אריזה
אריזה היא טכנולוגיה לעטיפה והגנה על מוצרים, עצמים או חומרים, לצורך הפצה, אחסנה, מכירה ושימוש. סימון אריזות הוא כל מסר כתוב, אלקטרוני או גרפי המצוי על האריזה או על תווית הצמודה לאריזה.
המושג אריזה מתאר גם מערכת מתואמת של הכנת מוצרים למשלוח, לאחסון, למכירה ולשימוש. האריזה מכילה את המוצר, מגנה עליו, משמרת אותו, מקלה על משלוח המוצר, מכילה מידע על המוצר ומקדמת את מכירת המוצר שבתוכה[1]
מטרות אריזה וסימון אריזות
לאריזה ולסימון אריזות מספר מטרות:
- הגנה פיזית על המוצרים הנמצאים באריזה. קיימים מוצרים המצריכים אמצעי זהירות מיוחדים להגנה על תקינותם והם עשויים להיות רגישים למכות, רעידות, לחץ אוויר, טמפרטורה וכיוצא באלה.
- חציצה מחשיפה לחמצן, מים, אבק, וכדומה. חדירות האריזה לגורמים אלה מהווה שיקול מהותי בעיצוב ובתכנון אריזות. קיימות אריזות המכילות חומרי ספיגה לחמצן וללחות כדי להאריך את חיי המדף של המוצר. במחסנים לסחורות רגישות יש הקפדה על טמפרטורה ותנאי לחות מבוקרים.
- הכלה או איגוד של פריטים קטנים הנארזים בדרך כל באופן מקובץ לצורכי יעילות. לדוגמה, קל יותר לטפל בקופסה המכילה 1000 עפרונות מאשר ב-1000 עפרונות בודדים. לטיפול בחומרים נוזליים, אבקתיים וגרגריים נדרש מכל.
- האריזה היא אף כלי להעברת מידע בעזרת הסימון המופיע על גביה, באשר לתוכן האריזה, אופן השימוש, דרכי התובלה, מיחזור, ועוד. קיימות תקנות המחייבות סימון על גבי אריזות מוצרים מסוימים: תרופות, מזון, חומרים כימיים, ועוד.
- האריזה והסימונים עליה הם אף כלי לשיווק המוצר שבאריזה. עיצוב אריזות באופן המקדם את מכירת המוצר הנארז היא תופעה הקיימת מזה עשרות שנים. ידע מתחום התקשורת השיווקית ומתחום העיצוב הגרפי מיושמים בעת תכנון האריזה וסימונה וכן בעיצוב נקודת המכירה.
- לאריזה אף תפקיד חשוב בשמירת בטיחות המוצר ובהפחתת הסיכונים של נזק בעת שינוע המוצר. בין אמצעי הבטיחות קיימות "אריזות חותם" כדי לוודא שלא נפתחה בידי זרים. קיימות אריזות המכילות אמצעי אבטחה מפני גניבה. יש אריזות שעליהן חותם מקוריות, כדי להגן מפני ניסיונות לזיוף המוצר.
- אריזה אף מגבירה את נוחות שינוע המוצר, הטיפול בו, אחסונו, הצגתו, פתיחתו לשימוש ואריזתו מחדש.
- קיימות אריזות המתוכננות להקל על חלוקה למנות של המוצר הנארז. אריזות מוצרים הנארזים בתפזורת, כגון אבקות, ואשר יש להשתמש בהם במנות מדודות, יכולות להכיל אמצעי למדידת מנה מדויקת מן החומר.
סוגי אריזות
ניתן לסווג אריזות בדרכים שונות. על פי הנמען של המוצר: קיימות אריזות סיטונאיות המשמשות למשלוח, לחלוקה, או לאחסנה של מוצר או מספר רב של אריזות קטנות יותר. מנגד קיימת אריזת צרכן, שהיא אריזת מוצר המיועדת לצרכן הבודד. על פי טיב המוצר הנארז: אריזות של אמצעי רפואה, אריזות מוצרים כימיים בתפזורת, אריזת תרופות ללא צורך במרשם רופא, אריזת מוצרי מזון לקמעונאי, אריזת מוצרים צבאיים, וכדומה.
סמלים לסימון אריזות
סמלים רבים לסימון אריזות נקבעו בתקנים לאומיים ובינלאומיים. לאריזה קמעונאית קיימים סמלים מוסכמים לציון סימן מסחרי, להוכחת קניה, ועוד. סימונים נוספים נדרשים לעיתים לידע את הצרכן באשר לשימוש בטוח ולאמצעי זהירות. כמו כן קיימים סימנים מוסכמים למתן הוראות מיחזור המוצר והאריזה. על אריזות רבות מופיע ברקוד, המאפשר קבלת מידע על תוכן האריזה באמצעות קורא אלקטרוני. אריזות מוצרים שבהם סכנת התלקחות או התפוצצות חייבים להיות מסומנים בתוויות מתאימות.
-
שביר
-
כיוון זה כלפי מעלה
-
אין להרטיב
-
מרכז הכובד
ראו גם
לקריאה נוספת
- גיליון המוקדש לנושא "אריזה", משקפיים, 9, אפריל 1990
- אריזות, באתר המשרד להגנת הסביבה
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Soroka: "Fundamentals of Packaging Technology", Institute of Packaging Professionals, 2002, מסת"ב 1-930268-25-4 .
24952811אריזה