שיחה:פפירוס איפוור

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 4 שנים מאת פינרס בנושא "ביקורת עמיתים"
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

כפירה?

"כאשר גם אלו הרואים בסיפור יציאת מצרים הד לאירוע אמיתי", (מתוך הפיסקה "פרשנויות"). אנחנו מאמינים שאין צד שסיפור יציאת מצריים אינו אמיתי (ולא רק "הד לאירוע") האם צריך לשכתב? בינתיים אנסה. יהודהשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 10:19, 18 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה[תגובה]

הניסוח שכתבת נראה בסדר גמור. מוסיף והולךשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 17:55, 18 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה[תגובה]

"ביקורת עמיתים"

בספר "מסע אל פיסגת הר סיני" של הרב מרדכי נויגרשל כתוב שפירוס איפווור יוחס לתקופה המוקדמת ב900 שנה לפני יציאת מצרים בגלל החשבונות של הכרונולוגיה המצרית, שכללו שימוש בידיעת זמן ראש השנה המצרי והצלבה שלהם ל"חג סיריוס" של המצרים. כאן כתוב שהוא יוחס לתקופה של 540 שנה לפני יציאת מצרים ובגלל שסגנון הכתיבה שלו לא מתאים לזמן מאוחר יותר. מי צודק? מוסיף והולך או יוסף אפשר לתייג בעלי ידע אחרים. יהודהשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 11:43, 18 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה[תגובה]

הרב נויגרשל כותב 600 שנה! וזו האמת כמובן. ועיין ב"התנ"ך האבוד" בענין צורת התיארוך המוטעית (לדעתו של ויליקובסקי) והכל א"ש. פינרס (שיחה) 15:37, 29 באפריל 2019 (IDT)תגובה[תגובה]
אין לי מושג. אולי צב"י מכיר משהו. מוסיף והולךשיחה • כ"ח בתשרי ה'תשע"ח • 17:57, 18 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה[תגובה]
קראתי את ספריו של הרב נויגרשל בצעירותי (את "מסע אל עמקי ההויה" ו"מסע אל פסגת הר סיני") ואיני זוכר מהם רבות, אם כי צדק בציטוטו.
ולגוף השאלה, לא הבנתי את הסתירה שבין הדברים. הפפירוס מתוארך במחקר לכ-900 שנה לפני יציאת מצרים (כלומר, לפני זמנו של רעמסס השני, שהמחקר קיבל שבזמנו קרה סיפור יציאת מצרים), הכרונולוגיה המצרית נמנית לפי מחזור הסתי, ואילו ויליקובסקי רצה לצמצם את פער השנים בין הממצאים הארכיאולוגיים במצרים ובארץ לבין הכרונולוגיה המצרית בפער של כ-540 שנים. ואין כאן סתירה בין הדברים (אם כי דברי ויליקובסקי מופרכים, מלבד מכך שקריאה בתרגום העברי של הטקסט, ולא רק בציטוטים הקלים שכולם מצטטים מהתנ"ך האבוד של עציון, מגלה שאין כל התאמה בין קינת איפוור לתיאור יציאת מצרים. צב"י (שיחה) 00:38, 19 באוקטובר 2017 (IDT)תגובה[תגובה]
צב"י לא הבנתי, אולי תסביר לי לפי תאריכים שלנו. יציאת מצרים היתה בשנת ב' תמ"ח. (כל זמן שלא תמצא לי שיטה שחולקת), למתי תיארכו החוקרים את פפירוס איפוור, ולמתי תיארך אותו וליקובסקי.
אגב, ראיתי בספר אחר (לא של הרב נויגרשל). שטוען שהתיארוך המוקדם לא יכול להיות כי הוא לפני דור הפלגה (א'תקמ"ח, לפני א' תתקצ"ו)יהודהשיחה • י"ב בחשוון ה'תשע"ח • 13:09, 1 בנובמבר 2017 (IST)תגובה[תגובה]
אם להסביר לפי שפת המונחים שלנו. רעמסס השני מלך בערך בין השנים ב'תפ"א - ב'תקמ"ז. הוא היה בנאי גדול ולכן יש המייחסים את יציאת מצרים לזמנו. פפירוס איפוור מתוארך לסביבות שנת ב'ת"ס, הקרוי באגיפטולוגית "השושלת הי"ט", אך הכתיב שבו שייך לתקופה קדומה יותר - השושלת הט"ו, ולכן מקדימים החוקרים את תוכנו בכ-300 שנה מקודם, כלומר, סביבות שנת ב'ק"ס.
ויליקובסקי טוען שיציאת מצרים התרחשה בין הממלכה התיכונה לחדשה, שלדבריו היה בסוף המאה ה-14 לפנה"ס, כלומר, סביבות שנת ב'ש"ס. צב"י (שיחה) 15:59, 1 בנובמבר 2017 (IST)תגובה[תגובה]

אתר עמותת חופש

נמצא בקישורים החיצוניים. לדעתי, כמו אתר דעת אמת, גם לאתר זה אין מקום להיות מקושר מהמכלול. מאידך, הקישור העיקרי הוא לקובץ WORD נחוץ דווקא, אלא שיש צורך בקישור ל"חופש" בגלל הקרדיט. יש למישהו פתרון? דוד (שיחה) 11:13, 7 בינואר 2018 (IST)תגובה[תגובה]