שיחה:רבי אברהם אייזנשטיין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 22 ימים מאת הגדה של פסח בנושא הספד החת"ס
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קטגוריות

@ספרא, נראה לי שיש הרבה קטגוריות שאמורות להיות כאן, שאת רובם אני לא מכיר, אשמח אם תוסיף. ~ תכליתישיחה • כ"ו בתמוז ה'תשפ"ד 20:58 (IDT) 20:58, 31 ביולי 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

שיטה יפה להפנות את תשומת ליבי לערך :) ספרא - שיחה 23:36, 31 ביולי 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
@ספרא ת'אמת שלא חשבתי על זה קריצה, בהחלט רעיון. השאלה הופנתה קודם שהוספתי את הקטגוריות. חשבתי שזה יותר מסובך, אבל קצת בדקתי ובסוף מצאתי קטגוריות מתאימות, אבל אני מניח שיש עוד שלא הבאתי. לא?
(ומה אתה באמת אומר על הערך? ) ~ תכליתישיחה • כ"ו בתמוז ה'תשפ"ד 00:11 (IDT) 00:11, 1 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
ערכתי לפי המקורות, ייתכן ואפשר לחפור בעוד מקומות. בגדול ערך יפה, הגהתי את קטגוריות. עקוב אחרי השינויים שעשיתי, נסה ללמוד אותם וליישם בערכים הבאים. ספרא - שיחה 01:48, 1 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
@ספרא שְכּוֹיֶיח! על העריכה הרצינית והמושקעת! אשמח מאוד אם תעדכן את הערך בתבנית ערכים חדשים. ייש"כ. ~ תכליתישיחה • כ"ו בתמוז ה'תשפ"ד 12:08 (IDT) 12:08, 1 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

חותן נשוא הערך

מהערך רבי ישראל משקלוב ”קבוצה השלישית היתה בראשות רבי ישראל, יחד רבי חיים הכהן כץ הרב מפאקראי. הקבוצה הגיעה לצפת בתשרי ה'תק"ע, שם הצטרפה כקודמתה לקהילה החדשה. ביחד מנו כ-150 נפש. ר' חיים כיהן בפועל כרב הקהילה, ורבי ישראל הפך לאחד ממנהיגיה הבולטים.”

@ספרא על איזה רבי חיים מדובר? אם רבי חיים כץ, חותנו של רבי אברהם אייזנשטיין, הוא הרי הגיע רק בתקפ"ג/ו, מה יכול להיות? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 23:21 (IDT) 23:21, 1 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

צריך לחפש עוד במקורות. ספרא - שיחה 23:42, 1 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כך משתקף כאן: מוסף תורני, קולמוס - 083, 083, באתר אוצר החכמה; דרשות מייסדי הישוב בארה"ק, דורש לציון, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים); ביג'ל, אהרן (עורך), מווילנא עד הר עציון, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום); מוסף תורני, קולמוס - 045, 045, באתר אוצר החכמה
אך אצל ש. א. הורודצקי, מופיע כי היה בן רבי טוביה, מו"צ בוילנא. ראה: הורודצקי, שמואל אבא בן יוסף משה, עולי ציון, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים); ספר קהילה, יהדות ליטא - א, א, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים)
מסתבר כי שני רבי חיים כץ היו בירושלים: הראשון "רבי חיים הכהן כץ", הרב מפאקראי, תלמיד הגר"א, שעלה עוד בתקס"ח. והשני, רבי חיים כץ בן רבי אביגדור מפינסק, כנראה בלי "הכהן" למרות שהיה כהן. אם כן, צריך לבדוק האם רבי חיים זה היה באמת ראב"ד בבית דינו של רבי ישראל משקלוב. סביר בהחלט שזה טעות, ואמנם תיקן לימודי הת"ת והושיב ישיבה, אך לא יותר ממה שמופיע בקורות העתים של מנחם מנדל בוים. ספרא - שיחה 00:13, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
השאלה היא אצל מי רבי אברהם היה חתן, אצל רבי חיים הקודם או המאוחר. אולי דורות טעה?
צריך את המקור הכי קדום. ניסתי לבדוק ברשימות של פינסק עדיין לא מצאתי משהו ברור. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:18 (IDT) 00:18, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
ולא יכול להיות ששני הרבי חיים'ס כיהנו כדיינים בצפת? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:19 (IDT) 00:19, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אין ספק שהיה חתן אצל רבי חיים מפינסק. יש להעביר את הדיון לדף השיחה הנכון. ספרא - שיחה 00:21, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
וכמעט בטוח שהוא היה בנו של רבי אביגדור מפינסק? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:24 (IDT) 00:24, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כנראה. אבל מצאתי עוד מקור להיות אב"ד: קדם בית מכירות פומביות, קטלוג קדם - 61, 61, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום). אגב, לא ככה מעבירים, יש סקריפט מיוחד לזה. ספרא - שיחה 00:25, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
מצאתי ששניהם קבורים בבית הקברות העתיק בצפת. ר' חיים כהן מפינסק, ור' חיים כ"ץ מפאקראי. ראה: הכהן, מרדכי בן חנוך חיים, המקומות הקדושים בארץ ישראל, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום) ספרא - שיחה 00:30, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
יפה! ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:31 (IDT) 00:31, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אבל:
רבי יוסף חיים קרא מופיע בערכו שנולד בתק"ס. אם נכדו היה רבי חיים שלנו, וחתנו רבי אברהם נולד בתק"ס, אז לא מסתדר שרבי חיים הוא נכדו של רבי יוסף חיים כי הוא נקרא באותו שמו בחיי סבו? כי הוא הרי חייב להיות חי באותם שנים של סבו, כי אם חתנו נולד בתק"ס אז הוא חייב להיות נולד לפני תק"ס, ואם הוא נולד לפני תק"ס, אז הוא צריך להיות גם חי בחיי סבו. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:31 (IDT) 00:31, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
ולמה לא מופיע לא ברבי אביגדור ולא באביו שהיו כהנים? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:33 (IDT) 00:33, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אולי הוא טעה? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:31 (IDT) 00:31, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
זו סתם שגיאה, רבי אביגדור מפינסק אינו יכול להיות בן של מי שנולד בתק"ס... הרי בתקמ"ו כבר מלך בפינסק...
אבל מצאתי עוד משהו מעניין, חותמת של רבי חיים כ"ץ בתוך ספר עץ חיים (בקטלוג קדם 16 עמ' 211) "חיים בהרב מ"ו פרץ כ"ץ זצ"ל מווילנא, חונה בק"ק פינסק". ספרא - שיחה 00:38, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
סיני - עב (ד-ה), עמ' רסז, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום), כותבים ברור ששני רבי חיים יש. באמצע הכתבה "רבי חיים הכהן חתם יחד עם רבי חיים בן אביגדור" וכו' עיי"ש. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:41 (IDT) 00:41, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
יש מאמר שלם על זה "להבדיל בין חיים לחיים" בישורון כב. מאמין שיש בהיברובוקס. ספרא - שיחה 00:42, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
הוכחה מקורות העתים, באתר אוצר החכמה שרבי חיים כהן היה בנו של רבי אביגדור. הוא הוכחה ברורה. לא? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:46 (IDT) 00:46, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── הבעיה שהוא לא כותב עליו הכהן. וגם אני מתקשה שמי אמר שרבי אביגדור היה כהן? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:47 (IDT) 00:47, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

וואוהו.
עוד הוכחה מהעתקת מכתב מפינסק בסיני - ה, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום) שיש שני רבי חיים. 1- "חיים הכהן אבד"ק פינסק" - שזה כנראה רבי חיים הכהן. 2- "רבי חיים בן רבי אביגדור".
הרי שיש שני רבי חיים והרי שרבי חיים היה בנו של רבי אביגדור. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:51 (IDT) 00:51, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
בהסתמך על שני המקורות האחרונות, 1-קורות העתים. 2- העתקת המכתב בסיני-ה, הרי שבטוח שרבי חיים היה בנו של רבי אביגדור. נראה לי שהם הוכחה ברורה. קורות העתים קדום ביותר וסיני זה העתק מכתב. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:54 (IDT) 00:54, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אבל המכתב בסיני בעיה רצינית. כי תארוך המכתב הוא מתקפ"ד, ורבי חיים הכהן כנראה עלה קודם לכן. וזה גם נותן לנו ראיה שרבי חיים שלנו עלה רק בתקפ"ו ולא בתקפ"ג כי הוא חתום שם בפינסק בתקפ"ו. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 00:57 (IDT) 00:57, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
יש בעיה אמיתית עם קורות העתים, שכן זה ברור שרבי חיים זה שעלה בתקפ"ג/ו - כיהן כרב בפינסק, והלא הרב בפינסק בשנים אלו לא היה בנו של רבי אביגדור... ייתכן ששוברו בצידו וקורות העתים אכן נתכוון לרבי חיים ב"ר אביגדור, זה שלא כיהן כרב בפינסק ובצפת, ואיננו חותנו של נשוא הערך. ספרא - שיחה 00:59, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אבל הוא כותב עליו "אשר כמעט זמן שהיה באר"י"? ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 01:01 (IDT) 01:01, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
גם הוא כנראה היה מעט זמן בארץ ישראל, ואדרבה, מעצם הספדו עליו, בשנת ת"ר, נשמע שנפטר זמן מועט קודם הרעש בצפת, כלומר באזור תקצ"ו-ז, ולא בשנת תקצ"א. ספרא - שיחה 01:03, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
במכתב שבסיני חתום בפינסק רבי חיים בן אביגדור ובשנת תקפ"ד. ולא מסתבר שיש שני רבי חיים בן אביגדור. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 01:05 (IDT) 01:05, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
וגם בהספד בקורות העתים הוא כותב מפורש שאחר החורבן וכו' ומזכיר את רבי ישראל משקלוב וכו' שזה ממש מסתבר שזה רבי חיים שלנו שהיה יחד עם רבי ישראל, והוא היה בנו של רבי אביגדור. כי קורות העתים לא יכתוב על רבי חיים שהוא בנו של רבי אביגדור אם זה לא נכון. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 01:10 (IDT) 01:10, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אני לא מתחיל להבין מה הבעיה, בסיני הוא כותב שיש להבחין בין ר"ח רב העיר לר"ח ב"ר אביגדור (רב העיר המודח), ובתקפ"ד שניהם חתומים על מכתב בפינסק. החל מ"אחר החורבן..." שב הכותב לכתוב על עצמו ולא על רבי חיים, כשהכוונה אחר הרעש בתקצ"ז. ספרא - שיחה 01:19, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אם רבי חיים שלנו הוא בנו של רבי אביגדור והוא חתום בפינסק בשנת תקפ"ד, אז יוצא שהוא עלה לארץ אחרי תקפ"ד, אז השאלה אם עלה בתקפ"ג או תקפ"ד, לכאורה מתורצת. בהנחה שרבי חיים שלנו הוא ב"ר אביגדור וכך נראה מרוב המקורות. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 01:22 (IDT) 01:22, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אתה כנראה לא קורא את מה שאני כותב, רבי חיים, חותנו של רבי אברהם, כיהן כרב בפינסק, והלא הרב בפינסק בשנים אלו לא היה בנו של רבי אביגדור, אלא של רבי פרץ... ראה הרחבה כאן. ספרא - שיחה 01:27, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
מה שכן מעניין אותי איך זה כל כך הסתבך, בסה"כ מדובר בלפני כמאה שנה, הרי יש צאצאים? ואני גם מניח שבראיון שעשה ד. פאר עם נכדו בעיתון דורות אז הוא כנראה כתב על פי מה שהנכד הורה, ולכאורה אם הוא כותב שם שרבי חיים הוא בנו של רבי פרץ, אז כנראה שזה המסורת במשפחה.
[וד"א קראתי בשקיקה וביסודיות את כל מה שכתבת והבאת, כנראה לא הבנת אותי, אבל לא חשוב] ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 11:52 (IDT) 11:52, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אני מפקפק ביסודיות של ד. פאר, ובוודאי של ר' שלום דייוויס (ז"ל). ספרא - שיחה 11:59, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

הספד החת"ס

לדעתי זה שרבי אברהם יצא לחו"ל לגיוס כספים עבור הרעש והיה נוכח בהספד החת"ס שדיבר על הרעש, זה אנציקלופדי ושייך לערך ובעיני זה מאוד חשוב. @הגדה של פסח תסביר למה לדעתך לא. @ספרא דעתך. ~ תכליתישיחה • כ"ז בתמוז ה'תשפ"ד 11:56 (IDT) 11:56, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

לא מדויק שיצא עבור הרעש, אלא עבור הקהילה המשתקמת בירושלים. מסכים שזה פרט לא חשוב לאנצי'. ספרא - שיחה 11:58, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כתבתי לפני התנגשות עריכהזה שהוא יצא לגייס כספים - חשוב, אבל מה שעבר עליו בזמן הביקור לא. הגדה של פסח (שיחה) 12:01, 2 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]