שיחה:מהר"ל מפראג/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מישהו (שיחהתרומות)

ציטוט:

"בניגוד חריף לרמב"ם שמבטל את חשיבות האדם למול הבריאה כולה, המהר"ל רואה בו את נזר הבריאה."

בניגוד חריף לרמב"ם?

במה שהרמב"ם מתאר את שפלות גוף האדם בקטע בו כותב היאך היא הדרך לאהבתו וכו'?

לרמב"ם לא האדם הוא נזר הבריאה?

מכלולאים פעילים

איסתרק (שיחהתרומות)

לא שם, זו גישה כללית.

לדוגמא "חוש המישוש חרפה הוא לנו".

מישהו (שיחהתרומות)

המהר"ל רואה באדם את נזר הבריאה.

הרמב"ם לא ??

איסתרק (שיחהתרומות)

הרמב"ם לא. לפחות לא באותה צורה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כמדומה שזה ציטוט מדברי הפילוסופים ולא דברי הרמב"ם עצמו. עכ"פ, מוזר לכתוב "בניגוד לרמב"ם" שיש רבים מאד שסוברים כך (כמו רס"ג למשל), זה נראה כמו קטיף דובדבנים חסר טעם.

איסתרק (שיחהתרומות)

זה ציטוט מאריסטו שהביאו הרמב"ם במו"נ ב' ל"ו. אף שהרמב"ם התכוון למובן מעט אחר ובדבריו שם הוא מגדיר את "חוש המישוש" כדבר בהמי שאין בו מעניין האנושיות, הציטוט מסמל בעיני את גישת הרמב"ם (וכת דיליה ורס"ג) לעניין בשונה מהמקובלים ודעת רוב החכמים (בעיקר האחרונים) שראו באדם "נזר הבריאה" כמו המהר"ל. נכון שיש רבים שסוברים כך, אך הרמב"ם מייצג את כולם ונתפס בהחלט כנציג סלסלת ההשקפות בה מונחת זו. אפשר לנסח "חלק מהראשונים/חלק מחכמי ספרד וביניהם הרמב"ם".

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כוונתי הייתה להיפך: המהר"ל לא היחידי, גם אם נניח ששיטת הרמב"ם שונה. ולהציב את המהר"ל "בניגוד לרמב"ם", כשרבים מהראשונים סוברים כדעת מהר"ל (ראה, אמונות ודעות מאמר ד', למשל), זה קטיף דובדבנים.

מישהו (שיחהתרומות)

לא הבנתי. חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם, והאנושות בכלל אכן באמת בשבילה נברא העולם. הרמב"ם כתב אחרת איפשהו?

תוצאה של הנ"ל היא שהאדם הוא 'נזר הבריאה'.

'נזר הבריאה' לא מחייב שאין לו במקביל גם פחיתות כלשהי מבחינת גופו.

איסתרק (שיחהתרומות)

א. בשמונה פרקים ומו"נ ח"ג; (אנסה לחפש מקום ספציפי או ציטוט חד משמעי).

ב. זו הייתה דוגמה בעלמא.

מישהו (שיחהתרומות)

הנושא כאן לא קדושת הגוף ונטיותיו, אלא על עצם קיומו ומהותו של האדם. לא חושב שיש מי שטוען שלא האדם הוא סיבת/תכלית/נזר הבריאה.

איסתרק (שיחהתרומות)

עיין מורה הנבוכים חלק ג פרק יג, שכתב שתכלית בריאת כל הגלגלים והמלאכים אינה בשביל האדם.

ושם בפרק יד האריך להוכיח כן מגודלם העצום של הגלגלים. מסקנתו היא שכל הדברים שתחת גלגל הירח (שנבראו כולם מד' היסודות) – הוא בשביל האדם, כי הוא הנעלה בהם. אבל הדברים שלמעלה מגלגל הירח (שעשויים מחומר חמישי, זך ונאצל יותר, כמש"כ אריסטו) – נברא לתכלית אחרת לא נוכל השיגה.

וע"ע בהקדמתו לפירוש המשנה.

שמש מרפא הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שמש מרפא הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
איסתרק (שיחהתרומות)

1. כאמור. 2. סיבה ותכלית כן, אך ללא ההסתכלות של גדלות האדם ומרכזיותו. עיי' בראשית פ"א ופ"ב, וד"ל.

מישהו (שיחהתרומות)

שוב: העולם נברא לצורך אחר מאשר לאפשר לבעלי בחירה לבחור? האם יש יצור נוסף שיש לו בחירה מלבד האדם? =האם נזר הבריאה=יהדות.

איסתרק (שיחהתרומות)

תכלית הבריאה אינו בדווקא נזר הבריאה עם הדגשת חשיבותו וצלם הא-להים שלו וכו'. המשפט היומרני שקבעת אינו כל כך חד וחלק (לפחות כפי שהבנתי את המושג נה"ב). וכל המעיין בכתבי המהר"ל ובכתבי הראשונים הפילוסופיים - יסכים שישנו הבדל ביניהם בגישה. להגדרת הוויכוח, הבנת צדדיו ומקורותיו יש לדון, ואין כאן המקום. כאמור - אם תרצה אוכל לחפש לך חומר על כך.

דומני שהדיון ביננו מוצה.

רשימת המושפעים מדרכו

8
איסתרק (שיחהתרומות)
אליהו 148 (שיחהתרומות)

לפי מה שהבנתי יש למשל את הראי"ה קוק ומתחתיו בהזחה את הרב יצחק הוטנר שהיה תלמיד של הראי"ה ומתחתיו שוב בהזחה את השלושה רבנים שהם תלמידים של הרב הוטנר

אם זה מוצדק או לא אני לא יודע אבל זה הרעיון לפע"ד

איסתרק (שיחהתרומות)

אכן כך נראה. אך שאלתי בעינה עומדת. אולי יש לציין במפורש "ממנו קיבלו את השפעת המהר"ל, תלמידיו... כן הושפע ממנו הרב... ."

אליהו 148 (שיחהתרומות)

יכול להיות אבל מצד שני הדרך של ההזחה יותר קצרה ופשוטה וגם די מובנת

איסתרק (שיחהתרומות)

אך פחות מדויקת ומתאימה לאנציקלופדיה ולדעתי גם פחות מובנת לחלק מהקוראים.

אליהו 148 (שיחהתרומות)

אולי משהו בסגנון הזה?

מושפעים מדרכו

גם במאה ה-20 היו שהגו בתורתו של המהר"ל, ואם כי אין אישים אלו תלמידים ישירים של המהר"ל, הם הושפעו רבות מדרכו של המהר"ל ומצטטים אותו רבות במאמריהם, בהם אפשר למנות את:

איסתרק (שיחהתרומות)

אם כבר, על המילה "תלמידיו" להופיע לא בתוך הרשימה, אלא בהזחה, כך שתעמוד מעל תחילת הרשימה, וכן בתוספת נקודתיים.

כמו כן, איני בטוח שאפשר להגדיר את ר' יצחק הוטנר כתלמידו של הראי"ה, וכן לגבי השאר יש להסתפק.

ומכל מקום, עדיף לשמוע מה יאמרו המתוייגים הנוספים, האם לדעתם זו צורה המתאימה לאנציקלופדיה מקצועית.

אליהו 148 (שיחהתרומות)

אני מסכים עם כל מילה שלך

קער א וועלט (שיחהתרומות)

כדאי לעדכן את הערך מויקיפדיה, לפחות את הצגת שנת הולדתו בערך

חידושיו על טור יו"ד

1
איש ספר (שיחהתרומות)

"ספרים אחרים שכתב ולא פרסם, בעיקר ספרי הלכה, על טור יורה דעה, חידושים הלכתיים על הבבלי והרי"ף, וריקונסטרוקציה תלמודית לסדרי זרעים וטהרות, (שאין להן תלמוד) עם פירוש רש"י ותוספות משלו, אבדו בשריפה בשנת ה'שמ"ט"

לפחות אחד מהספרים הנ"ל - חידושיו על טור יו"ד - מצוי בידנו (אם כי השימוש בו אינו נפוץ בעולם הישיבות וההלכה משום מה) כאן יש קישור לספר 'חידושי מהר"ל מפראג - ע"ט יו"ד' באתר היברו-בוקס.

אין נושאים ישנים יותר