תעשיות רכב נצרת עילית
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]
ג'יפ מדגם "סופה 2" שייצר המפעל | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה פרטית |
תקופת הפעילות | 1966–2019 (כ־53 שנים) |
חברת אם | מכשירי תנועה ומכוניות בע"מ |
ענפי תעשייה | תעשיית הרכב |
מוצרים עיקריים | רכבי שטח, משאיות, מוצרי מתכת |
אנשי מפתח | יוסף (ג'ו) בוקסנבאום, צבי נטע |
עובדים | 120 |
www.ail.co.il |
תעשיות רכב נצרת עילית (תע"ר) הייתה חברה ישראלית לייצור משאיות, אוטובוסים, רכבי שטח וכלי רכב אחרים למטרות אזרחיות וצבאיות בנוף הגליל. החברה הייתה שייכת לקבוצת מכשירי תנועה ומכוניות בע"מ.
היסטוריה
חברת "תעשיות רכב בנצרת עילית" הוקמה בשנת 1966 על ידי חברת מכשירי תנועה[1] שעסקה ביבוא מכוניות פורד וקרייזלר לישראל.
בתחילה, בהתאם לחלוקת שוק ייצור הרכבים בישראל על ידי הממשלה, "תעשיות רכב נצרת עילית" עסק רק בהרכבת טנדרים ומשאיות קלות, בעיקר משאיות דודג' לצבא[2] של דגמים: D500 (אוטובוסים, משאיות וג'יפים), משאיות W200/W600[3]. קומנדקרים ראשונים נמסרו לצה"ל במרץ 1967[4].
במקביל המפעל לחץ לאשר לו גם ייצור מכוניות פרטיות והגיע להסכם עם פורד אנגליה שהמכוניות שלו לא ייוצרו במפעל קייזר-אילין בחיפה, אלא בתעשיות רכב[5]. הדגמים הראשונים של מכוניות אזרחיות שיצאו מפס הייצור המפעלי היו דגמי פורד אנגליה וארצות הברית למיניהם: פורד אסקורט (הורכבו קרוב ל-5,000 יחידות), פורד טרנזיט, משאיות סדרה D, אוטובוסים. טקס השקת המכוניות הראשונות שיצאו מהמפעל התקיים במאי 1968[6].
לאורך השנים במפעל הורכבו דגמים שונים של כלי רכב עבור צה"ל: משאיות М809 (ריו) של חברת אמריקן מוטורס, משאיות אינטרנשנל נביסטאר, freightliner. כמו כן המפעל ייצר וממשיך לייצר מספר דגמים של פיתוח עצמי: משנת 1972 עד שנת 1989 - משאית קלה נושאת נשק או נ.נ. (קומנדקר M325), אחר כך החליף אותו אביר (М-462), ג'יפ הסופה, М-626/G Desert Raider.
בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20 הופסקה הרכבת המכוניות והמפעל התמקד בפיתוח והרכבת כלי רכב מיוחדים בעיקר לצבא ולמשטרה. המפעל העסיק בשיאו כ-800 עובדים מכל האזור[7].
בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 ההזמנות ממשרד הביטחון פחתו, ומספר המועסקים במפעל ירד לכ-200 עובדים[8][9].
שנות ה-2000
בתחילת שנות ה-2000 ההזמנות ממשרד הביטחון פסקו לחלוטין, לאחר שמנהל הרכש של מערכת הביטחון העביר רכש מהמפעל לרכש מארצות הברית, כך שיוכל להירכש בכספי הסיוע האמריקני לישראל[10]. בין השאר המפעל אמור היה להרכיב את רכבי ההאמר, אך ההרכבה הועברה למפעלים בארצות הברית[11]. עם זאת התקבלה הזמנה ממשטרת ישראל ל-70 ג'יפים מסוג "סופה"[12]. בשנת 2003, לאחר שהמפעל עמד בפני סגירה, ביקר שר הביטחון שאול מופז במפעל והבטיח כי צה"ל ירכוש 1,200 ג'יפים מהדגם החדש "סופה 2", שבפיתוחו השקיע המפעל כשני מיליון דולר. עד 2005 רכש צה"ל רק 100 ג'יפים (לאחר שהעדיף לרכוש ג'יפים תוצרת חברת לנד רובר הבריטית), ובסוף אותה שנה פוטרו כמחצית מעובדי המפעל, כך שנותרו בו פחות מ-100 עובדים[7]. ב-2007 הושק הדגם "סופה 3"[13].
בשנת 2005, נהרס רוב המפעל והחלה הקמתו של פאואר סנטר בשם "דודג' סנטר", בשטח של כ-9,000 מ"ר ובו 20 חנויות[14]. בשנת 2007, מכר המפעל את המתחם תמורת 137.5 מיליון שקל[15]. בשנת 2014 החלה הרחבה שלו. במסגרת ההרחבה נפתחו במתחם 17 חנויות חדשות[16].
בעשור השני של המאה ה-21 נעשה ניסיון לגוון את סוגי המוצרים שהמפעל מייצר, חברת מכשירי תנועה רכשה את יצרנית ומשווקת הנגררים למשאיות "ח.קליין" והעבירה את הייצור למפעל[17]. והוקם פס ייצור לדחסניות לאשפה, המאפשרות אחסון ודחיסה של פסולת.
ג'יפ הסופה האחרון שיצר המפעל, מדגם "סופה 4", עזב את פס הייצור בינואר 2017[18][19]. בסך הכול הורכבו ויוצרו במפעל יותר מ-90,000 כלי רכב.
המפעל נסגר סופית בפברואר 2019[20].
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של תעשיות רכב נצרת עילית
- פיגוע במפעל רכב נצרת, יומני כרמל, נובמבר 1966 (התחלה 1:31)
- סרט תדמית למפעל - 2013, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 4:44)
- מיכל רוה, עובדי רכב נצרת: סכנת סגירה בעקבות צמצום הרכש לצה"ל, באתר גלובס, 24 בנובמבר 1997
- אמנון ברזילי, משרד הביטחון ביטל הזמנה של עשרות ג'יפים ממפעל בנצרת; ירכוש אותם בארה"ב מכספי הסיוע, באתר הארץ, 7 באוקטובר 2002
- דרור פויר, סופה של הסופה: סיבוב פרידה מתעשיית הרכב הישראלית, באתר גלובס, 25 ביוני 2016
הערות שוליים
- ^ חברת מכשירי תנועה בע"מ, דרוש לנו, מעריב, 4 בנובמבר 1966
- ^ 150 משאיות הורכבו במפעל בנצרת, דבר, 1 בפברואר 1967
- ^ מפעל תעשיות רכב נצרת, מעריב, 9 במרץ 1967
- ^ קומדקאר ישראלי לשימוש ביחידות צה"ל, דבר, 29 במרץ 1967
- ^ אריאל ויינשטיין, מפעל נצרת טרם אושר רשמית, מעריב, 11 במאי 1967
- ^ מכוניות פורד אסקורט הראשונות הושלמו בנצרת, דבר, 23 במאי 1968
- ^ 7.0 7.1 שמוליק נמר, המפעל הגווע הזה היה תעשיית הרכב של ישראל, באתר הארץ, 19 בדצמבר 2005
- ^ מרדכי הבטיח להסתדרות להגדיל את ההזמנות ממפעל רכב נצרת, באתר גלובס, 1 בינואר 1998
- ^ דוד חיון, משרד הבטחון יחדש הרכש מרכב נצרת בהיקף של 97', באתר גלובס, 23 בדצמבר 1997
- ^ צבי לביא, מערכת הביטחון תרענן רשימת הציוד שנרכש בחו"ל במט"ח לא-דולרי, באתר גלובס, 9 בינואר 2000
- ^ צבי לביא, הוועדה לתקציב הביטחון הקפיאה הרכש בארה"ב של המיגון ל"האמר", באתר גלובס, 22 באוקטובר 2002
- ^ אסף זוהר, משטרת ישראל חוזרת לכחול לבן: תרכוש 70 ג'יפים מסוג "סופה", באתר גלובס, 23 במרץ 2000
- ^ בני ברק, תעשיית רכב נצרת תציג בקרוב את הסופה-3, באתר ynet, 29 במאי 2007
- ^ גיא ימין, נצרת עלית: גדיש תנהל עבור מכשירי תנועה הקמת הפאואר סנטר, באתר גלובס, 7 באוגוסט 2005
- ^ אריק מירובסקי, גלי ברגר, בריטיש ישראל רוכשת את מתחם דודג' סנטר בנצרת עלית ב-137.5 מיליון שקל, באתר הארץ, 13 באוגוסט 2007
- ^ שירות גלובס, מתחם דודג' סנטר בנצרת עילית מתרחב בהשקעה של 30 מיליון שקל, באתר גלובס, 26 במרץ 2014
- ^ דובי בן גדליהו, מכשירי תנועה רכשה את יצרנית ומשווקת הנגררים למשאיות "ח.קליין", באתר גלובס, 9 בספטמבר 2013
- ^ דרור פויר, סופה של הסופה: סיבוב פרידה מתעשיית הרכב הישראלית, באתר גלובס, 25 ביוני 2016
- ^ אודי עציון, סיירת יוקרה: צה"ל בוחן מרצדס G במקום ג'יפ סופה, באתר ynet, 23 באוקטובר 2017
- ^ ורד לוי ויוסי וקנין, אחרי 53 שנה: מפעל 'תעשיות רכב' בנצרת עילית נסגר, באתר mynet העמק, 2 בפברואר 2019
32645728תעשיות רכב נצרת עילית