שיחה:עלייה לרגל (יהדות)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 30 ימים מאת מישהו בנושא איחוד
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מקור השם

בקשר לעריכה זו, מה המקור האמיתי לשם? אני חשבתי תמיד ש"רגל" זה חג, ועלייה לרגל זה עלייה לחג. מקוה. למאי נ"משיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ה 19:53, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

@למאי נ"מ לא מתאים לך לא לדעת.. שָׁלֹ֣שׁ רְגָלִ֔ים תָּחֹ֥ג לִ֖י בַּשָּׁנָֽה ספר שמות, פרק כ"ג, פסוק י"ד. (אולי יש עוד) איךשיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 19:56, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
הסמקה למאי נ"משיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה 20:03, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אגב, על המילה רש"י מסביר שם שהכוונה 'פעמים', אולי שווה להכניס את זה לערך. איךשיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 20:05, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
כן, הרי זה מה שטענה אתונו של בלעם "מה עשיתי לך כי הכיתני זה שלש רגלים" למאי נ"משיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה 20:14, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

זכר - נקבה

בקשרלעריכה זו, אחד מכם אכן יודע אם זה באמת זכר או נקבה? איךשיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 10:31, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

לכאורה זכר מדכ' רגלים (אף שכתוב שלש ולא שלושה, כמדומה שבזה יותר מצוי חריגים)
תוספת: ואדרבה זה מצדיק את העריכה של איש שלמה. מוטי ~ שיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה • 10:48, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@מוטי גם לי נראה ככה. (וכך גם כותבים בהאדמיה ללשון העברית על אף שהם אינם אקטואלים לקבוע את זה) איךשיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 11:01, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
שוב חשבתי שנראה שכל דברי הם רעות רוח, ואין שום הוכחה מהסיומת, שגם בנקבה מצינו כזאת. מוטי ~ שיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה • 11:03, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
ככה חשבתי במושכל ראשון, אך איני מומחה גדול בדקדוק. אגב בחיפוש גוגל שני הלשונות קיימים. אם תרצו לשחזרני - בשמחה. איכא דאמרי (שיחה) 13:38, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
איכא דאמרי, אם אינך מומחה גדול בדקדוק, אל נא תבטל עריכות כאלה. התכבד נא וערוך בעניינים אשר בהם אתה בקיא.
ולגופו של עניין, אין רגל אלא לשון נקבה, הן רגל והן רגל.
ולמוטי אומר, לדבריך, נשים, זכרות הן? (וכיוצ"ב חיטים ושעורים, תאנים וביצים, וא"א לפרטן מפני שרבות הן...) איש שלמה 14:37, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
ועוד, לדבריכם, יש לשנות בכל הערך. איש שלמה 14:48, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@איש שלמה יש לכל אחד את הזכות לערוך במה שהוא חושב שיודע...
ולגופו של עניין, עד כמה שאני רואה עכשיו זה ממש לא ברור, ראה לדוגמה במלאכת שלמה על משנה ו'. איךשיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 15:14, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
איש שלמה, מתוקף הרשאתי כמנטר, עברתי על העריכה וביטלתי מאחר שחשבתי שהיא טעות, תכלס' זה לא ברור שהצדק איתך לחלוטין, וככה"נ ניתן לכתוב בשתי האופנים, מאחר והמספר מתייחס לרגלים כרבים. בכל מקרה מאחר ושני האפשרויות נמצאות בשימוש כתבתי שתוכל להחזיר את עריכתך אם זה חשוב לך.
בהצלחה איכא דאמרי (שיחה) 15:44, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אני מפתח פה תיאוריה, לא בטוח שהיא נכונה: כשמדברים לגבי אברים של אדם קוראים לאברים בל' נקבה, אבל כשפירוש "רגל" הוא "פעם" הריהו לשון זכר. למאי נ"משיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה 15:56, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
צר לי, אבל בתורה כתוב לפחות פעמיים "שלוש רגלים" ולא 'שלושה רגלים'. ("שָׁלֹ֣שׁ רְגָלִ֔ים תָּחֹ֥ג לִ֖י בַּשָּׁנָֽה", וכן "עַל־מָ֗ה הִכִּ֨יתָ֙ אֶת־אֲתֹ֣נְךָ֔ זֶ֖ה שָׁל֣וֹשׁ רְגָלִ֑ים". חזקה עליך שתמצא את המקורות המדויקים) אמנם בגמרא יש "שלושה רגלים" לצד "שלוש רגלים" אבל קצת קשה להוכיח מהגמרא (יתכן לדוג' שבאחד הדפוסים הועתק: "ג' רגלים" ולאחר מכן נפתח: "שלושה".)
קצת מצחיק "לפתח תיאוריה" בדברים ברורים. איש שלמה 22:13, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אולי זה גם תלוי בה' הידיעה, תכלס' לא מצטלצל לי שלוש הרגלים, הרגלים היו מרוממים או מרוממות? אגב בחיפוש באוצה"ח שתי האופציות קיימות בכלל הספרים. ושוב: לאחר שראיתי שמקובל לכתוב כמו שתיקנת, תוכלל שחזרני באם תרצה. איכא דאמרי (שיחה) 22:37, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
תודה. איש שלמה 22:16, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אם תוכל להפנות אותי למקור בצורה פרונטלית , אשמח. (האתר הזה חסום לי, כמו כל אתר.) איש שלמה 22:15, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@איש שלמה נא לא ללגלג על אחרים. תודה. למאי נ"משיחה • ה' בכסלו ה'תשפ"ה 22:57, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@איש שלמה מבקש סליחה על הקישור הלא נכון, הנה שוב קישור (משנה ו') - הוא טוען שבמשניות זה כתוב בלשון זכר. (יש כמה ממחברי זמנינו שדנים בזה, אבל זה היחיד שכותב מזמן שזה שייך גם בלשון זכר וגם בלשון נקבה)
@למאי נ"מ כמה שראיתי יתכן מאוד שפעם זה גם נקבה. איךשיחה • ה' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 10:35, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אכן, 'פעם' היא נקבה. איש שלמה 11:16, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אי אפשר להביא מהמשניות ראיה לדידן. לשון חכמים לחוד, ולשון תורה לחוד. העברית המודרנית נשענת ברובה על כללי הדקדוק התנ"כיים, ולא על כללי הדקדוק הממשנאיים. איש שלמה 11:18, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

שינוי שם

ייתכן שיש לשנות את השם של דף זה
בדף זה מתנהל דיון שבו מוצע לשנות את שמו של הדף.

מקובל להמתין כשבוע מתחילת הדיון. אם מושגת הסכמה, על מעביר שם הערך לתקן גם את הדפים המקושרים בכל מקום שבו ההעברה גרמה להפניה שגויה, כדוגמת הפניה שבעקבות ההעברה מפנה לדף פירושונים. (ניתן לראות מתי הוצבה התבנית בהיסטוריית הדף)

אם מדובר בהצעה הנוגעת לשינוי שם של קבוצת דפים, יש לדון על כך באולם הדיונים ולא בדף השיחה.

בעלי זכות הצבעה לדעתי כל אחד שמחפש את הערך עליה לרגל, רוצה להגיע לערך הזה. ואת הערך שם צריך להעביר לערך עם שמו כמו עליה לרגל בדתות אחרות, (אפשר גם למחוק שם את התוכן היהודי). איךשיחה • ג' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 20:24, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

@איך, האמת שבמחשבה ראשונה אני לא ממש מבין למה זה פוצל לשני ערכים. אפר (שיחה) 20:27, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
בעדחזק איש שלמה 20:46, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
בעד, המעמיק (שיחה) 21:44, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
בעד חזק ברור שזה כך אני יום אחד חיפשתי והופתעתי שזה מוביל לכאן אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ ד' בכסלו ה'תשפ"ה ~ 23:06, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אני קורא למשתתפי הדיון לשקול שוב האם הדיון אמור להיות על שינוי השם או על איחוד הערכים. אפר (שיחה) 23:11, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
ראיתי את טענתך ועדיין דעתי שיש לשנות את השם אני כן מסכים שהכותרת בערך עליה לרגל מוטעית ונראה כאילו מדובר על אותו ערך (דעתי שיש לשנות את נוסח הפתיח שם) אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ ד' בכסלו ה'תשפ"ה ~ 23:14, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
ברמה העקרונית הייתי הולך על איחוד, אבל מבחיל לתת כותרת "בדתות אחרות" בערך כזה. מתלבט.
הוספתי טקסט בין השורות - לאחר מחשבה: ברור שאין זה שיקול אנציקלופדי, ולכן אני בעד איחוד. נא לפתוח דיון איחוד פורמלי. למאי נ"משיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה 23:20, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
ואני חושב שמבחיל למזג את השתיים אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ ד' בכסלו ה'תשפ"ה ~ 23:28, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
זו הייתה כוונתי, לא כתבתי מספיק ברור. למאי נ"משיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה 23:33, 4 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
בעד. אינני רואה בעיה לאחד. כן הוא בכמה וכמה ערכים עיין לדוג' בערך עיבור השנה. איש שלמה 14:42, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
בסופו של דבר, זאת השאלה האם המכלול הוא (היא?) יותר אנצילופדיה או יותר יהודית. מכך שמייבאים כל מיני ערכים מאוד לא רלוונטיים לאף אחד אבל מדקדקים בחשיבות הערכים היהודיים, לדעתי מוכח שהוא יותר אנציקלופדיה, ואני בעד זה, ולכן אני בעד לאחד צבי (שיחה) 15:05, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

איחוד

בעלי זכות הצבעה בהמשך לדיון הקודם הוחלט לפתוח דיון איחוד אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ ד' בכסלו ה'תשפ"ה ~ 17:00, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

אציין שאני נגד איחוד גם לאחר עיון בערך עלייה לרגל אני רואה שזה מפנה לכמה ערכים מורחבים על עליים לרגל בכל מיני דתות ולא ייתכן שעלייה לרגל ביהדות פחות חשובה מהם (זאת חוץ מטענתי שמבחיל להשוות ביניהם בערך אחד) אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ ד' בכסלו ה'תשפ"ה ~ 17:02, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אני בעד איחוד, אני חושב שעליה לרגל אמור להיות ערך על מצוות עליה לרגל, בשולי הערך שעוסק במצוות עליה לרגל יש מקום לאיזכור השימוש במושג בדתות אחרות אפר (שיחה) 18:09, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
בעד איחוד. אפר כבר הוציא לי את כל המילים מהפה, אין לי מה להוסיף עליו... למאי נ"משיחה • ד' בכסלו ה'תשפ"ה 18:41, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
גם אני מצטרף בעד איש שלמה 22:18, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
מצד אחד אני מזדהה עם כל מילה של אלינדב, אבל, ייתכן וערך נפרד נותן עוד יותר מקום של חשיבות, וככה כשמאחדים אותם זה נבלע, ולכן בנתיים אני נמנע, המעמיק (שיחה) 22:36, 5 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@אפר אתה מתכוון לכתוב שם בסוף את כל הערך הנוכחי, או שאתה עומד לקצץ את למידע מינימלי? איךשיחה • ה' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 10:28, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@איך כנראה משהו באמצע, צריך לשבת על זה בנחת ולראות מה נכנס ומה מיותר. אפר (שיחה) 10:32, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
נראה לי שלא אתנגד לאיחוד עם זה יהיה אכן קטע אחד בתוך ערך שלם על העליה לרגל היהודית. (כרגע זה כמה ממש ארוך ובולט) איךשיחה • ה' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 10:51, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
נגד חזק, להבדיל בין הקודש לחול. כמובן בעד שינוי השם למשמעות המרכזית. שרפי קודש (שיחה) 11:05, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
לאחר שכתבתי שאני בעד, עיון מחדש גרם לי לשנות את דעתי ולהסכים לדבריו של אלינדב, אפשר לשנות את שם הדף שם לצליינות וכדו'
נגד חזק מאוד איש שלמה 11:54, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@איש שלמה, עד כמה שידוע לי המושג צליינות משתמש אך ורק את הנצרות ולא את שאר הדתות. אפר (שיחה) 12:10, 6 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
אפר, יתכן. יש לכך מקור? (מילון כל שהוא וכד') איש שלמה 13:43, 8 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
לא אבל זה הציאות עד כמה שידוע לי (אצל מוסלמים הוא לא צליינן אלא חאג'), יש לך מקור שכן? אפר (שיחה) 13:46, 8 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
חאג' בערבית, צליין בעברית. או שלא. איש שלמה 14:30, 8 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
במחשבה שנייה אני חוזר בי ואומר שעצם ההשוואה שיש כמה ערכים (איסלאם, נצרות, ןלהבדיל יהדות) זה השוואה מקוממת, ובמקום זה אפשר לעשות כדבריו של איך ולעשות ממש מינימלי מהדתות האחרות ולהפנות לערכים המורחבים בנושא אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ ז' בכסלו ה'תשפ"ה ~ 17:14, 8 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@אפר יש לך פה יותר מ-2 מתנגדים, אתה רוצה לפתוח הצבעת מחלוקת, או שאני יכול לחזור לדיון שלי? איךשיחה • כ"ג בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 20:55, 24 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
מתייג שוב @אפר, אתה פותח דיון מחלוקת או שאני יכול לחזור לדיון שינוי השם שלי? איךשיחה • ל' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 15:45, 31 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
(או שאשר לפתוך הצבעת שולצה?) איךשיחה • ל' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 15:47, 31 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
נראה לי מוסכם פה על כמה וכמה לעשות כך: "אני חושב שעליה לרגל אמור להיות ערך על מצוות עליה לרגל, בשולי הערך שעוסק במצוות עליה לרגל יש מקום לאיזכור השימוש במושג בדתות אחרות" "עצם ההשוואה שיש כמה ערכים (איסלאם, נצרות, ןלהבדיל יהדות) זה השוואה מקוממת, ובמקום זה אפשר לעשות ממש מינימלי מהדתות האחרות ולהפנות לערכים המורחבים בנושא". כלומר: הערך עלייה לרגל יהיה כמו הערך עלייה לרגל יהדות, ובסופו יהיה פרק "בדתות אחרות", שם התוכן הקיים יקוצץ עוד יותר ויוסרו כל התמונות של הדתות האחרות, ויהיה שליחה לערכים המורחבים. הפתיח יעסוק בעליה לרגל ביהדות כשבסופו יהיה משפט אחד שגם בדתות אחרות ואף בשיח כיום המושג "עלייה לרגל" משמש במובנים דומים. מישהו (שיחה) 18:18, 31 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@מישהו אתה מתכוון שנפתח ערך חדש ושם יהיה התוכן של 'דתות אחרות' או שהכל יהיה בתוך ערך אחד וזהו? (אגב אולי תתנדב לסנות לכתוב את הקטע המתוצת?) איךשיחה • ל' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 21:24, 31 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
ואגב, אתה בטוח שזה שייך לפתיח? (למה לא כמו עיבור השנה?) איךשיחה • ל' בכסלו ה'תשפ"ה, למנינם: 21:26, 31 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
עליה לרגל זה מטבע לשון מוכר גם בהקשר מושאל אחר, ואם זה נכון שגם בדתות אחרות זה מקובל בשם זה אז מתאים להזכיר בפתיח. אם מטבע הלשון הזו ייחודית ליהדות (ולצורה המושאלת בלשוננו) אז באמת אין שום ענין להכניס את זה בפתיח. מישהו (שיחה) 00:18, 1 בינואר 2025 (IST)תגובה