סופה M-240
מאפיינים כלליים | |
---|---|
שנות ייצור | 1991 - 2017 |
סיווג | רכב שטח |
אורך |
דגם קצר: 4.150 מ' דגם ארוך: 4.492 מ' |
רוחב | 1.676 מ' |
משקל |
2.350 טון כושר העמסה: עד 750 ק"ג בתנאי שטח ועבודה מאומצים |
בסיס גלגלים | 2.630 מ' |
סופה M-240 הוא רכב שטח מתוצרת תעשיות רכב נצרת עילית (תע"ר) הישראלית, שייוצר בין השנים 1990 ל-2017. רוב חלקי הרכב יוצרו והורכבו בישראל, למעט המנוע שהיה תוצרת ארצות הברית והורכב גם בדגם הג'יפ רנגלר (Jeep Wrangler) של חברת דיימלר-קרייזלר. בסך הכול יוצרו כ-7,000 רכבי סופה לפי החלוקה הבאה: 5,500 יחידות מדגם "סופה 1", 670 מדגם "סופה 2", 800 מדגם "סופה 3" ו-180 בלבד מדגם "סופה 4"[1].
היסטוריה
סופה 1
ב–1991 החל תכנון דגם ג'יפ הסופה, שפותח כרכב מפקדים ממוגן ירי, עליו הורכבו מערכות תקשורת ופנסים ייחודים שסייעו במשימות הסיור. הסופה הצטיין בזריזות ופשטות הפעלה יחד עם מיגון בסיסי ששימש את צה"ל לאורך שנות האינתיפאדה. הסופה הוא גולת הכותרת של ייצור הרכב הצבאי בישראל והוא הפך לרכב הבית של צה"ל, מפקדיו וכוחות הביטחון. ג'יפ הסופה הוא כלי הרכב המוביל במבצעים מיוחדים בזכות האמינות והכושר הביצועי, גם בתוך שטחים רווי אש ובקרבות פנים אל פנים.
רוב כלי הרכב שייצר מדגם "סופה 1" נמכרו לצה"ל[2][3], חלקם נמכרו לצבאות זרים ומעוטים לשוק האזרחי בישראל. הסופה נכנסה לראשונה לשימוש בצה"ל בשנת 1994 וכונתה "בז". בשנת 2000 רכשה משטרת ישראל 70 ג'יפים מדגם זה[4].
סופה 2
בשנת 2001, החל צה"ל לבחון חלופות לסופה ולרכוש רכב המיוצר בארצות הברית, כך אפשר יהיה לרכוש אותו בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני[5]. למרות זאת בשנת 2002 הושק דגם "סופה 2", שבפיתוחו השקיע המפעל כשני מיליון דולר[6]. בשנת 2003, לאחר שהמפעל עמד בפני סגירה, ביקר שר הביטחון שאול מופז במפעל והבטיח כי צה"ל ירכוש 1,200 ג'יפים מהדגם החדש "סופה 2". במרץ 2003, תקצב משרד הביטחון את המפעל ב-4 מיליון דולר להשלמת פיתוח "סופה 2[7]. אך צה"ל רכש תחילה רק 100 ג'יפים שסופקו החל מדצמבר 2005[8] (לאחר שהעדיף לרכוש ג'יפים תוצרת חברת לנד רובר הבריטית[9]). עקב כך פוטרו כמחצית מעובדי המפעל, כך שנותרו בו פחות מ-100 עובדים[10].
קו הייצור של ה"סופה 2" בתפוקה מלאה (שעמדה על 10 רכבים ביום) החל לפעול ב-2006, לאחר שצה"ל התחייב לרכישת 500 רכבים[11].
בצה"ל כונה דגם "סופה 2" גם "סופת מפקדים". דגם זה החליף בהדרגה את רכבי הסופה המוקדמים שבשירות הצבא. ה"סופה 2" המשופרת היא בעלת חמש דלתות במקום שלוש בדגם הקודם, חמישה מקומות ישיבה במקום ארבעה וכן מערכת מיזוג אוויר ומערכת קפיצים משופרת.
מדגם "סופה 2" לא יוצר דגם אזרחי, לאור המיסוי הגבוה שהוטל על הרכב[12].
סופה 3
ב-2007 הושק הדגם "סופה 3"[13]. הדגם נמכר תחילה רק ללקוחות זרים, לאחר שצה"ל לא הסכים לרכוש אותו[14]. בספטמבר 2010, נחתם לבסוף הסכם לאספקת 500 רכבים לצה"ל, בעסקה שכללה רכש של "קיטים" להרכבה בארצות הברית באמצעות כספי הסיוע הביטחוני, ולאחר מכן הרכבתם ומיגונם בארץ. שווי העסקה כולה, הוערך בכ-150 מיליון שקל[15]. הדגם נכנס לשימוש בצה"ל בשנת 2011, והיה מבוסס על הדגם j8 jeep[16].
בסופה 3 הותקנו מערכות נוספות בהתאם לדרישות הצבא, כגון: מערכת קשר, מערכת חשמל 24 וולט, מיזוג אוויר וצמיגים מיוחדים, וכן נשם אוויר חיצוני (שנורקל) שמאפשר לג'יפ צליחת מעברי מים ומונע אבק במנוע, ווי גרירה/משיכה קדמיים ואחוריים הנותנים לג'יפ אפשרויות גרירה וחילוץ, תאורת לילה ומערכות צבאיות מסווגות.
דגמי סופה 3 ממוגנים משרתים את צה"ל, מג"ב וממשלת ישראל במגוון פעילויות, ובמקרים רבים הצילו חיי אדם. דגם הסופה 3 סיור בעל תכונות עבירות חריגות, מתאים להובלה בהיטס, בעל צללית נמוכה, מסוגל לשאת מגוון מערכות נשק מתוחכמות, מיועד לסיור ולהתערבות מהירה עבור יחידות עילית בארץ ובעולם[17].
סופה 4
"סופה 4" הייתה מבוססת על ג'יפ "רנגלר JK אנלימיטד" (אנ')[18].
ג'יפ הסופה האחרון שיצר המפעל, מדגם "סופה 4", עזב את פס הייצור בינואר 2017[19][20].
מבנה ונתונים טכניים
את דגם הסופה הבסיסי שינה צה"ל ויצר גרסאות שונות של הרכב המתאימות ליעודים שונים. היו בידי צה"ל 3 תצורות עיקריות:
- סופה "קלה".
- סופה ממוגנת – מיועדת בעיקר לפעילות באיו"ש ומורכבת במפעל פלסן סאסא.
- סופת בט"ש (מכונה "סופשית").
הרכב מתאפיין בגימור פשוט ללא אבזור מפואר וביכולת עבירות טובה.
מפרט טכני
דגמי הבנזין:
|
דגמי הדיזל:
|
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: סופה |
- מדריך לקניית ג'יפ סופה משומש, באתר ג'יפולוג
- סופה 2 (כולל תמונות), בפורום צבא וביטחון, באתר פרש
- סופה סימן 2 במבחן שטח, באתר ג'יפולוג
- בני ברק, תעשיית רכב נצרת תציג בקרוב את הסופה-3, באתר ynet, 29 במאי 2007
- סופה סימן 3 במבחן דרכים מקיף, אפריל 2009, באתר ג'יפולוג
- 16 עובדות על רכב ה"סופה 3", ביבשה גיליון 19, באתר זרוע היבשה
- אסף בר-שי, צה"ל בוחן בארה"ב יורשים לסופה, באתר וואלה!, 9 באוגוסט 2001
הערות שוליים
- ^ ניר בן זקן, הלל פוסק, ג'יפ סופה 4 במבחן - הכי טוב שהיה, וחבל שנגמר, באתר ynet, 20 במאי 2016
- ^ מרדכי הבטיח להסתדרות להגדיל את ההזמנות ממפעל רכב נצרת, באתר גלובס, 1 בינואר 1998
- ^ דוד חיון, משרד הבטחון יחדש הרכש מרכב נצרת בהיקף של 97', באתר גלובס, 23 בדצמבר 1997
- ^ אסף זוהר, משטרת ישראל חוזרת לכחול לבן: תרכוש 70 ג'יפים מסוג "סופה", באתר גלובס, 23 במרץ 2000
- ^ אסף בר-שי, צה"ל בוחן בארה"ב יורשים לסופה, באתר וואלה!, 9 באוגוסט 2001
- ^ דובי בן-גדליהו, תעשיות רכב נצרת נערכת להציע לצה"ל את הדור השני של ג'יפ סופה, באתר גלובס, 26 בנובמבר 2001
- ^ צבי לביא, משרד הביטחון הזרים 4 מיליון דולר לרכב נצרת לפיתוח דגם הג'יפ הישראלי "סופה 2", באתר גלובס
- ^ רכבי השטח "סופה 2", באתר גלובס, 2 בנובמבר 2005
- ^ מיכל רוה, רכב נצרת תפטר עשרות עובדים עקב רכישת לנדרובר במקום "סופה" בידי משרד הביטחון, באתר גלובס, 11 בדצמבר 2005
- ^ שמוליק נמר, המפעל הגווע הזה היה תעשיית הרכב של ישראל, באתר הארץ, 19 בדצמבר 2005
- ^ הדס מנור, קו ייצור חדש לג'יפ סופה 2, באתר גלובס, 26 ביוני 2006
- ^ מישל דור, הג'יפ החדש של צה"ל: סופה 2, באתר ynet, 27 ביוני 2006
- ^ בני ברק, תעשיית רכב נצרת תציג בקרוב את הסופה-3, באתר ynet, 29 במאי 2007
- ^ יעל גרוס-אנגלנדר, לא רק מייבאים: "תעשיות רכב" תייצא למדינה במערב אסיה 30 ג'יפים ממוגני ירי מסוג "סופה", באתר גלובס, 16 בדצמבר 2008
- ^ דובי בן גדליהו, צפו בתמונות: צה"ל יחל להצטייד בסופה 3; ישקיע 150 מיליון שקל, באתר גלובס, 14 בספטמבר 2010
- ^ אורה קורן, קונים כחול - לבן: חברת תעשיות רכב נצרת תספק לצה"ל ג'יפים ב-120 מיליון שקל, באתר TheMarker, 5 באוגוסט 2011
- ^ ג'יפ סופה 3 נמסר לצה"ל, באתר ג'יפולוג
- ^ דרור ברלי, נפרדנו כך: ג'יפ סופה 4 במבחן אחרון בהחלט, באתר ערוץ הספורט, 21 ביולי 2016
- ^ דרור פויר, סופה של הסופה: סיבוב פרידה מתעשיית הרכב הישראלית, באתר גלובס, 25 ביוני 2016
- ^ אודי עציון, סיירת יוקרה: צה"ל בוחן מרצדס G במקום ג'יפ סופה, באתר ynet, 23 באוקטובר 2017
סופה M-24029036353Q2600739