STS-124

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
STS-124
STS-124 patch.jpg
נתוני משימה
מעבורת דיסקברי
כן שיגור 39-A
שיגור 31 במאי 2008
נחיתה 12 ביוני 2008
משך המשימה 13 ימים, 18 שעות, 13 דקות ו-7 שניות
נתוני מסלול
מספר הקפות 217
גובה מסלול 225 ק"מ
נטיית מסלול 51.6 מעלות
אורך מסע 9,230,622.6 ק"מ
משימות קשורות
משימה קודמת
STS-123
משימה הבאה
STS-126

STS-124, היא משימה בתוכנית מעבורות החלל של נאס"א ששוגרה ב-31 במאי 2008, משימה זו נועדה להוסיף לתחנת החלל הבינלאומית את מעבדת הניסויים היפנית, "קיבו" ("תקווה" ביפנית), שהיא בעלת זרוע רובוטית עצמאית משלה, מתוצרת יפן. חלק מדוחס האוויר של יחידה זו הגיע במשימה הקודמת, STS-123 ויתרת החלקים צפויים להגיע במשימת STS-127. בנוסף, הוכנסו למעבורת חלקים לתיקון בית השימוש שנשבר בתחנת החלל.

זו משימתה ה-35[1] של הדיסקברי, הטיסה השלישית שביצעה מעבורת בשנת 2008 והטיסה 123 בתוכנית מעבורות החלל מאז STS-1.

צוות

  • מפקד המשימה: מארק קלי (Mark E. Kelly)
  • טייס: קנת' הם (Kenneth T Ham)
  • מומחה למשימה: קארן ניברג (Karen L. Nyberg)
  • מומחה למשימה: רונלד גארן (Ronald J. Garan, Jr.)
  • מומחה למשימה: מייקל פוסום (Michael E. Fossum)
  • מומחה למשימה: אקיהקו הושידה (Akihiko Hoshide) יפןיפן

ממריא לתחנת החלל

חוזר מתחנת החלל

מטען ייעודי

תחנת החלל לאחר הרכבת מעבדת הניסויים היפנית, קיבו.
הרכבת יחידת האוויר המדוחס של מעבדת הניסוי, קיבו.

מעבורת החלל דיסקברי שוגרה כשבמטענה מעבדת הניסויים היפנית, הנקראת "קיבו" (תקווה, ביפנית), לשם הרכבתה בתחנת החלל הבינלאומית. מעבדת הניסוים חוברה אל רכיב "הארמוני". במשימת המעבורת הקודמת, STS-123 הובאה היחידה הלוגיסטית (יחידת האוויר המדוחס) של מעבדת הניסויים מפאת חוסר מקום בתא המטען של המעבורת למעבדת הניסוי היפנית וליחידה הלוגיסטית יחד. יחידת האוויר המדוחס הותקנה באופן זמני על רכיב "הארמוני". לאחר הליכת החלל הראשונה שבה הותקנה המעבדה היפנית קיבו לרכיב הארמוני, באה הליכת החלל השנייה של משימת STS-124 לשם הזזת יחידת האוויר המדוחס מהארמוני אל מעבדת הניסויים היפנית, קיבו. בנוסף הובאה בתא המטען של הדיסקברי הזרוע הרובוטית של המעבדה היפנית.

בנוסף, הביאה המעבורת ציוד לשם תיקון בית השימוש של תחנת החלל הבינלאומית.

המשימה

ב-26 באפריל 2008, הדיסקברי הובאה אל האנגר לחיבור רכב החלל (Vehicle Assembly Building). במבנה זה הורמה המעבורת ב-28 באפריל למצב אנכי וחוברה אל מכל הדלק החיצוני ולשני טילי הדלק המוצק. לאחר סוף שבוע ארוך ומלא הכנות לשיגור, ב-2 במאי בשעה 23:47, לפי שעון מזרח ארצות הברית, רכב החלל הוסע אל כן השיגור 39-A. המעבורת עמדה על כן השיגור ביום שלמחרת, 3 במאי בשעה 6:06. ב-29 באפריל הגיע לכן השיגור רכב כשעליו המטען הייעודי של משימת STS-124, וב-5 במאי הוטען בתא המטען של מעבורת החלל דיסקברי. צוות המשימה הגיע לטרמינל כדי להתחיל את הספירה לאחור ב-6 במאי. לאחר מבחנים רבים למעבורת ולציוד שבתוכה, ניתן אישור המראה ב-31 במאי. מעבורת החלל דיסקברי המריאה בתאריך זה, בשעה 21:02, לפי שעון גריניץ', בהצלחה.

שיגור מעבורת החלל דיסקברי למשימת STS-124.
  • יום 2: במהלך היממה הראשונה המלאה בחלל, קנת' הם וקארן ניברג השלימו בחינה ראשונית של קצף הבידוד התרמי על ידי המצלמה בקצה הזרוע הרובוטית של המעבורת. בנוסף בוצעו הכנות לקראת העגינה בתחנת החלל הבינלאומית.
  • יום 3: עגינה מוצלחת בתחנת החלל הבינלאומית בשעה 14:03, לפי שעון מזרח ארצות הברית. דלתות המעבורת ותחנת החלל נפתחו ב-15:36. גרגורי צ'ימיטוף הצטרף לצוות ה-17 של תחנת החלל והחליף את גארט רייזמן שיחזור לכדור הארץ בסוף המשימה יחד עם צוות מעבורת החלל.
  • יום 4: מייקל פוסום ורונלד גארן השלימו את הליכת החלל הראשונה שהסתיימה בשעה 19:10 לאחר כ-6 שעות ו-48 דקות בחלל. בהליכת חלל זו הותקנה מעבדת הניסויים היפנית, "קיבו".
  • יום 5: דלתות מעבדת החלל "קיבו" נפתחו בשעה 17:05. בנוסף תיקן הצוות את השירותים בתחנת החלל.
  • יום 6: מייקל פוסום ורונלד גארן השלימו את הליכת החלל השנייה שהסתיימה ב-18:15 לאחר 7 שעות ו-11 דקות.
  • יום 7: הצוות ניתק את יחידת האוויר המדוחס של מעבדת הניסוי, "קיבו", מרכיב ה"הארמוני" וחיברו מחדש אל מעבדת הניסויים.
  • יום 8: קארן ניברג ואקיהקו הושידה הזיזו לראשונה שניים מתוך ששת המפרקים של הזרוע הרובוטית של מעבדת הניסויים היפנית.
  • יום 9: מייקל פוסום ורונלד גארן השלימו את הליכת החלל השלישית והאחרונה למשימה זו. בהליכת חלל זו הוחלפו מכלי חנקן ריקים בחדשים ונאספו שברים ורסיסים מהמערך הסולרי של התחנה.
נחיתת הדיסקברי במרכז החלל קנדי
  • יום 10: הזרוע הרובוטית של מעבדת הניסויים היפנית הורכבה במלואה, כל ששת המפרקים נבדקו ונמצאו תקינים. בנוסף נפתחו הדלתות של יחידת האחסון של "קיבו".
  • יום 11: בשעה 15:49 נסגרו הדלתות בין תחנת החלל למעבורת והחלו הכנות אחרונות לקראת העזיבה של המעבורת את תחנת החלל.
  • יום 12: הדיסקברי התנתקה מ"הארמוני" ועזבה את תחנת החלל הבינלאומית בשעה 7:42. דיסקברי חלפה בסמוך לתחנת החלל כך שהתחנה תצלם אותה והתמונות של אריחי המגן יעוברו למומחים על כדור הארץ כדי לנסות לאתר פגיעות לפני הנחיתה.
  • יום 13: יום מנוחה לצוות המעבורת.
  • יום 14: בדיקת מערכות ובקרי הטיסה של המעבורת לקראת הנחיתה.
  • יום 15: יום הנחיתה במרכז החלל קנדי.

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא STS-124 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Space Shuttle Discovery Arrives at Launch Pad, Countdown Test Set http://sev.prnewswire.com/aerospace-defense/20080503/CLSA00203052008-1.html
  2. ^ קלרה מוסקוביץ, NASA Eyes Launch Pad Damage for Next Shuttle Flight, www.space.com, ‏2 ביוני 2008


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0