שיחה:ירושלים/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מישהו (שיחהתרומות)

כרם

  • ממראות העיר (תמונה ראשונה)
  • בנייני העירייה, כיכר צה"ל, מול שער יפו
  • גן החיות התנ"כי

כרם (שיחהתרומות)

טופל.

בשמחה:)

ממ (שיחהתרומות)

מקוה, הבעיה היא שבגלל שמתמקדים "בהווה ולא בעבר" זכינו בפתיח לפירוט דקדקני של כל מוסדות החול למיניהם בימינו, כולל השתלשלות ההחלטה של אונסק"ו, והמילים בית המקדש לא מוזכרות כלל בפתיח. ונמצא שהדבר המשמעותי ביותר לספר לקוראי המכלול על ירושלים הוא החלטת אונסק"ו, שני לו הכנסת וביהמ"ש וכו', אה, וגם, העיר קדושה ליהדות (ולהבדיל לנצרות ואיסלאם). ברצינות?

(אגב, בעריכתי אכן חשבתי שגם בהווה - הרבה יותר נצרך להזכיר בפתיח את הקהילות, החצרות החסידיות והישיבות, וגדולי התורה וההוראה הרבים שבעיר. כאנציקלופדיה חרדית זה משמעותי בהרבה מקדושת העיר לאיסלאם או ממשכן הנשיא. לא רציתי להיכנס לזה רק כי השאלה מה ומי להזכיר בימינו היא לא רק יהודית אלא מעט פוליטית, וזה לא התחום שלי).

מקוה (שיחהתרומות)

לצערינו בית המקדש חרב. לדאבונינו כיום ירושלים לחרפה ולמשיסה. החלקים המרכזיים כיום בירושלים הם החלקים המשמשים כיום לבירה של מה שמכונה מדינת ישראל.

אמורה להיות פסקה נפרדת (לכאו' הפסקה השניה) על ההיסטוריה של ירושלים ועל קדושתה. התעלמות מקדושתה להבדיל לנצרות ולאסלאם והמשמעות הנלוית מכך למליארדים ברחבי תבל היא ההיפך מאנציקלופדיה.

אכן לטעמי חסר בפסקת הפתיח אזכור של הכותל הר הבית ולהבדיל מסגד אל אקצה וכנסיית המולד. אזכור כללי של הקדושה לא מספק. אבל עדיין מבחינת משמעות, מצער ככל שזה יהיה למבני הממשל וכו' משמעות גדולה יותר ולפיכך כל אלה מקומם בפסקה השניה של הפתיח (או השלישית).

ממ (שיחהתרומות)

אם כבר, לערך כולו מתאימה האזהרה שהוא מנקודת מבט של חול. לאורך כל הדורות נזכרים בעיקר הנקודות החשובות מבחינת האתוס הציוני, לדוגמא: לא נזכר שהחשמונאים טיהרו את המקדש, לא נזכרים הראשונים לציון והעדה החרדית רק מוסדות היישוב החדש הציוניים, החרדים נזכרים רק בהקשר של מאבקיהם על אלו שאינם, ובכלל אין פרופורציה בין קודש לחול (ולכן מעמדה החוקי של ירושלים בחוקי האומות תופס מקום רחב בהרבה מירושלים בהלכה, כך שהרבה עניינים שחשובים לערך זה לא מוזכרים אפילו בערך המשנה. למשל: תוס' ב"ב כא. ד"ה כי מציון, חשוב לערך זה הרבה יותר מהרבה זוטות שנכללו בו).

ממ (שיחהתרומות)

אני חולק מכל וכל על הגישה. ראשית, גם מנקודת מבט אנציקלופדית לא מודדים חשיבות רק לפי עבר או הווה (לדוגמא: איש שנזכר בתנ"ך, מקבל חשיבות גדולה בהרבה מאיש רב פעלים לאין ערוך ממנו שחי בימינו).

שנית, החלקים המרכזיים, גם כיום, הם חלקי הקדושה של ירושלים. בית המקדש אינו רק היסטוריה - את זה תוכל לטעון על שומרון הקדומה למשל - הוא הסיבה לכך שהעיר מוכרת לכל כך הרבה אנשים, שיהודים מזכירים אותה בכל העולם כל יום, ובעקיפין - גם הסיבה ל"קדושתה" לאיסלאם ומרכזיותה לציונות.

דעת החוקרים על השם "ירושלים"

1
שמוליק לבקיבקר (שיחהתרומות)

לדעתי צריך למחוק את דעת החוקרים על השם ירושלים שזה הגיע מאיזה אליל... או לפחות להעביר את זה לסוף, ובהתחלה לכתוב את המקור לפי היהדות

למה לכתוב גם בערבית?

20
מלם (שיחהתרומות)
א בוחער (שיחהתרומות)

מה הבעיה?

מלם (שיחהתרומות)

כי זה בא להביע, בעצם שירושלים שייכת גם למוסלמים. ערים יהודיות אחרות בישראל כתובות רק בעברית.

א בוחער (שיחהתרומות)

מה הקשר? בא להראות איך זה נראה בערבית

מלם (שיחהתרומות)

אז למה לא ספרדית? או רוסית?

א בוחער (שיחהתרומות)

תכתוב...

מלם (שיחהתרומות)

בקיצור, הערבית נכתבה בקטע שמאלני. לדעתי צריך למחוק.

ספרא (שיחהתרומות)

וסתם, שאלה, המכלול הוא אתר ימני?

א בוחער (שיחהתרומות)

יש הרבה ימנים תסתכל בדפי משתמש... מה שבטוח אין שמאלנים

מלם (שיחהתרומות)

לא. המכלול הוא אתר יהודי. לפי היהדות בוודאי שירושלים שייכת לנו, ולא לערבים

מלם (שיחהתרומות)

מלבד זאת שבאופן כללי חרדים משתייכים לימין

מהללאל (שיחהתרומות)

זה לא קבוע, היו מקרים שזה השתנה.

ספרא (שיחהתרומות)

זה לא אתר חרדי, אלא אתר יהודי. ואיך שכחתי, הוא גם אנציקלופדי, ולא מערבים בו את דעות הכותבים.

לעצם העניין, אני לא רואה סיבה להסיר את התעתיק הערבי, בעיר שחלק לא מבוטל מתושביה היום הם דוברי ערבית.

מלם (שיחהתרומות)

דעות הכותבים זה לכתוב בערבית! כפי הנראה מי שכתב את הערבית בויקיפדיה היה שמאלני. תסתכל בעוד ערים מעורבות אם כתוב גם בערבית

ספרא (שיחהתרומות)

זו פרשנות. אם לא כתוב - מותר לכתוב. זה תוכן ראוי, בעיני, תעתיק הנמצא בשימוש נפוץ.

מלם (שיחהתרומות)

לידיעתך, בשכונת בית וגן 30% מהתושבים הינם דוברי צרפתית, אחוז דומה להפליא לדוברי הערבית בירושלים. האם יעלה על דעתך לשים תעתיק צרפתי בערך? בוודאי שלא, בשכונה הנמצאת בתחומי ישראל, נכון?

ספרא (שיחהתרומות)

דוברי צרפתית בלבד?

וערבית בירושלים?

מלם (שיחהתרומות)

והערבים בירושלים לא יודעים עברית? כפי הנראה הם יודעים יותר מהצרפתים.

ובכל מקרה מי שלא יודע עברית לא יקרא ערך בעברית...

מהללאל (שיחהתרומות)

צודק

מלם (שיחהתרומות)

אם היה מדובר בעיר באחת מארצות ערב או אפילו ברשות, היה סיבה, ואפילו צורך, לכתוב בערבית אבל בבירת ישראל?

יש לערוך את הערך הנ"ל ולהוסיף לו מידע עדכני אודות העיר כולל עריכה חזותית

3
צייר למופת (שיחהתרומות)

מדוע אין הרשאות לערוך את הערך הנ"ל?

מישהו (שיחהתרומות)

יש בו תבניות סינון. בטיפול, נא להמתין...

אויצרניק (שיחהתרומות)
אין נושאים ישנים יותר