יוסף חיים ויכלדר בטוח שזה לא רק על קריאת שמע?
שיחה:תפילה/ארכיון
מכלולאים פעילים האם למישהו יש מקור לדברי הרמבמ שהוסרו על ידי אליעזרי?
גם אם כן יש לכתוב זאת כמו שצריך ולא כמו שנכתב ואכמ"ל
כמובן אך אני סומך על עורכי המכלול שיוסיפו את התוכן בצורה ראויה
איני בטוח בכלל שצריך למחוק משפט זה, מה מזלזל פה?
תביא לשון רמב"ם שכותב שהתפלה היא "אמצעי חינוכי" נו באמת.
ונועדה כדי "ליצור תלות" לקב"ה עפרא לפומיהו!
הניסוח אמנם קצת 'חוצני', לא בלשון המקובלת בביהמ"ד, ועדיין הוא די מדויק.
לפי הרמב"ם, בקשת צרכי האדם מהשי"ת נועדה ליצור תחושה של תלות, למעט את תחושת השלטון שיש לאדם בחייו ובהשגת צרכיו,
להחדיר ולהשיב אל הלב את האמת הזו, שהאדם תלוי לחלוטין בקונו.
יתכן זה גם מה שמשמע בפסוקים הנ"ל, שהתפילה אינה כלי להגשמת הבקשה, והקב"ה לפי דרכי האיש יחליט אם לתת מה לתת וכמה לתת....
הדברים ידועים, אולי כדאי עידון קל של הניסוח.
מה המקור המדויק לדברי הרמב"ם אלו? אשמח לעיין בהם כעת, מר אלחנן הלוי בברכה.
חיפשתי במורה המילים "תפילה" "תפלל" "להתפלל" "תפילת" ולא עלו לי אלא 7 מובאות ואינו שם. שאלתי מהבקיאים ואחכה לתשובה. אז צריך להביא מקור ולכן אליעזרי יש לשים בקשת {{מקור} שם ודי בזה. כל השאר הוא עודף רגישות שמתפתחת במכלול בזמן האחרון. "ליצור תחושת תלות" זו הכוונה ואכן זו הגישה הפשטנית שאדם יתלה עיניו לבוראו זו ודאי אחת ממטרות העיקריות של מצוות התפילה. להיפך מי שרואה את המילה תלות כפוגעת או מזלזלת מושפע מהשיח המודרני ולאו דווקא התורני.
תודה אליצור אני מעריך את זה. בנקודה זו אני חלוק עליך יש לערוך עריכה תורנית בערכים תורניים בלשון תורנית ככל הניתן זו דעתי והתפילה היא אמצעי חינוכי?
לימוד מוסר הוא אמצעי חינוכי? גם קיום המצוות כולן לדעת החינוך הוא כזכור לכלנו אמצעי חינוכי. (אחרי הפעולות וכו') וכל מעשינו בעבודת השם בדרך הפשט לא פועלים ומועילים כלום (בעצמותם)!!! אלא נועדו לפעול בנו העושים את הפעולה הרצויה.
זו כבר פילוספיה יהודית בגרוש. בכל אופן יש במכלול עבודה רבה רבה ודקויות כאלו אפשר מקסימום לנסח מעט בלי דיונים ארוכים רק לא להפעיל את כלי המחיקה שלא צורך נראה שלפעמים הוא הכלי היחיד שיודעים להשתמש בו.