Il-14 היו מעורבים ב-70 תאונות (נכון לשנת 2006).

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34171898איליושין Il-14