יאק-25
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס יירוט וביון | ||||||||||
קוד נאט"ו | Flashlight-A/Mandrake | ||||||||||
ארץ ייצור | ברית המועצות | ||||||||||
יצרן | יאקובלב | ||||||||||
טיסת בכורה | 19 ביוני 1952 | ||||||||||
תקופת שירות | 1955–1967 (כ־12 שנים) | ||||||||||
צוות | שניים - טייס ומפעיל מערכות מכ"ם | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 638 (483 מטוסי יירוט ו-155 מטוסי ביון) | ||||||||||
משתמש ראשי | חיל ההגנה האווירית הסובייטי | ||||||||||
משתמשים משניים | חיל האוויר הסובייטי | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
תרשים | |||||||||||
יאקובלב יאק-25 (קוד דיווח נאט"ו:Flashlight-A/Mandrake) היה מטוס יירוט וביון סילוני מהדור הראשון מייצור ברית המועצות. מפרט הדרוש למטוס יירוט וביון דו-מנועי ודו-מושבי הוצא על ידי יוסף סטלין בעקבות הצורך של ברית המועצות להגן על הגבולות הצפוניים והמזרחיים שמהווים חזית ארוכה מאוד.
המטוס תוכנן על ידי משרד יאקובלב. הוא טס לראשונה ב-19 ביוני 1952 ועבר את בחינות הקבלה ביוני 1953. ראשון המטוסים הושלם בספטמבר 1954. המערב פגש את המטוס לראשונה בטושינו ביולי 1955 וניתן לו קוד נאט"ו Flashlight ששונה Flashlight-A לאחר שהתקבלו דיווחים על מטוסי יאק-26 ויאק-27. גרסת הביון של המטוס קיבלה את הקוד Mandrake.
גרסת היירוט של המטוס שירתה החל מ-1955 ועד 1967, דגם הביון שירת עד שנות ה-70 המאוחרות.
קישורים חיצוניים
25485904יאק-25