B-2 ספיריט
B-2 ספיריט טס מעל האוקיינוס השקט | |||||||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מפציץ חמקן | ||||||||||||||
ארץ ייצור | ארצות הברית | ||||||||||||||
יצרן |
נורת'רופ נורת'רופ גראמן | ||||||||||||||
טיסת בכורה | 17 ביולי 1989 | ||||||||||||||
תקופת שירות | אפריל 1997 – הווה (כ־27 שנים) | ||||||||||||||
צוות | 2 (יושבים זה לצד זה) | ||||||||||||||
יחידות שיוצרו | 21 | ||||||||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר האמריקני (בלבד) | ||||||||||||||
מחיר | 737 מיליון דולר אמריקאי (במחירי 1997) | ||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
תרשים | |||||||||||||||
B-2 ספיריט (באנגלית: B-2 Spirit) הוא מפציץ אסטרטגי כבד, הידוע גם בשם מפציץ חמקן, מתוצרת חברת נורת'רופ האמריקאית. המטוס תוכנן במטרה להפציץ בעומק שטח האויב מבלי להתגלות על ידי מערכות מכ"ם, וצורתו המיוחדת נועדה לשרת מטרה זו. בנוסף, הוא מצויד במיטב מערכות הטכנולוגיה החמקנית המתקדמת של ארצות הברית. המטוס טס לראשונה ב-17 ביולי 1989.
זהו המטוס היקר ביותר שיוצר אי פעם. עלות הייצור הכוללת עמדה על 44.75 מיליארד דולר עד 2004. המחיר למטוס בודד בשנת 1997 היה 737 מיליון דולר, אך העלות הממוצעת למטוס ביחס לעלות הפרויקט כולו האמירה ל-929 מיליון דולר.
המפציץ מותאם לשאת חימוש מגוון: פצצות JDAM, פצצות ברזל, טילי שיוט ונשק גרעיני.
במהלך העשור השלישי של המאה ה-21 הוא יוחלף בהדרגה על ידי Northrop Grumman B-21 Raider.
מקור הפיתוח
בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, יוצרו בארצות הברית שני מטוסי ניסוי בתצורת "כנף מעופפת" – הנורת'רופ YB-35 והנורת'רופ YB-49. לדגם הראשון היו שמונה מנועי בוכנה, והדגם השני כבר השתמש במנועי סילון. המטוסים מעולם לא הגיעו לכשירות מבצעית או לייצור סדרתי, מפני שמנועי הסילון שנכנסו לשימוש באותו זמן הפכו את מנועי הבוכנה למיושנים, ואילו שני אבות הטיפוס של הדגם הסילוני התרסקו. עם זאת, בטיסות הניסוי שנערכו הסתבר שהמכ"ם אינו מצליח לגלות את אבות הטיפוס על אף שטסו מעליו. כעבור יותר מ-30 שנה השתמשו מתכנני ה-B-2 ברעיון הכנף המעופפת על-מנת להפוך את המטוס לחמקן. המטוס פותח כמיזם שחור במשך שנים רבות בסודיות רבה.
היסטוריה מבצעית
בגלל מחירו הגבוה יוצרו רק 21 יחידות ולא 165 כפי שתוכנן במקור. למטוסים השונים הוענקו שמות לפי שמות מדינות בארצות הברית בשילוב כינוי הדגם ("ספיריט"), כגון "Spirit of Hawaii" או "Spirit of South Carolina". בימינו משרתים בחיל האוויר האמריקאי 20 מטוסי B-2 "ספיריט" לאחר שמטוס אחד ("Spirit of Kansas") התרסק בשנת 2008. מטוס אחר ("Spirit of Washington") נפגע משריפה וניזוק באורח קשה בשנת 2010, אך שוקם.
מטוסי B-2 השתתפו בהפצצות על עיראק (מלחמת המפרץ, מלחמת עיראק), בוסניה (שנות ה-90), סרביה (בזמן מלחמת קוסובו, 1999) ואפגניסטן (מלחמת אפגניסטן), וכן במלחמת האזרחים בלוב (2011).
ב-17 באוקטובר 2024 הפציצו מטוסים מסוג זה יעדים, ביניהם יעדים תת-קרקעיים של מחסני אמל״ח השייכים לארגון הטרור ״החות'ים״ בתימן.[1][2]
ביקורת
המטוס ספג ביקורת מצד אישי ציבור וחברי קונגרס אמריקאיים, הואיל ולמרות מחירו הגבוה באופן חריג, עדיין קיימים בו ליקויי תכנון. לדוגמה, את המטוס מצפה שכבה של חומר סופג מכ"ם מיוחד שמטרתו להקטין את חתימת המכ"ם של המטוס. עם זאת, לאחר הייצור התברר כי חומר זה אינו עמיד לאורך זמן במים, ולכן, לאחר כל משימה של המטוס בה יורד גשם יש להעבירו טיפול מיוחד וארוך על-מנת לחדש את שכבת הצבע.
בנוסף, כל שריטה בגוף המטוס מחייבת טיפול מיוחד, מאחר שהיא מגדילה את חתימת המכ"ם של המטוס.
קישורים חיצוניים
- רוח קטלנית, באתר חיל האוויר הישראלי, 31 באוקטובר 2017
- B-2 ספיריט, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
- סרט תיעודי על B-2 ספיריט, סרטון באתר יוטיוב, 28 בינורק 2009 (באנגלית)
- חמקנות - איך זה עובד? (B-2 ספיריט), סרטון באתר יוטיוב, 24 במאי 2016 (באנגלית)
- בתוך B-2 ספיריט, סרטון אנימציה באתר יוטיוב, 17 באוקטובר 2021(באנגלית)
הערות שוליים
- ^ ליאור בן ארי, "מסר לאיראן": המפציץ החמקן "הכבד" של ארה"ב תקף לראשונה בתימן, באתר ynet, 17 באוקטובר 2024
- ^ איתמר מרגלית נתן גוטמן רועי קייס, ארה"ב תקפה חמישה אתרים של מחסני נשק תת-קרקעיים של החות'ים בתימן, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 17 באוקטובר 2024
39940076B-2 ספיריט