T-44
מידע כללי | |
---|---|
סוג | טנק בינוני |
מדינה מייצרת | ברית המועצות |
שנת ייצור | 1944 |
דגם קודם | T-34 |
דגם עוקב | T-54 |
מערכה מרכזית | מלחמת העולם השנייה |
מידע טכני | |
אורך | 7.65 מטר (כולל התותח) |
רוחב | 3.25 מטר |
גובה | 2.45 מטר |
משקל | 32 טון |
מהירות | 53 קמ"ש |
טווח פעולה | 350 ק"מ |
מנוע | מנוע דיזל, 520 כוחות סוס |
שריון | 15-90 מ"מ[1] |
צוות | 4 |
מערכות נשק | |
חימוש עיקרי | תותח 85 מ"מ |
חימוש משני | שני מקלעי 7.62 מ"מ מסוג DT |
ה-T-44 הוא טנק בינוני אשר פותח בברית המועצות בשנת 1944 כטנק עוקב ל-T-34. הטנק פותח כדי לשלב את יכולות הניוד של ה-T-34 יחד עם שריון עבה יותר במטרה להתמודד עם הטנקים הגרמניים הכבדים יותר כמו הפנתר. ה-T-44 שימש בסיס ל-T-54 ועוקביו לאחר המלחמה.
פיתוח
עוד לפני פלישת הצבא הגרמני לרוסיה ב-1941 הייתה תוכנית לשדרוג ה-T-34 לסטנדרטים מודרניים יותר, תוכנית זאת הייתה בדמות ה-T-34M אך היא לבסוף הופסקה. בשנת 1942 בעיצומם של קרבות החזית המזרחית, החל פרויקט פיתוח טנק בינוני לשדרוג ה-T-34, פרויקט זה היה ה-T-43. הפרויקטים השונים לשדרוג ה-T-34 התרכזו במספר נושאים בעיקרם שיפור המיגון אך כאשר החלו להגיע לשדה הקרב הטנקים הגרמניים החדשים, היה ברור שמוקד הפיתוח לשדרוג ה-T-34 חייב להיות תותח גדול יותר כדי לחדור את שריון הטנקים הגרמניים, לכן בוטל פרויקט ה-T-43.
בינואר 1944 אב הטיפוס הראשון של ה-T-44 יצא ממפעל הטנקים בהרי אורל והיה בעל תותח 85 מ"מ, אב טיפוס נוסף שיוצר היה בעל תותח 122 מ"מ. ניסויים עם תותח ה-100 מ"מ על ה-T-34 הוכיחו כלא מוצלחים, לכן ה-T-44 היה צריך להיות מסוגל להפעיל תותחים גדולים יותר, מה שהיה אפשרי הודות להזזת הצריח למרכז הכלי. עיצוב הכלי הושפע מה-T-34 אותו היה אמור להחליף אך גם מהפרויקטים שנגנזו, ה-T-34M וה-T-43. דגמי ה-T-44 כללו דגמים בעלי תותחי 85 מ"מ, 100 מ"מ ואף 122 מ"מ.
חשיבותו של ה-T-44 לא הייתה בתפקידו בשדה הקרב של מלחמת העולם השנייה, אלא כבסיס לפיתוח סדרת טנקי ה-T המאוחרים יותר, פיתוח שהחל עם ה-T-54, T-55. למרות שהטנק לא נחשב כמחליף ראוי והצבא האדום המשיך להשתמש בטנקי ה-T-34, היו מספר פיתוחים מהפכניים שהניבו לבסוף את ה-T-54 של אחרי המלחמה, טנק שנחשב מאד מוצלח.
שירות קרבי
ה-T-44 ראה מעט מאד פעילות קרבית. הטנק היה חלק מהארסנל הסובייטי בין 1944 ל-1945 אך לא השתתף בקרבות, היחידות הצבאיות העדיפו להמשיך להלחם עם ה-T-34. ה-T-44 המשיך לשרת בצבא ברית המועצות מספר שנים אחרי המלחמה, עד שלבסוף הוחלף ב-T-54 סופית בשנות ה-60.
דגמים
- T-44-85: דגם הטנק בעל תותח 85 מ"מ. (1944)
- T-44A: דגם בעל שדרוג למנוע שאיפשר מהירות מרבית של 60 קמ"ש ושדרוג המיגון. (1944)
- T-44S:דגם בעל מערכת ייצוב תותח מסוג 'ציקלון'. (1966)
- T-44M:דגם בעל שדרוגים רבים כדי להביא אותו לסטנדרטי ה-T-54 כגון החלפת מנוע והוספת עמדת מקלע. (1962)
- T-44MK:דגם T-44M פיקוד, בו הוספה מערכת קשר. (1963)
- T-44MS:דגם ה- T-44M לו הוספה מערכת ייצוב תותח מסוג 'ציקלון'. (1966)
- BTS-4A:טנק חילוץ המבוסס על תובת ה- T-44M בעל מנוף. (1965)
- T-44A: דגם בעל שדרוג למנוע שאיפשר מהירות מרבית של 60 קמ"ש ושדרוג המיגון. (1944)
- T-44-122:דגם בעל תותח 122 מ"מ (1944)
- T-44-100:דגם בעל תותח 100 מ"מ (1945)
קישורים חיצוניים
- תיאור הטנק באתר רכבי מלחמת העולם ה-2.
הערות שוליים
- ^ מלבד מידות אלו השריון על בסיס התותח היה 120 מ"מ.
רק"מ סובייטי במלחמת העולם השנייה | ||
---|---|---|
טנקים קלים | T-50 • T-60 • T-70 • T-80 | |
טנקים מהירים | BT-8 • BT-7 • BT-5 | |
טנקים אמפיביים | T-37 • T-38 • T-40 | |
טנקים קטנים | T-27 | |
טנקים בינוניים | T-28 • T-34 • T-34/85 • T-44 | |
טנקים כבדים | T-35 • KV-1 • KV-2 • IS-2 • IS-3 | |
תותחים מתנייעים | ZiS-30 • SU-5 • SU-76 • SU-85 • SU-100 • SU-122 • SU-152 • ISU-122 • ISU-152 | |
נ"מ משוריין | T-60Z • T-70Z • T-90 • ZSU-37 | |
טרקטורים משוריינים | T-26T • קומסומוליץ | |
רק"מ מאולתר | חרקוב • IZ • NI | |
רק"מ ניסיוני | PPG • SU-100Y • SU-100Y • טנק מעופף A-40 | |
מכוניות משוריינות | D-8 • D-12 • D-13 • FAI • BA-10 • BA-11 • BA-20 • BA-21 • BA-3 • BA-6 • BA-27 • BA-64 • BA-I • LB-62 • LB-23 | |
רכבים משוריינים אמפיביים | PB-4 • PB-7 • BAD-2 | |
זחל"מים משוריינים | BA-30 | |
מזחלות שלג ממונעות עם מדחף | ANT-IV • NKL-16 • NKL-26 • RF-8 • ASD-400 |