שיחה:פפירוס איפוור
כפירה?
"כאשר גם אלו הרואים בסיפור יציאת מצרים הד לאירוע אמיתי", (מתוך הפיסקה "פרשנויות"). אנחנו מאמינים שאין צד שסיפור יציאת מצריים אינו אמיתי (ולא רק "הד לאירוע") האם צריך לשכתב? בינתיים אנסה. יהודה • שיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 10:19, 18 באוקטובר 2017 (IDT)
- הניסוח שכתבת נראה בסדר גמור. מוסיף והולך • שיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 17:55, 18 באוקטובר 2017 (IDT)
"ביקורת עמיתים"
בספר "מסע אל פיסגת הר סיני" של הרב מרדכי נויגרשל כתוב שפירוס איפווור יוחס לתקופה המוקדמת ב900 שנה לפני יציאת מצרים בגלל החשבונות של הכרונולוגיה המצרית, שכללו שימוש בידיעת זמן ראש השנה המצרי והצלבה שלהם ל"חג סיריוס" של המצרים. כאן כתוב שהוא יוחס לתקופה של 540 שנה לפני יציאת מצרים ובגלל שסגנון הכתיבה שלו לא מתאים לזמן מאוחר יותר. מי צודק? מוסיף והולך או יוסף אפשר לתייג בעלי ידע אחרים. יהודה • שיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 11:43, 18 באוקטובר 2017 (IDT)
- הרב נויגרשל כותב 600 שנה! וזו האמת כמובן. ועיין ב"התנ"ך האבוד" בענין צורת התיארוך המוטעית (לדעתו של ויליקובסקי) והכל א"ש. פינרס (שיחה) 15:37, 29 באפריל 2019 (IDT)
- אין לי מושג. אולי צב"י מכיר משהו. מוסיף והולך • שיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 17:57, 18 באוקטובר 2017 (IDT)
- קראתי את ספריו של הרב נויגרשל בצעירותי (את "מסע אל עמקי ההויה" ו"מסע אל פסגת הר סיני") ואיני זוכר מהם רבות, אם כי צדק בציטוטו.
- ולגוף השאלה, לא הבנתי את הסתירה שבין הדברים. הפפירוס מתוארך במחקר לכ-900 שנה לפני יציאת מצרים (כלומר, לפני זמנו של רעמסס השני, שהמחקר קיבל שבזמנו קרה סיפור יציאת מצרים), הכרונולוגיה המצרית נמנית לפי מחזור הסתי, ואילו ויליקובסקי רצה לצמצם את פער השנים בין הממצאים הארכיאולוגיים במצרים ובארץ לבין הכרונולוגיה המצרית בפער של כ-540 שנים. ואין כאן סתירה בין הדברים (אם כי דברי ויליקובסקי מופרכים, מלבד מכך שקריאה בתרגום העברי של הטקסט, ולא רק בציטוטים הקלים שכולם מצטטים מהתנ"ך האבוד של עציון, מגלה שאין כל התאמה בין קינת איפוור לתיאור יציאת מצרים. צב"י (שיחה) 00:38, 19 באוקטובר 2017 (IDT)
- צב"י לא הבנתי, אולי תסביר לי לפי תאריכים שלנו. יציאת מצרים היתה בשנת ב' תמ"ח. (כל זמן שלא תמצא לי שיטה שחולקת), למתי תיארכו החוקרים את פפירוס איפוור, ולמתי תיארך אותו וליקובסקי.
- אגב, ראיתי בספר אחר (לא של הרב נויגרשל). שטוען שהתיארוך המוקדם לא יכול להיות כי הוא לפני דור הפלגה (א'תקמ"ח, לפני א' תתקצ"ו)יהודה • שיחה • י"ב בחשוון ה'תשע"ח • 13:09, 1 בנובמבר 2017 (IST)
- אם להסביר לפי שפת המונחים שלנו. רעמסס השני מלך בערך בין השנים ב'תפ"א - ב'תקמ"ז. הוא היה בנאי גדול ולכן יש המייחסים את יציאת מצרים לזמנו. פפירוס איפוור מתוארך לסביבות שנת ב'ת"ס, הקרוי באגיפטולוגית "השושלת הי"ט", אך הכתיב שבו שייך לתקופה קדומה יותר - השושלת הט"ו, ולכן מקדימים החוקרים את תוכנו בכ-300 שנה מקודם, כלומר, סביבות שנת ב'ק"ס.
- ויליקובסקי טוען שיציאת מצרים התרחשה בין הממלכה התיכונה לחדשה, שלדבריו היה בסוף המאה ה-14 לפנה"ס, כלומר, סביבות שנת ב'ש"ס. צב"י (שיחה) 15:59, 1 בנובמבר 2017 (IST)
- ולגוף השאלה, לא הבנתי את הסתירה שבין הדברים. הפפירוס מתוארך במחקר לכ-900 שנה לפני יציאת מצרים (כלומר, לפני זמנו של רעמסס השני, שהמחקר קיבל שבזמנו קרה סיפור יציאת מצרים), הכרונולוגיה המצרית נמנית לפי מחזור הסתי, ואילו ויליקובסקי רצה לצמצם את פער השנים בין הממצאים הארכיאולוגיים במצרים ובארץ לבין הכרונולוגיה המצרית בפער של כ-540 שנים. ואין כאן סתירה בין הדברים (אם כי דברי ויליקובסקי מופרכים, מלבד מכך שקריאה בתרגום העברי של הטקסט, ולא רק בציטוטים הקלים שכולם מצטטים מהתנ"ך האבוד של עציון, מגלה שאין כל התאמה בין קינת איפוור לתיאור יציאת מצרים. צב"י (שיחה) 00:38, 19 באוקטובר 2017 (IDT)
אתר עמותת חופש
נמצא בקישורים החיצוניים. לדעתי, כמו אתר דעת אמת, גם לאתר זה אין מקום להיות מקושר מהמכלול. מאידך, הקישור העיקרי הוא לקובץ WORD נחוץ דווקא, אלא שיש צורך בקישור ל"חופש" בגלל הקרדיט. יש למישהו פתרון? דוד (שיחה) 11:13, 7 בינואר 2018 (IST)