תמ"א 42
תמ"א 42 היא תוכנית מתאר ארצית לתחבורה יבשתית משולבת, הנמצאת בהליכי תכנון מאז 2008. התוכנית נועדה להחליף את תמ"א 3, תוכנית המתאר הארצית לדרכים משנת 1976, ואת תמ"א 23, תוכנית המתאר הארצית למסילות ברזל משנת 1986. שנת היעד של התוכנית היא 2040. התוכנית מקודמת על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף משרד הפנים ומינהל התכנון.[1]
מטרתה המוצהרת של התוכנית היא לקדם יצירת מערכת תחבורה משולבת בעלת התכונות הבאות: יעילות, קיימות, עידוד פיתוח כלכלי, עידוד שימוש יעיל בקרקע, קידום צמצום פערים חברתיים, איכות הסביבה.
ב-6 באוגוסט 2019 אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה את התמ"א.[2] בין השינויים המתוכננים:
- קטע כביש בכביש 4 שיעקוף מערבית את הקטע שעובר בשטח הבנוי של פוריידיס.
- כביש 40 יעקוף את באר שבע מדרום-מערב במקום קטע של כביש 25, שעובר בין רחובות טוביהו ויגאל אלון בבאר שבע.
- יוקם כביש עוקף לכפר תבור במקום כביש 65 שעובר בתוך היישוב.
- בנוגע לסוגיית תוואי מנהור המסילות בסביבת חיפה, אם בכלל, תמ"א 42 משאירה את הנושא לדיון והכרעה במסגרת התכנית להכפלת מסילת החוף (תת"ל 65)[3][4]:
הכלל שלנו היה בדיונים שבמקומות שבהם יש דיון במוסד תכנון אחר אנחנו משאירים את האפשרויות של מוסד התכנון האחר להחליט ואנחנו לא מחליטים במקום מוסד תכנון אחר שיש לו הרבה יותר מידע והוא דן בפרטי הפרטים ולכן יש פה את שתי החלופות. לא רצינו להחליט במקומו...
- התוואי בסביבת בנימינה וחדרה גם הוא עתיד להיקבע סופית במסגרת התכנית להכפלת מסילת החוף[3].
קישורים חיצוניים
- תמ"א 42 באתר משרד הפנים
הערות שוליים
- ^ ליאור גוטמן, כישלון למשרד התחבורה: תוכנית המתאר לשיפור התנועה תעבור למינהל התכנון, באתר כלכליסט, 14 באוקטובר 2018
- ^ אריק מירובסקי, המועצה הארצית אישרה את קידום תוכנית המתאר התחבורתית החדשה, באתר גלובס, 6 באוגוסט 2019
- ^ 3.0 3.1 דיון בולנת"ע ב-21 בינואר 2020, עמ' 41.
- ^ אורן דורי, 28 דקות מחיפה לתל אביב? הוויכוח הבלתי נגמר שתוקע את הרכבת, באתר TheMarker, 20 בדצמבר 2017
33115131תמ"א 42