אביאל בסיל
לאום | ישראלי |
---|---|
עיסוק | מאייר וגרפיקאי |
שפות היצירה | עברית וערבית |
סוגה | ספרי ילדים |
אביאל בסיל (נולד ב-5 בנובמבר 1982) הוא מאייר ישראלי, המתמחה בעיקר באיור ספרי ילדים.
בסיל זכה בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע"ש בן-יצחק (ציון לשבח), על איור ספר הילדים מאת נתן אלתרמן "עוג מלך הבשן".
ביוגרפיה
אביאל בסיל נולד וגדל במזכרת בתיה. למד בבית הספר האזורי בגדרה, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.
חלום הילדות של בסיל היה להיות כדורגלן, ולאו דווקא מאייר:
כל החיים שלי ציירתי, מאז שאני זוכר את עצמי, אבל לא הכרתי בכלל את עולם האיור. לא גדלתי בסביבה שידעו בה מה זה שנקר או בצלאל, גם לא חשבתי ללמוד את זה. אני זוכר שהלכתי בפעם הראשונה לתערוכת הבוגרים של שנקר והחדר שהוצג בו האיור העיף אותי. לא נתקלתי בזה מעולם. לא היה לי מחשב בבית, זו הייתה פעם ראשונה שהבנתי מה זה איור (...) בשנה הראשונה ללימודים לא כל כך מצאתי את עצמי, אבל בשנה בשניה כשהצטרפתי למסלול איור הרגשתי שזה המקום בשבילי
— כתבה לקראת התערוכה איור עכשיו בבית האמנים בתל אביב בשנת 2014
בסיל אייר מעל לעשרים ספרי ילדים. בין הסופרים שאת ספריהם אייר: ע. הלל, לאה גולדברג, נתן אלתרמן, מאיר שלו, אתגר קרת ועוד.
בתחילת דרכו אייר בסיל ספרי ביכורים כמו גם קלאסיקות בהוצאות מחודשות. בתחילת דרכו המקצועית כמאייר הוא הרבה להשתמש באיורי חיות[1].
תמיד קיבלתי לאייר ספרים על חיות; זו נהפכה לדרך למכור לי טקסט (...) וגם יותר קל לצייר חיות מאשר לצייר אנשים
— ראיון עם אביאל בסיל מאת קרן צוריאל הררי במגזין כלכליסט
בנוסף מאייר בסיל עבור אפליקציות שונות המיועדות לילדים, משרדי פרסום, ומעצב לסדרות אנימציה ומשחקים[2].
בשנת 2012 זכה בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע"ש בן-יצחק (ציון לשבח), על איוריו לספר ״עוג מלך הבשן״ מאת נתן אלתרמן[3].
עם סיום לימודיו החל בסיל לעבוד בקצב גבוה על איור ספרי ילדים והפיק כמות גדולה של איורים לספרי ילדים בתקופה קצרה יחסית, לעיתים אייר מספר ספרים במקביל[4]
בשנים האחרונות הפיק בסיל תוצרים עבור חברת פאוטון, שכללו מצגות ותוכנות שונות.
בסיל מתגורר כיום במזכרת בתיה עם בת זוגו ועובד כמאייר עצמאי וכמעצב בחברה לטכנולוגיה חינוכית באזור המרכז.
על עבודת האיור לטקסטים קלאסיים ואחרים של יוצרים שכבר אינם בין החיים (לאה גולדברג, נתן אלתרמן, יוסי בנאי):
איור טקסטים קלאסיים של סופרים שאינם בחיים הוא משחרר מאוד אבל יחד עם זאת – מלחיץ. ברגע שאין סופר בתהליך שיכול להע/איר על האיורים, אני כמאייר מקבל יותר מקום לקחת את הסיפור אליי ולאייר אותו מנקודת מבט מאוד אישית שלי. זאת בניגוד לעבודה מול סופר חי, שבה לסופר ברוב המקרים יש תמונה כלשהי של איך העולם שהוא ברא אמור להראות וצריך להגיע להסכמה ואמצע כלשהו. לכן עבודה מול טקסט קלאסי כזה היא מאוד משחררת במובן היצירתי; אני קורא טקסטים שלרוב כבר הכרתי לפני כן ומאייר אותם כמו שאני מדמיין. עם זאת יש לחץ מסוים בהתמודדות עם טקסט קלאסי של סופרים ומשוררים גדולים: הטקסטים בדרך כלל כבר מאוד מוכרים, ובהרבה מקרים אוירו בעבר.
בעבודתו משתמש בסיל הרבה בהומור:
בכל ספר שאני מאייר אני תמיד מחפש להשתמש בהרבה הומור, זה מה שאני הכי אוהב לאייר וגם הכי נח לי אתו
— ראיון עם אביאל בסיל לרגל צאת הספר "אנונימוס בלפי הגדול" באתר הפנקס
ספרים באיורו
הספר | מחבר | שנת הוצאה | הערות |
---|---|---|---|
יואש | ע. הלל | 2017 | |
ילדג | עדי זליכוב-רלוי | 2017 | |
חפושית בגשם | רותי דפנה | 2017 | |
הבית ברחוב מיאו | גיל חובב | 2017 | |
שביל של רגלים קטנות | יערה ענבר | 2017 | מספורי ילדי ישראל במדבר |
גברת עוד | טל ניצן | 2017 | |
ערי הזהב הנסתרות | סקוט אודל | 2017 | תרגם - אסף שור ; איור העטיפה - בתיה קולטון |
הסיפור המענין על שאול ומפלץ החשמל | יניב הלר | 2016 | |
ספור על מלה שחסרה לה התחלה | טל חן | 2016 | |
אילו הייתי אריה | חנה גולדברג | 2016 | |
מעשיה לנר ראשון | עדי זליכוב רלוי | 2016 | |
שיטת כוח המוח של צביקי | יואל אליצור | 2015 | |
אנונימוס בלפי הגדול | יוסי בנאי | 2015 | |
דבשי ואני בארץ האבעבועות | שפרה הורן | 2015 | |
בתיה לא עפה | רקפת זיו-לי | 2015 | |
ג'לסומינו בארץ השקרנים | ג'אני רודאר | 2015 | |
למה לובשת הזברה פיג'מה? | ע. הלל | 2014 | |
ילדה גדולה | נירה הראל | 2014 | |
הגול הראשון שלי | ליעד שהם | 2014 | |
חומפס | שלומית כהן-אסיף | 2014 | |
תראו את הילד | צרויה שלו | 2014 | |
פעם ניצחתי שלושה ענקים | עדנה קרמר | 2014 | |
מי שתה את החלב שלי | שלמה אבס | 2013 | |
קשקוש מקשקש | נוגה אלגום | 2013 | |
וניל על המצח ותות על האף | מאיר שלו | 2013 | |
גור חתול אדם ארך שער | אתגר קרת | 2013 | |
התנין העצוב והזבוב | דקלה קידר | 2013 | |
נעלי הפלא של רחלי | פניה ברגשטיין | 2013 | עבדה יונה טפר |
אבא!אבא! | נירה הראל | 2012 | |
הקוף שלוף והקוף בלוף | שירלי ורוני סומק | 2012 | |
לא תשיג אותי! | יונה טפר | 2012 | |
כן-גורו ולא-גורו | אברהם שלונסקי | 2012 | |
מנפלאות גן החיות | לאה גולדברג | 2011 | |
עוג מלך הבשן | נתן אלתרמן | 2011 |
השתתפות בתערוכות
- מרחבי הדמיון כפי שהם מעוצבים בידי מאיירים ומתכננים ישראליים – במבט אל תוך ספרי הילדים העכשוויים והחוצה אל גני המשחקים שנעלמו - תערוכה במוזיאון העיצוב בחולון
- איור עכשיו - תערוכה שהתקיימה בשנת 2014 בבית האמנים בתל אביב
- אבן, נייר ומספריים: אמנות ומשחק - תערוכה במרכז אמנויות, מוזיאון חיפה לאמנות
- קשקוקש מקושקש - תערוכת מאיירים בגלריית ספריית בית אלון בגבעתיים
- נמרים בתל אביב - תערוכת כרזות מאוירות בסימן 80 שנה לראשיתו של גן החיות בתל אביב, הוצגה בספריית בית אריאלה בתל אביב
- אני מכאן - תערוכת איורים רטרוספקטיבית, איורים שליוו את ספרי הילדים האהובים לאורך ההיסטוריה בישראל, הוצגה בספריית בית אריאלה בתל אביב
קישורים חיצוניים
- ספרים שאייר אביאל בסיל באתר הספרייה הלאומית
- ראיון עם אביאל בסיל לרגל צאת הספר "אנונימוס בלפי הגדול" באתר הפנקס
- קטע מהתוכנית "קצת גבוה" עם יאיר ניצני בערוץ 10
- אנשים מדברים על אמנות ומוזה אבל אני מרגיש כמו פועל פשוט, ראיון עם אביאל בסיל מאת קרן צוריאל הררי בכלכליסט
- אביאל בסיל באתר אוקיינוס הוצאה לאור
- האיש שאתגר קרת ומאיר שלו רודפים אחריו, ראיון מאת יעל (פרוינד) אברהם במקור ראשון
הערות שוליים
- ^ אביאל בסיל, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית, מספר על התשוקה לאיור ספרי ילדים ועל ההבדל בין חיות לאנשים, באתר www.shenkar.ac.il
- ^ אביאל בסיל, באתר http://harpatka.net/
- ^ מוזיאון ישראל, ירושלים, פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים על שם בן־יצחק לשנת תשע"ב, באתר http://www.imj.org.il/, 2012
- ^ קרן צוריאל הררי, אנשים מדברים על אמנות ומוזה אבל אני מרגיש כמו פועל פשוט, כלכליסט