תחנת אליפלט

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנת אליפלט
תחנת אליפלט, אפריל 2023
תחנת אליפלט, אפריל 2023
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 18 באוגוסט 2023
מיקום
מיקום תל אביב-יפו
אתרים סמוכים מתחם התחנה, פארק המסילה
תחנות סמוכות תחנת אלנבי, תחנת שלמה
מידע על התחנה
שם המערכת דנקל
מנוהל על ידי נת"ע
קווים העוברים בתחנה

דנקל - הקו האדום
Urban head station
תחנה מרכזית פתח תקווה
Urban stop on track
פינסקר
Urban stop on track
קרול
Urban stop on track
דנקנר
Urban stop on track
בילינסון
Urban stop on track
שחם
Urban stop on track
שנקר
Urban straight track Unknown route-map component "uKDSTa"
קריית אריה
Unknown route-map component "utSTRa" Urban tunnel stop on track
גשר אם המושבות
Unknown route-map component "utABZg+r" Unknown route-map component "utSTRl"
Urban tunnel stop on track
אהרונוביץ'
Urban tunnel stop on track
בן-גוריון
Urban tunnel stop on track
ביאליק
Urban tunnel stop on track
אבא הלל
Urban tunnel stop on track
ארלוזורוב
Urban tunnel stop on track
שאול המלך
Urban tunnel stop on track
יהודית
Urban tunnel stop on track
קרליבך
Urban tunnel stop on track
אלנבי
Urban stop on track + Unknown route-map component "PORTALg"
אליפלט
Urban stop on track
שלמה
Urban stop on track
אצטדיון בלומפילד
Urban stop on track
ארליך
Urban stop on track
איסקוב
Urban stop on track
הבעש"ט
Urban stop on track
מחרוזת
Urban stop on track
העצמאות
Urban stop on track
רוטשילד
Urban stop on track
ז'בוטינסקי
Urban stop on track
בלפור
Urban stop on track
בנימין
Urban stop on track
יוספטל
Urban stop on track
כ"ט בנובמבר
Urban stop on track
העמל
Urban End station
הקוממיות
שגיאה בביטוי: אופרטור < בלתי־צפוי.

תחנת אליפלט היא אחת מהתחנות של הקו האדום ברכבת הקלה בתל אביב. הכניסה הראשית לתחנה ממוקמת בקצהו הצפוני של רחוב אליפלט[1], בסמוך למתחם בו היה מוזיאון צה"ל (שעבר כולו ב-2019 למתחם בלטרון), וכן מתחם פארק המסילה, מתחם התחנה ומדרום מערב לנווה צדק[2].

אורך התחנה כ-200 מטר והיא נבנתה כתחנת "שמיים פתוחים" – היא נמצאת מתחת לפני הקרקע, אך היא פתוחה לשמים[3]. תחנת אליפלט משרתת את כל המסלולי השירות בקו האדום ומשמשת כתחנת הקצה הדרומית ל"מסלול שירות R3" בקו שיסעו רק בחלקו התת-קרקעי (מסיבה זו התחנה מכילה מספר רציפים כפול מאשר רוב התחנות בקו האדום).

הקמת התחנה

התחנה נמצאת לאחר היציאה הדרומית מהמנהרה, בתוך מקטע הקו האדום המכונה "תוואי המסילה הטורקית" בתל אביב-יפו, שנמשך בין פיר הרצל במזרח ובין רחוב קויפמן במערב. המקטע קיבל את שמו משום שהוא עובר בתוואי של קו הרכבת מיפו לירושלים שהוקם בימי השלטון העות'מאני בארץ ישראל, בסוף המאה ה-19.

אורכו של המקטע הוא כקילומטר: מנהרה באורך כ-650 מ' ובעומק של עשרה עד עשרים מטרים, מערבה ממנה ממוקמת תחנת אליפלט שאורכה כ-200 מ' ומערבה ממנה – פורטל באורך כ-150 מטרים, שהוא המקום שממנו עוברות הרכבות בין מפלס הקרקע ותת הקרקע. חברת מנרב זכתה במכרז לביצוע הקמת המקטע, בשיטת חפור וכסה[4].

התחנה מכילה 4 מסילות, 2 רציפי איים, חדרים טכניים וקומת ביניים למעבר הולכי רגל ומשתרעת על כ-150 מ'. בנוסף, קיימת מנהרה הבנויה בצורת "חפירה וכיסוי" באורך של כ-650 מ' מתחנת "אליפלט" ועד לפתח היציאה ברחוב הרצל[5].

ביולי 2022 הסתיימו העבודות על המפרש שהוקם על גג התחנה.

ב-18 באוגוסט 2023, עם השקת הקו האדום, נפתחה התחנה לשימוש ציבור הנוסעים.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תחנת אליפלט בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37651318תחנת אליפלט