יאק-25

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יאקובלב יאק-25
Як-25
מאפיינים כלליים
סוג מטוס יירוט וביון
קוד נאט"ו Flashlight-A/Mandrake
ארץ ייצור ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות
יצרן יאקובלב
טיסת בכורה 19 ביוני 1952
תקופת שירות 19551967 (כ־12 שנים)
צוות שניים - טייס ומפעיל מערכות מכ"ם
יחידות שיוצרו 638 (483 מטוסי יירוט ו-155 מטוסי ביון)
משתמש ראשי חיל ההגנה האווירית הסובייטי
משתמשים משניים חיל האוויר הסובייטי
ממדים 
אורך 15.665 מטר
מוטת כנפיים 10.964 מטר
שטח כנפיים 28.95 מטר רבוע
משקל ריק 6,210 קילוגרם
משקל טעון 9,220 קילוגרם
ביצועים 
מהירות מרבית 1,090 קילומטר בשעה
קצב נסיקה 44 מטר לשנייה
טווח טיסה מרבי 2,800 קילומטר
סייג רום 12,000 מטר (39,370 רגל)
חימוש 
תותחים שני תותחים בקוטר 37 מילימטר נודלמן NL-37
הנעה 
שני מנועי טורבו סילון מדגם מיקולין AM-5
תרשים

יאקובלב יאק-25 (קוד דיווח נאט"ו:Flashlight-A/Mandrake) היה מטוס יירוט וביון סילוני מהדור הראשון מייצור ברית המועצות. מפרט הדרוש למטוס יירוט וביון דו-מנועי ודו-מושבי הוצא על ידי יוסף סטלין בעקבות הצורך של ברית המועצות להגן על הגבולות הצפוניים והמזרחיים שמהווים חזית ארוכה מאוד.

המטוס תוכנן על ידי משרד יאקובלב. הוא טס לראשונה ב-19 ביוני 1952 ועבר את בחינות הקבלה ביוני 1953. ראשון המטוסים הושלם בספטמבר 1954. המערב פגש את המטוס לראשונה בטושינו ביולי 1955 וניתן לו קוד נאט"ו Flashlight ששונה Flashlight-A לאחר שהתקבלו דיווחים על מטוסי יאק-26 ויאק-27. גרסת הביון של המטוס קיבלה את הקוד Mandrake.

גרסת היירוט של המטוס שירתה החל מ-1955 ועד 1967, דגם הביון שירת עד שנות ה-70 המאוחרות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאק-25 בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מטוסים. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25485904יאק-25