אח"י גל
אח"י גל מיד לאחר העברתה למוזיאון ההעפלה וחיל הים | |
תיאור כללי | |
---|---|
סוג אונייה | צוללת |
צי | חיל הים הישראלי |
דגל הצי | |
סדרה | הצוללות מסדרת גל |
סדרה קודמת | הצוללות מסדרת T |
סדרה עוקבת | הצוללות מסדרת דולפין |
אוניות בסדרה | אח"י גל, אח"י תנין ואח"י רהב |
ציוני דרך עיקריים | |
מספנה | ויקרס בבריטניה |
תקופת הפעילות | דצמבר 1976 – מוצגת במוזיאון ההעפלה וחיל הים |
מידות | |
הֶדְחֶק | 420 טון על פני המים, 600 טון בצלילה |
אורך | 45 מטר |
רוחב | 4.70 מטר |
שוקע | 3.70 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 17 קשר בצלילה, 11 קשר על פני הים |
גודל הצוות | 23 לוחמים |
הנעה | 2 מנועי דיזל, מנוע חשמל אחד |
צורת הנעה | מדחף אחד |
אמצעי לחימה | |
חימוש | טילי ים-ים הרפון מתוצרת מקדונל דאגלס בעל ראש נפץ במשקל 227 ק"ג. 8 צינורות טורפדו 533 מ"מ, בעל התבייתות פאסיבית/אקטיבית וראש נפץ במשקל 150 ק"ג |
אמצעי גילוי ול"א | מכ"ם חיפוש וסונאר Atlas Elektronik |
אח"י גל הוא השם שניתן בחיל הים הישראלי לצוללת הראשונה בסדרת גל המבוססת על צוללות מדגם 540 של חברת ויקרס (Vickers) הבריטית. שלוש צוללות מסדרה זו, אח"י (אוניית חיל הים) גל, אח"י תנין ואח"י רהב, שירתו בחיל הים הישראלי בשנות השבעים, השמונים והתשעים. לאח"י "תנין" ואח"י "רהב" מדגם גל קדמו צוללות באותו שם, שהיו מדגם S, והיו הצוללות הראשונות ששירתו בחיל הים – מ-1958 עד יציאתן משירות בסוף שנות השישים.
היסטוריה
הצוללות נבנו עבור חיל הים במספנות ויקרס בבריטניה על פי תכנון גרמני שהיה מבוסס במידה רבה על דגם 206 הגרמני. הצוללת הראשונה, אח"י גל בפיקודו של סא"ל ישראל לשם, הגיעה לארץ ב-21 בדצמבר 1976. זמן קצר לאחר הגעתה לישראל עלתה הצוללת על שרטון מול בסיס חיפה ונכנסה לשיפוץ שארך כחצי שנה.
במלחמת לבנון השתתפה אח"י גל, בפיקודו של רס"ן גיורא סער, במשימות של התרעה מהתערבות הצי הסורי.
בשנת 2007, לאחר שלא נמצאו קונים לצוללות המיושנות, שופצה אח"י גל על ידי המספנה הגרמנית והפכה לצוללת מוזיאון. בעזרת מימון גרמני הועברה הצוללת אל מוזיאון ההעפלה וחיל הים שבחיפה. הצוללת שבה לישראל ב-7 באוקטובר 2007 והועברה על גבי משאית למוזיאון[1].
ראו גם
לקריאה נוספת
- יורם בר-ים, כלי שיט ישראליים בממד הרביעי, עמותת דולפין