איליושין Il-14
המטוס Il-14 | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס נוסעים, מטוס תובלה | ||||||||||
ארץ ייצור | ברית המועצות, צ'כוסלובקיה | ||||||||||
יצרן | איליושין | ||||||||||
טיסת בכורה | 13 ביולי 1950 | ||||||||||
צוות | 5 | ||||||||||
נוסעים | 36 | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 1348 (מהם בברית המועצות - 1065 | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
איליושין Il-14 (קוד דיווח נאט"ו: קרייט; Crate) היה מטוס תובלה דו-מנועי סובייטי רב תכליתי אשר טס לראשונה בשנת 1950. אף שבעיקרו שימש כמטוס תובלה, יוצרו כמה גרסאות שלו כמטוס נוסעים.
פיתוח וייצור
המטוס פותח כתחליף למטוסי ליסונוב Li-2 ואיליושין Il-12. הוא מונע בעזרת שני מנועי בוכנה עגולים (רדיאליים) מסוג שבצוב ASh-82T-7 בעלי 1,900 כוחות סוס. במשך השנים שופר תכנונו של המטוס והוא זכה בכנף חדשה ומייצב כיוון זוויתי יותר.
משנת 1950 עד אמצע שנות ה-80 יוצרו כ-1,500 מטוסי Il-14: כ-1,200 - במפעלי התעשייה האווירית הסובייטית במוסקבה ובטשקנט, 200 מטוסים יוצרו במפעלי חברת "אוויה" הצ'כוסלובקית ו-80 מטוסים יוצרו בדרזדן שבמזרח גרמניה. היה זה מטוס אמין למדי שהיה בשימוש נרחב באזורים כפריים בשל יכולתו לפעול משדות תעופה באיכות נמוכה.
שימוש
המטוס היה בשירות חברות התעופה הבאות: אארופלוט, בולגריה אייר, CAAC, צ'ק איירליינס, קובנה, אינטרפלוג, אייר סרביה, לוט, מאלב, Mongolian Airlines - UVS-MNR (Air Mongol), Tabso, טארום, Ukamp (קוריאה הצפונית), Yeman Airlines.
המטוס גם היה בשימוש חילות האוויר של המדינות להלן: אלבניה, אלג'יריה, אפגניסטן, ברית המועצות,הודו, יוגוסלביה, מזרח גרמניה, מצרים, סוריה, סין, עיראק, פולין, צ'כוסלובקיה, קוריאה הצפונית, קובה.
מטוסים ספורים שרדו במצב טיסה ברוסיה, וחלקם משמש למשימות תובלה בעוד אחרים שייכים למועדוני תעופה ולטייסים חובבים.
תאונות עיקריות
במהלך השנים מטוסי Il-14 היו מעורבים ב-70 תאונות (נכון לשנת 2006).
- 6 באוגוסט 1955 מטוס של חברת איירופלוט התרסק ליד וורונז'. הסיבה לתאונה -התפרקות כנף, כתוצאה מהשרפה, שפרצה באחד המנועים. בתאונה זו נהרגו 25 איש.
- 15 באוגוסט 1957 מטוס IL-14 של איירופלוט פגע באחת הארובות של תחנת הכוח ליד הנמל של קופנהגן והתרסק אל תוך הים.
- 18 בינואר 1959 - מטוס של איירופלוט התרסקה ליד וולגוגרד. המטוס סטה מנתיב הטיסה המתוכנן, נכנס למרחב האווירי של שטחי אש צבאיים והופל באש מן הקרקע. כל 25 איש שהיו במטוס נהרגו.
- 23 באוקטובר 1959 מטוס של חברת איירופלוט, בעת כניסה למסלול הנחיתה של שדה התעופה ונוקובו שבמוסקבה, פגע בצמרות עצים והתרסק אל תוך היער. מתוך 29 איש שהיו במטוס רק 1 שרד.
- 20 ביולי 1960 ליד העיר סיקטיבקר מטוס IL-14 נפגע ממכת ברק והתפרק באוויר. כל 23 נוסעי המטוס נהרגו.
- 2 בספטמבר 1960 - IL-14 התנגש בהר במחוז ארכנגלסק. 18 איש נהרגו.
- 4 בדצמבר 1960 - מטוס IL-14 התרסק במחוז ניז'ני נובגורוד. הסיבה לתאונה -התפרקות כנף, כתוצאה מהשרפה, שפרצה באחד המנועים. בתאונה זו נהרגו 14 איש.
- 27 במרץ 1962 מטוס IL-14 של חברת התעופה הקובנית התרסק אל תוך הים בעת המראה משדה התעופה של סנטיאגו דה קובה. 22 איש נהרגו.
- 24 באוגוסט 1963 - מטוס של חברת איירופלוט, במהלך טיסה בתנאי מזג אוויר קשים, התרסק בשטחה של סמגרלו שבגאורגיה. 32 איש נהרגו.
- 4 באוגוסט 1964 התרסק מטוס איליושין Il-14 של חברת התעופה המונגולית MIAT מונגוליאן איירליינס לתוך הר, כל הנוסעים נהרגו.
- 16 בפברואר 1966- IL-14 התרסק ליד פצ'ורה. כל 35 איש שהיו על המטוס נהרגו. הסיבה להתרסקות – תקלה באחד ממנועי מטוס.
- 23 באפריל 1966 - מטוס IL-14 התרסק בתוך הים הכספי לא רחוק מבאקו מסיבה לא ידועה. בתאונה זו נהרגו 33 איש.
- 12 במרץ 1967 - מטוס IL-14 התרסק ביער ליד העיר פוקרובסק שברפובליקת סאחה-יקוטיה. הסיבה להתרסקות – שרפה באחד המנועים. מתוך 19 אנשים שהיו במטוס רק 4 שרדו את ההתרסקות.
- 23 ביוני 1969 - מעל העיר יוחנוב שבמחוז קלוגה אירעה התנגשות אווירית בין מטוס IL-14 של חברת איירופלוט לבין מטוס אנטונוב-12 של חיל האוויר הסובייטי. המטוס של איירופלוט נכנס בטעות לאזור, בו התקיים תרגיל צניחה צבאי. בתאונה נהרגו 120 איש – 96 חיילים ו-24 אזרחים.
- 4 בנובמבר 1972- מטוס IL-14 של חברת התעופה הבולגרית התנגש בהר ליד פלובדיב. בתאונה זו נהרגו 35 אנשים.
- 7 באוקטובר 1988 - בעיר לינפאן שבמחוז שאנשי מטוס IL-14 התנגש (במהלך ההמראה) בבית מלון שליד שדה התעופה. בתאונה זו נהרגו 46 אנשים.
ראו גם
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: איליושין Il-14 |
מטוסי נוסעים מתוצרת איליושין | ||
---|---|---|
|
קישורים חיצוניים
34171898איליושין Il-14