אוויה S-199

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אוויה S-199
אוויה S-199 בתחילת שירותו בצה"ל (מדחף ההיינקל נראה בבירור)
אוויה S-199 בתחילת שירותו בצה"ל
(מדחף ההיינקל נראה בבירור)
אוויה S-199 בתחילת שירותו בצה"ל
(מדחף ההיינקל נראה בבירור)
מאפיינים כלליים
סוג מטוס קרב
ארץ ייצור צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה צ'כוסלובקיה
יצרן אוויה
טיסת בכורה מרץ 1947
תקופת שירות 19471953 (כ־6 שנים)
צוות 1
יחידות שיוצרו 603
משתמש ראשי חיל האוויר הצ'כוסלובקי
משתמשים משניים חיל האוויר הישראלי
ממדים 
אורך 8.94 מ'
גובה 2.59 מ'
מוטת כנפיים 9.92 מ'
שטח כנפיים 16.2 מ' רבוע
משקל ריק 2,650 ק"ג
משקל המראה מרבי 3,740 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית 590 קמ"ש
קצב נסיקה 675 מ' לדקה
טווח טיסה מרבי 850 ק"מ
סייג רום 8740 מ' (28,500 רגל)
עומס כנף 231 ק"ג למ' רבוע
חימוש 
תותחים זוג מקלעים MG131 בקוטר 13 מ"מ, זוג תותחים MG151/20 בקוטר 20 מ"מ
פצצות פצצה יחידה במשקל 250 ק"ג
או
4 פצצות במשקל 70 ק"ג כ"א
הנעה 
מנוע בוכנה יונקרס יומו 211F, ‏1200 כוחות סוס (880 קילו וואט)

אוויה S-199 "סכין", הוא דגם צ'כי של מטוס הקרב הגרמני מסרשמיט Bf 109.

בתקופת מלחמת העולם השנייה כפתה גרמניה הנאצית על צ'כוסלובקיה הכבושה לייצר עבורה ציוד מלחמתי ומטוסים. המטוס נבנה על ידי חברת "אוויה" (Avia Akciová Společnost Pro Průmysl Letecký Škoda) שהייתה חלק מתאגיד הענק "סקודה וורקס". לאחר המלחמה המשיכו הצ'כים לייצר את המטוס אולם עקב מחסור במנועים המקוריים והמדחפים המקוריים הם נאלצו להתאים לגוף של מסרשמיט Bf 109G מנוע יונקרס Junkers Jumo 211 (מנוע של יונקרס Ju 87 "שטוּקה") במקום מנוע דיימלר-בנץ DB 601 ומדחף של מפציץ היינקל He 111. התאמות אלו לא היו מוצלחות בסופו של דבר והמטוס היה בעייתי וביצועיו היו נחותים משמעותית מביצועי המסרשמיט המקורי (למטוס הייתה נטייה לפתח סבסוב שמאלה בעת המראה ונחיתה, דבר שגרם לתאונות רבות).

שירות בחיל האוויר הישראלי

מדינת ישראל רכשה 25 מטוסים מסוג זה מיד עם הקמתה בשנת 1948. המטוסים הראשונים הוטסו לישראל במבצע בלק במטוסי תובלה כשהם מפורקים, והורכבו כאן על ידי טכנאים צ'כים. המטוסים שירתו בטייסת 101 ("טייסת הקרב הראשונה") בתקופת מלחמת העצמאות. במהלך מלחמת העצמאות עשו משימות רבות כמו תקיפת מטרות קרקע, שדות וכו', הגנה על שמי הארץ ופטרולים. המבצע הראשון ולמעשה הטיסה המבצעית הראשונה של טייסת 101, טייסת מטוסי הקרב הראשונה של חיל האוויר הישראלי, היה ב-29 במאי 1948 כאשר ארבעה מטוסי אוויה S-199 תקפו את הטור המצרי באזור אשדוד, למחרת הותקף גם הטור של הצבא העיראקי, שניסה לתקוף באזור השרון. למטוס בשירות חיל האוויר חמש הפלות: שתי דקוטות של חיל האוויר המצרי שהופלו על ידי מודי אלון מפקד הטייסת מול עיניהם של תושבי תל אביב, על הפלות אלה זכה מודי בתואר: "גיבור תל אביב". בנוסף לשתי הדקוטות הופלו מטוס ספיטפייר מצרי, הרוורד סורי ורפיד ירדני.

מטוס אוויה S-199 במוזיאון חיל האוויר

אוויה S-199 במוזיאון חיל האוויר

מספרו המקורי של המטוס המוצב במוזיאון חיל האוויר אינו ידוע. הוא עבר בין בסיסים שונים ולבסוף הוצב על כן מול מפקדת טייסת 101 בבסיס חצור. ב-1988 הועבר המטוס למוזיאון חיל האוויר בחצרים ושופץ במפעל "סאיקלון" בכרמיאל במשך זמן רב. במהלך השיפוץ התגלה חוסר במספר חלקים מרכזיים, בהם כני הנסע של המטוס, שלהם לא נמצא תחליף מקורי, ולכן הותקנו במטוס כני נסע ראשיים של מטוס קל מסוג "דרור" (דורנייר Do-27A). מיום הגיעו למוזיאון נצבע המטוס פעמיים. היות שהוא היה מטוס הקרב האמיתי הראשון בחיל האויר,הוא מוצג בראש שורת מטוסי מלחמת העצמאות, והסיור במוזיאון מתחיל בו.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0