תת"ל 65

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome globe current event 1.svg
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.

התכנית להכפלת מסילת החוף סדנאות אפרים - שפיים (תת"ל 65) היא תכנית אשר במסגרתה מתוכננות לקום שתי מסילות רכבת מהירות (250 קמ"ש) מתחנת מרכזית המפרץ ועד לפיצול למסילת השרון במחלף שמריהו מזרח.

ב-6 ליולי 2014 אישרה הממשלה את התכנית [1][2][3] כאשר לפי נתוני רכבת ישראל, עלות התכנית נאמדת בכ-31 מיליארד ש"ח[4].

רקע

ב-24 בפברואר 2010, במסגרת החלטת ממשלה נתיבי ישראל, ממשלת ישראל קבעה כי תוקם "שידרת תשתית תחבורתית -עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה ואילת בדרום, במטרה לאלכס ולפתח את הנגב והגליל", שדרת התשתית תכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב"[5][6].

בשנת 2012 פורסמה התכנית לפיתוח התחבורה הציבורית בישראל[7]. במסגרת זו, משרד התחבורה קבע כי נדרש להקים "רשת ארצית מהירה" אשר תחבר את ארבעת המטרופולינים המרכזיים בישראל.

ב-6 ביולי 2014 נחתם מסמכך ההכרזה של התכנית על ידי ראש הממשלה, ובכך התכנית הפכה לתכנית תשתית לאומית[1][2].

עיקרי התכנית

מסמך ההכרזה מפרט את מטרת התכנית כך:

מטרת הפרויקט הינה שיפור השירות הרכבתי וחיבור הפריפריה אל מרכז הארץ באמצעות שדרוג והכפלת מסילת החוף הקיימת לאורך של כ-85 ק"מ, בקטע שבין 'סדנאות אפרים' ...ועד חיבור אל 'מסילת השרון'...

הקמת שתי מסילות מהירות תאפשר קיצור משמעותי של זמן הנסיעה מצפון הארץ (כרמיאל, עפולה, בית שאן ועוד) למרכזה, ללא עצירות ביניים במסילת החוף, בין חיפה לת"א.

תכנית האב לפיתוח רשת מסילות הברזל, מציגה פיתוח של מסילות הצפון אשר יגדיל את הביקושים הקיימים היום. לצורך זה יש לאפשר שירות מהיר ויעיל של מערכת הסעת ההמונים הרכבתית.

שדרוג והכפלת קטע זה של מסילת החוף, שהוא השלד המרכזי של רשת המסילות הארצית, מהווה את הבסיס והיסוד לשדרוג כל מערך המסילות הארצי ושיפור תפקודו, וזאת נוכח הצורך בהגדלת תדירות הרכבות על מנת לתת מענה לביקושים הצפויים.

- במסגרת הפרויקט מתוכנן:

א. שדרוג 2 מסילות החוף הקיימות, כך שמהירות הנסיעה תגדל מ-120–150 קמ"ש לערך, ל-160 קמ"ש.

ב. הוספת 2 מסילות חדשות ומערך חשמול, המתוכננים למהירות תכן של 200–250 קמ"ש.

ג. טיפול והסדרת מפגשים מסילה לדרך לאורך תוואי המסילה.

ד. תוספת תחנות ושדרוג תחנות קיימות.

ה. תוספת שטחי 'עריכה ודיור' לצורכי תפעול מסילה.

ו. בחינה, איתור וייעוד שטחים למסופי מטענים, לאחסון ושינוע מטענים תעשייתיים ואחרים.

ז. בחינה של חלופות לתוואי המסילה באזור בנימינה, במקום התוואי הקיים או בנוסף לו.

פיצול התכנית (לתת"ל 65א ותת"ל 65ב)

ב-3 ביוני 2019 החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לפצל את התכנית לשני חלקים [8][9][10], הפיצול בוצע לבקשת רכבת ישראל עקב ההתנגדויות הקרבות שהיו למקטע המסילות הצפוני לחוף הכרמל וזאת במטרה לקדם את החלק שעליו יש הסכמות.

  1. תת"ל 65א היא בקטע המסילה החל ממחלף שמריהו מזרח (שפיים) לבין חוף הכרמל.
  2. תת"ל 65ב במקטע חוף הכרמל ועד מרכזית המפרץ וסדנאות אפרים[9].

חלופות מוצעות באזור חיפה

במסגרת תת"ל 65ב, מתוכננות לעבור בחיפה ארבע מסילות (שני צמדי מסילות), כאשר ההעדפה כי מעבר המסילות יהיה באמצעות מנהור. רכבת ישראל הציגה את חלופות 101 ו-102A כאפשריות (בעדיפות ל-102A) [11], וגורמי ציבור הציגו את חלופה 9א[12][13]:

מחלוקת וחלופות על תוואי המסילות

במסגרת הליכי התכנון השונים, עיריית חיפה וגורמי ציבור הציגו גישות שונות להתמודדות עם המעבר של מסילות הרכבת בסביבת החוף[14].

  1. שיקוע מסילת החוף באזור פארק הכט - עיריית חיפה הציעה לשקע את המסילה באזור פארק הכט במסגרת התוכנית להצבת חישמול עילי של המסילה (תת"ל 18)[15].
  2. מנהור המסילה בין תחנת חיפה מרכז לתחנת חוף הכרמל - ביצוע מנהור בין שתי התחנות תוך וויתור על תחנת בת גלים והקמת תחנה חדש בבית המכס, זאת במסגרת תוכנית "חזית הים" (תמ"א 3/13/א) המקודמת על ידי עיריית חיפה[16][17][18].
  3. הוצגו חלופות נוספות לתוואי בעלויות גבוהות מאוד ועוקפות את חלק מהתחנות בחיפה - בין היתר חלופה 101 וחלופה 102A[11][19][20][12][13][21].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 מסמך ההכרזה כתכנית תשתית לאומית, תת"ל 65.
  2. ^ 2.0 2.1 חתימת ראש הממשלה והשרים על מסמך ההכרזה.
  3. ^ רשימת תכניות המקודמות בוועדה לתשתיות לאומיות.
  4. ^ תמליל ישיבת הות"ל מיום 3 ביוני 2019.
  5. ^ החלטת ממשלה נתיבי ישראל, תש"ע-2010.
  6. ^ נתיבי ישראל - תכנית תחבורה לפיתוח הנגב והגליל, תש"ע-2010.
  7. ^ פיתוח התחבורה הציבורית בישראל - תכנית אסטרטגית (2012).
  8. ^ יגאל חי, מכה לחיפה: התוכנית להכפלת המסילה פוצלה, אתר כלבו חיפה, 3 ביוני 2019.
  9. ^ 9.0 9.1 החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות מיום 3 ביוני 2019.
  10. ^ אמיתי גזית, הרכבת ביקשה לדחות את הרכבת בחיפה לשנת 2040, 3 ביוני 2019.
  11. ^ 11.0 11.1 מצגת הרכבת שהוצגה בפורום הבינמשרדי ב-31 לאוקטובר 2019.
  12. ^ 12.0 12.1 אדם טבע ודין, 4 במרץ 2018.
  13. ^ 13.0 13.1 תמליל ישיבת הות"ל, 5 במרץ 2018.
  14. ^ אורן דורי, 28 דקות מחיפה לתל אביב? הוויכוח הבלתי נגמר שתוקע את הרכבת, אתר דה-מרקר, 20 בדצמבר 2017.
  15. ^ הסכם גישור עיריית חיפה ורכבת ישראל.
  16. ^ הסכם עקרונות בין עיריית חיפה ומשרד האוצר, 6 ביוני 2015.
  17. ^ תמליל המועצה הארצית מיום 2 באוגוסט 2016 ; תמ"א 3/13/א.
  18. ^ שלומית צור, חיפה: אושר פרויקט שיקוע מסילות והקמת 7,700 דירות, גלובס, 4 בנובמבר 2015.
  19. ^ הפורום הבינמשרדי, 31 לאוקטובר 2019.
  20. ^ בג"ץ 7741/19 שלוש השקמים נ' הוועדה לתשתיות לאומיות.
  21. ^ בג"ץ 7741/19 שלוש השקמים נ' הוועדה לתשתיות לאומיות.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0