מכלולאים פעילים מה דעתכם?
שיחה:אברהם טברסקי/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מה הרקע התורני שלו? ומדוע הוא מוגדר כרב בערך?
(מלבד היותו נצר למשפחה מפוארת)
בערך מצוין שהוסמך כרב
לענ"ד יש להוסיף תואר
לפי כללי המכלול לא כל מי שהוסמך לרב זכאי לתואר בשם הרב
אלא רק מי שמפורסם כרב,
ולכן שאלתי כאן
הוא התפרסם לדעתי (לפחות בציבור החרדי) בזכות השילוב הנדיר של רב ופרופסור
השאלה היא אם בתור רב הוא היה מקבל ערך, או שקיבל בגלל פרופסוריותו.
כנראה שלא היה זכאי לערך אם הוא היה רק פרופסור, ואם יש הצדקה לערך זה כנראה בגלל השילוב בין הרב והפרופסור.
א. ברור שהיה רב
ב. לא מדוייק היה פרופסור בקנה מידה עולמי
מנין לך קנה המידה העולמי ?
הוא הקים מרכזים רפואיים, הוא מאוד ידוע
אתה יודע כמה הוסטלים ומרכזי גמילה מסמים יש בארץ המסוממת הזאת ?
הוא היה מהחלוצים, והיה מוכר כמומחה מספר אחת בציבור החרדי וספריו נמחקו באלפי עותקים, אברהם ולדמן דעתך חשובה לנו.
בנושא המומחיות. אין כלים להעריך כי זה ענין של פרסום, אבל אולי בדברים הבאים יש אינדיקציה:
כתב ניו יורק טיימס אמר לאשתי לפני יומיים שבעשרות שנים האחרונות הבי"ח לגמילה שהקים נחשב כמרכז גמילה המוצלח ביותר בארה"ב,
שמו התפרסם מעבר לגבולות ארה"ב לדוגמא - הרשות לשיקום האסיר לפני כ-30 שנה שלחה אליו נציגים ורכזי גמילה להתמחות בחו"ל.
אני חייב להודות שהיה לו כשרון נאום מדהים ויתכן שזה סייע לפרסום שלו מעבר למומחיות שלו, זה דבר שאני לא יכול לבדוק
הדיון מוצה? ניתן לצאת להצבעה?
כן
אם היו לי תשובות לא הייתי פותח דיון.
הוא הוסמך לרבנות, יש גם ספר מכתבים בלימוד בינו ובין הסטייפלר בשם 'יאמר ליעקב ולישראל' שהוצא לאור ע"י הכולל בפיטסבורג.
לאחר שגר כמה שנים במונסי גר בעשור האחרון בירושלים (רחוב חזקיהו המלך 24)
הוא לא נפטר בלניאדו אלא בהדסה עין כרם (הייתי ביציאת נשמה) בדקו אותי: מחלקת קורונה ג' 5 חדר 16 מיטה 2
כדי שנוכל להתקדם בדיון, נכון יהיה אם תוכל להרחיב בנושא ההסמכה לרבנות.
קיבל סמיכה מהרב זאבערמן הרב מירדנוב.
לא אתאפק מלכתוב סיפור פיקנטי שסיפר לי בענין. אברך מטעם הרב זאבערמאן בחן אותו במשך שבוע על כל הסימנים מתחלת יו"ד ועד סוף חלק א' (הישנים - כולל בבח ותערובות וכו') עם כל הפמ"ג כלשונו בע"פ. ובסוף השבוע הרב שהיה בסגנון מיוחד שאל אותו רק את השאלות הבאות - מה הדין במי ששחט לפני נט"י שחרית - וענה לו כמדומני מקרומיות של קנה לכתחלה לא משום סכנה ובדיעבד כשר. והשאלה השניה מה מברכים על כמהין ופטריות וענה שהכל, הרב זאבערמאן שאל היכן מוזכר ביו"ד ח"א והרב טברסקי ענה שלא מוזכר והתעקש הרב שכן מוזכר והרב טברסקי התעקש בחזרה כך מספר פעמים ואמר לו בסוף אתה צודק רק רציתי לראות אם תהסס, לו היית מגלה היסוס קל לא היית מקבל סמיכה
להבהיר: האברך לא בחן אותו על כל הפמ"ג מתחלה ועד סוף, אלא שהוא היה צריך לבוא מוכן והאברך פתח כל פעם מקום אחר בפמ"ג והתחיל לקרוא והרב טברסקי הנבחן היה צריך להמשיך לצטט
אגב, כשהתלבט ללמוד רפואה הסטייפלר התדיין אתו על כך ושאל למה לא יהיה רב קהילה וכו'
בסופו של דבר הסטייפלר אישר לו ללמוד רפואה במכתב ובו חמשה תנאים
א. לימוד מוסר כל יום
ב. שבתות קודש לה' ללא עיתונים וכו'
ג. שלש תפילות במנין
ד. לימוד גמ' עיון בכל יום (דומני ששעתיים - המכתב כרגע לא תחת ידי - אעדכן בהמשך)
ה. להקפיד על טבילה במקוה ולא לוותר בשו"א על טבילת עזרא
ייש"כ על כל העדויות מכלי־ראשון.
על ד - אכן, "לכה"פ שני שעות חוק ולא יעבור" (קריינא דאגרתא ח"א ע' סח).
הספר יאמר ליעקב ולישראל נמצא באוצר החכמה
נראה לי שכן
אגב, הסטייפלר העניק לו למעלה מעשרים כרכי קהילות יעקב, חמישה מהם בהקדשה בכתב ידו.
ועוד... דברתי אתו לפני שבועיים וחצי ביום חמישי פרשת וארא, ימים ספורים לפני שאובחן כחיובי, הוא שאל אותי מה אני לומד בכולל, עניתי שסיימנו כעת 'תערובות', הוא למד את הנושא לפני יותר משישים שנה ציין עד כמה אין לו מנוחה עד היום מהרמ"א בסי' צח שבמין במינו ונשפך אזלינן בתר שמא.
אתה יכול לשלוח לי צילום באיימיל?
דבר אתי בעוד שבוע, - לא יהיה מעשי באמצע השבעה
וגילוי נאות...אני נשוי לנכדתו
וגילוי נאות - כל מה שכתבת בשתי ההודעות הקודמות אינו סיבה לתואר...
צודק
אין בזה שום נ"מ סתם הוספתי ידיעות פיקנטיות בעיני וסליחה שלא פתחתי נושא חדש
אסביר, לפי המדיניות (שאישית אני חושב שהיא שגויה, במקרה זה) תואר בשם הערך ינתן רק אם עיקר פרסומו של נשוא הערך הוא כדמות תורנית. עושה רושם שזה לא המקרה
אפשר להחריג את הערך הנוכחי בהצבעה.
אי אפשר להחריג אם זו המדיניות. אפשר וראוי לשנות את המדיניות מעיקרה.
אני נגד.להחריג מדיניות
הוא היה אדם ששנא עד העצם שמחריגים עבורו דברים
לגוש"ע, אותנו אמור לעניין מה אינציקלופדי, במחילה מכבודו, ואם הוא ראוי לערך - יש להחריגו.
אני
ואני מאמין שיש כאן עוד הרבה
לגבי רב או לא
בארה"ב הוא כן מקובל כדמות רוחנית אצל יהודים רבים והם לא התייחסו אליו כד"ר טברסקי דוקא אלא כרב טברסקי. האמת שממש לא אכפת לי אם יקראו לו כאן הרב או לא, כמו שלא טרחנו להדפיס מודעות וגם לא לשלוח להמודיע או המבשר, מי שפרסם פרסם ומי שלא לא, בחו"ל הוא מפורסם, בארץ בקושי וזה ממש לא נורא אם זה ישאר ככה. רק רציתי להבהיר את האמת למי שמעונין לשמוע ששהוא היה ת"ח ובעל ידיעות מופלגות בין אם יקראו לו פה הרב ובין אם לא.
על השאלה אם הוא היה ידוע כמומחה בקנה מידה עולמי -
הניו יורק טיימס ראיין את אשתי לפני יומיים לרגל פטירתו וכן הוושינגטון פוסט, סוכנות ידיעות אסיסואייטד פרס וכן עיתונים מקומיים בשיקאגו ופיטסבורג, אני מניח שהם לא מראיינים על כל אחד שנפטר אבל אין לי הוכחות לכך...
זה לא קשור אם רוצים או לא, זה כבוד התורה
שתי נקודות מצוינות.
אוסיף שלא היתה לו בעיה לדרוש דרשות כרב בציבורים שונים (היה מבוקש מאד בציבור החו"לי - המחיר היה 10000 דולר להרצאה. לדוגמא נאם בקביעות בליל הושענא רבא בביהכ"נ הגדול בירושלים, אבל הוא העדיף לא להתייחס לעצמו כרב, על כל פנים בכל מה שקשור להכרעות. הוא ביטא זאת בטור שהיה לו בהמודיע באנגלית שבו הגיב לשאלת קוראים מדוע הוא מפנה פעמים רבות לשאלת רב, הלא הוא רב בעצמו וענה שמכיון שלמד גם באוניברסיטה הוא לא סומך על הכרעותיו ורוצה שישאלו רב שלא למד דבר מלבד תורה.
כתבתי את המחיר רק להמחשה כמה הוא היה מבוקש. למעשה, המחיר נגבה רק מקהילות עשירות, ולארגוני חסד רבים הופיע בחינם בדינרים וכו' כדי להעלות את התרומות.
מרתק. פלא בעיני שלא שמעתי עליו מאומה עד עתה. כנראה, כפי שכתבת, מהיותו מתגורר ופועל בחו"ל.
בעקבות הערתך התחשק לילבדוק בגוגל ואלו התוצאות שהעליתי: הצירוף בעברית 'טברסקי מפורסם' מניב 2 תוצאות בלבד המתייחסות אליו. לעומת זאת, כשבדקתי באנגלית את הצירוף renowned twerski קבלתי עשרות תוצאות המתייחסות אליו (לכאורה יש לסנן מהן את אותן שנכתבו על ידי הוצאות ספרים שהו"ל את ספריו ולצרכי קידום מכירות) בחלק נכבד מהנ"ל הוא מוגדר כ-world renowned כלומר נודע בעולם ובתרגום חפשי בעל שם עולמי. אז כנראה יש כמה 'עולמות'. גם אני בתור ישראלי לא ידעתי על קיומו עד שהתחתני. לעומת זאת כשאני פוגש חוצניקים הם ידעו על מי מדובר.
אין נושאים ישנים יותר