MC-21
המטוס בטיסת הבכורה, 28 במאי 2017 | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס נוסעים צר גוף | ||||||||||
ארץ ייצור | רוסיה | ||||||||||
יצרן |
יאקובלב אירקוט | ||||||||||
טיסת בכורה | 28 במאי 2017[1] | ||||||||||
צוות | 2 | ||||||||||
נוסעים | 150-230 | ||||||||||
יחידות שיוצרו |
4 (אב טיפוס) 1 (בבנייה) | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
מטוס ה-MC-21 (ברוסית: МС-21; ראשי תיבות של Магистральный Самолёт XXI века, "מטוס עיקרי למאה ה-21") הוא פרויקט לבניית מטוס נוסעים רוסי לטווח קצר עד בינוני, שעתיד להחליף את מטוסי הטופולב Tu-154 ומשפחת מטוסי הטופולב Tu-204. המטוס צפוי להתחרות במטוסי הבואינג 737 והאיירבוס A320 המערביים.
המטוס אמור היה להיכנס לשירות בחברת התעופה "Rossyia״ (חברת בת של Aeroflot) כבר בשנת 2022. עם זאת, הסנקציות המערביות על רוסיה בשל הלחימה באוקראינה מטילים צל כבד על אפשרות זו. בין היתר בשל סנקציות שמשפיעות על היכולת לרכוש רכיבים מסוימים של המטוס מחברות אירופאיות ואמריקאיות.[2]
היסטוריה
המטוס מפותח על ידי תאגיד המטוסים המאוחד וחברות הבת שלו, חברת יאקובלב ותאגיד אירקוט. עד פברואר 2008 נטלה חלק בפרויקט גם חברת איליושין, אז נטשה מיוזמתה את הפרויקט. בתכנון המטוס משתתפות גם חברות מצרפת ומארצות הברית. עלות הפיתוח מגיעה לכ-190 מיליארד רובל, מתוכם ממשלת רוסיה מימנה 70 מיליארד רובל. בניית המטוס מתבצעת במפעל החברה בעיר אירקוטסק. המהנדס הראשי הוא קונסטנטין פופוביץ'.
ביולי 2010 חברת התעופה המלזית "Crecom Burj Resources" הייתה לחברה הזרה הראשונה שהזמינה מטוסים מדגם זה. העסקה שנחתמה בינה לבין הרוסים הגיעה לשווי של 3 מיליארד דולר כאשר על פי התכנון המטוסים יוצעו למכירה החל משנת 2017. ביוני 2016 הייתה אארופלוט לחברה השנייה שהזמינה מטוסים מדגם זה ואלה יסופקו לה כאשר בסך הכל 9 חברות תעופה הזמינו מטוסים מדגם זה. בהתאם להודעת נשיא חברת אירקוט תחילה צפויה אספקת מטוס בגרסת 180 מקומות ישיבה. לחברה כבר קיימות הזמנות ל-185 מטוסים.[3]
במאי 2018 אב טיפוס שני של המטוס ביצע טיסת מבחן שעברה בהצלחה.[4]במרץ 2019 אב טיפוס שלישי ביצע טיסת מבחן מוצלחת.
עלות הפיתוח מגיעה ל-4.54 מיליארד דולרים בעוד שעלות כל מטוס נעה בין 72 ל-85 מיליון דולרים.
טקס חשיפת המטוס נערך במפעלי אירקוט ב-8 ביוני 2016. ב־15 בדצמבר 2020 מטוס חמישי, דגם MS-21 310, המצויד במנועי PD-14 רוסיים, ביצע את טיסתו הראשונה, משדה תעופה באירקוטסק, כשמשך הטיסה היה שעה ו־25 דקות. ביולי 2021 המטוס הוצג לציבור לראשונה במסגרת הסלון האווירי במוסקבה. באותה שנה מחשף גם בסלון האווירי בדובאי ובדצמבר 2021 קיבל את אישור משרד התחבורה הרוסי להתחיל בהכנות לייצור סדרתי, שיתחילו ב־2024.
מפרט
גרסה | MC-21-200 | MC-21-300 | MC-21-400 |
---|---|---|---|
צוות טיסה | שניים | ||
קיבולת נוסעים (מחלקה אחת) |
176 | 211 | 230 |
אורך | 36.8 מטר | 42.3 מטר | 46.7 מטר |
מוטת כנפיים | 35.90 מטר | 35.90 מטר | 36.8 מטר |
גובה | 11.50 מטר | 12.77 מטר | 12.7 מטר |
משקל ריק בק"ג | 65,650 | 69,100 | - |
משקל מקסימלי להמראה בק"ג | 72,390 (סטנדרטי) (ארוך טווח) | 79,250 (סטנדרטי) (ארוך טווח) | 87,230 (סטנדרטי)(ארוך טווח) |
נפח מטען | 31.1 מ"ר | 48 מ"ר | 70 מ"ר |
קיבולת דלק | 20,400 ק"ג | ||
טווח עם מטען מלא | 6000 ק"מ | 5900 ק"מ | 5500 ק"מ |
מנועים | Aviadvigatel PD14A
פראט אנד ויטני PW1428G |
Aviadvigatel PD14
פראט אנד ויטני PW1431G |
Aviadvigatel PD14M |
גלריה
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של MC-21
- תיאור המטוס באתר היצרן
- רוסיה השיקה מטוס נוסעים חדש ורוצה להתחרות בבואינג ואיירבוס
הערות שוליים
מטוסים מתוצרת אירקוט ויאקובלב | ||
---|---|---|
מטוסי נוסעים | יאק-40 • יאק-42 • יאק-142 • יאק-242 • גאלפסטרים G200 • MC-21 | |
מטוסי קרב, אימון וכטב"מים | יאק-1 • יאק-3 • יאק-4 • יאק-7 • יאק-9 • יאק-11 • יאק-15 • יאק-17 • יאק-23 • יאק-25 • יאק-26 • יאק-27 • יאק-28 • יאק-38 יאק-130 • יאק-141 • יאק-152 • פצ'לה • פרוריב • אירקוט-200 | |
33481154MC-21