אח"י רהב (צ-73)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אח"י רהב
הצוללת אח"י רהב מגיעה לטקס קבלת הפנים, ברציף הראשי של נמל חיפה, 15 יוני 1960.
הצוללת אח"י רהב מגיעה לטקס קבלת הפנים, ברציף הראשי של נמל חיפה, 15 יוני 1960.
הצוללת אח"י רהב מגיעה לטקס קבלת הפנים, ברציף הראשי של נמל חיפה, 15 יוני 1960.
תיאור כללי
סוג אונייה צוללת
צי נקנתה מהצי הבריטי
סדרה הצוללות מסדרת S
סדרה קודמת אין
סדרה עוקבת הצוללות מסדרת T
אוניות בסדרה אח"י תנין ואח"י רהב
ציוני דרך עיקריים
מספנה (Cammel Laird Shipyard (Birkenhead, U.K
תחילת הבנייה 8 במאי 1944
הושקה 14 במאי 1945
תקופת הפעילות 2 באוגוסט 1945 – הוצאה מהשרות
אחריתה נמכרה ופורקה
מלחמות וקרבות מלחמת ששת הימיםמלחמת ששת הימים
מידות
הֶדְחֶק 715 טון (על מימי),990 טון (בצלילה)
אורך 217 רגל
נתונים טכניים
מהירות 14.75 קשר על מימי, 9 קשר בצלילה
עומק צלילה 360 רגל
גודל הצוות 6 קצינים + 42 חוגרים ובד"א
מספר תרנים 5
הנעה מנועי דיזל/מנועי חשמל, 2 מדחפים
אמצעי לחימה
חימוש 6 צינורות משגרי טורפדו, 12 טורפדו, תותח 4" (102 מ"מ), 3 מכונות ירייה

אונית חיל הים (אח"י) "רהב" הראשונה הייתה צוללת מדגם S של הצי הבריטי ובהמשך צוללת חיל הים הישראלי.

הצוללת הושקה בשנת 1945. היא נרכשה על ידי חיל הים הישראלי ביחד עם "אחותה" אח"י "תנין" בשנת 1958. שתי הצוללות עברו שיפוץ יסודי במספנה המקורית שבנתה אותן, לפני שהן הוכנסו לסד"כ של חיל הים. בחודש פברואר 1959, בבסיס הצי בפורטסמות' שבאנגליה, עברה הצוללת HMS Sanguine מהצי הבריטי לחיל הים הישראלי, והוסר הלוט מעל שמה החדש: אח"י "רהב".

אח"י רהב בפיקודו של הדר קמחי, הגיעה לנמל הבית החדש שלה בחיפה ביוני 1960, והוצאה מהשרות בדצמבר 1967.

בחירת השם לצוללת

השמות אח"י "תנין" ואח"י "רהב" נלקחו מהתיאור בספר ישעיהו:

עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי-עֹז, זְרוֹעַ ה'--עוּרִי כִּימֵי קֶדֶם, דֹּרוֹת עוֹלָמִים; הֲלוֹא אַתְּ-הִיא הַמַּחְצֶבֶת רַהַב, מְחוֹלֶלֶת תַּנִּין.

ספר ישעיהו פרק נ"א פסוק ט'

את השמות בחר ראש הממשלה דוד בן-גוריון.

הצוללות מדגם "S"

אה"מ סנגווין בצי המלכותי הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה.

צוללות ה-"S" היו צוללות סיור בגודל בינוני, אשר תוכננו בשנות ה-30. התכנון הוכיח את עצמו כמוצלח ולכן גם במשך מלחמת העולם השנייה המשיכו בבניית צוללות מדגם זה.

נתונים כלליים

  • הנעה 2 מנועי דיזל, 2 מנועי חשמל 2 צירים, 2 מדחפים
  • הספק על מימי (דיזל) 1900 כ"ס
  • הספק תת-מימי (חשמל) 1300 כ"ס

השרות בחיל הים הישראלי

אחרי השיפוץ וסדרה ארוכה של ניסויי נמל וים עברה הצוללת סדרת אימונים (הנקראת בעגה המקצועית אימוני היבנות) כשהיא מופעלת על ידי צוות ישראלי בפיקוח בריטי. ב-15 ביוני 1960 הגיעה אח"י "רהב" לנמל הבית החדש שלה בנמל חיפה[1].

לקריאה נוספת

  • יורם בר-ים, כלי שיט ישראליים בממד הרביעי, בהוצאת עמותת דולפין.
  • רד וצלול - סיפורה של שייטת הצוללות. תחקיר וכתיבה: משה אימבר. עריכה: ש' בינות. עיצוב והפקה: אלתן תקשורת בע"מ. הוצאת עמותת דולפין - יוצאי שייטת הצוללות, 1994.
  • אלי שחף דרכה של אחי רהב במערכה (השתתפות במלחמת ששת הימים) מערכות ים בטאון חיל הים חוברת מס 85-86, יולי 1967, ע'45 -46.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0