שיחה:עינב ברמן/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

דף גמרא (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

למתכונים ה(לא)כשרים אין ולא אמורה להיות שום השפעה על חשיבות הערך. ההשוואה לרבנים איננה במקומה יש להשוות לשפים אחרים.

דף גמרא (שיחהתרומות)

השוויתי לשפיות אחרות ואין בערך כאן כמעט כלום, מלבד קישורים.

מקוה (שיחהתרומות)

עבורך כנראה הקישורים לא אומרים הרבה לאחרים זה כן אומר. ולמען הסר ספק ראו בדף השיחה בויקיפדיה את נימוקי החשיבות (הגבוליים לטעמי) אבל זה לא מצדיק מחיקה אצלינו.

הדייג (שיחהתרומות)

מסכים. שום חשיבות. בעד מחיקה.

שחרחר (שיחהתרומות)

גם התמונות של מאכלי הטריפות ראויות להסרה. מבחיל לראות אותם כאשר יודעים שמדובר על שפית יהודייה ומסעדות כאן בארץ הקודש. יפי הנפש למיניהם - כאשר דנים על כתיבת ערכים על בתי כנסת, הם מצקצקים בלשונם 'זה לא אנציקלופדי'. ואילו כאן - אבוי! בויקיפדיה הדיון הוכרע לטובת הערך, אז אנחנו חייבים להשאיר...

אחודה חידה (שיחהתרומות)

התמונות מבחילות, ובאמת למה לא להוריד את אלו שטרפותם זועקת והשאיר רק את האחרות?


אבל צריך לשים לב שלא יקרה שמתוך רצון לצנזר דברים רעים מהמכלול לא נגרום להכשרת השרץ, אם היא מתעסקת במאכלות אסורות באופן בוטה מוטב שקורא הערך ידע זאת, וניתן להוסיף את זה באיזו שהיא צורה בתוכן הערך.

עם סגולה (שיחהתרומות)

ה"ערך" הזה הוא בעל חשיבות אנציקלופדית. ואילו מגידי שיעורים חשובים (שמענינים בהחלט כל ידען חרדי, וזאת בנוסף לעניין המרתק של קשריהם המשפחתיים, מחותניהם ורבותיהם) נמחקים כי "המכלול איננו אלפון...". מצחיק.

דף גמרא (שיחהתרומות)

מקוה האם כדאי לפתוח הצבעה מחיקה?

מקוה (שיחהתרומות)

אתה יכול טכנית אבל אינני רואה בכך הגיון.

מוטי (שיחהתרומות)

אבל לאחר שתצבור 100 עריכות במרחב הראשי

מקוה (שיחהתרומות)

אם אין לך ז"ה אז גם דיון החשיבות לא היה רשמי הצבעת מחיקה דורשת דיון מקדים כזה.

טישיו (שיחהתרומות)

כל אלו שנגעלים מבשר חזיר - טעות בידכם! אל יאמר אדם אי אפשי בבשר חזיר, אלא יאמר אפשי ואפשי!!! אלא מה אעשה שגזירת קוני עלי.

לידיעתכם, בשר חזיר יכול להיות ממש מעדן (בתיבול נכון). הסיבה היחידה למה איננו אוכלים אותו, היא מאותה סיבה שאיננו אוכלים שניצל מתובל בפתיתי גבינה צהובה (ממש טעים). - גזירת קוני עלי.

שחרחר (שיחהתרומות)

זו לא הבמה לדיון הזה, אבל אם כבר כתבת, שמעתי (בכלי שני ממקור נאמן) מר' יונתן דיוויד, שדברי הגמרא מתייחסים לסיבה הראשונית של האיסור. כלומר שלא נכון לומר שהתורה אסרה את החזיר בגלל שהוא מאוס. אבל אכן לאחר שהתורה אסרה אותו, ישראל קדושים נגעלים מבשר פיגולים.

טישיו (שיחהתרומות)

זו לא הבמה לדיון הזה, אבל אם כבר כתבת, שמעתי (בכלי שני ממקור נאמן) מרבי ישראל אברהם מסקולען שעבר פעם ליד חנות לממכר בשר חזיר יחד עם המשמש. והמשמש התבטא בכינוי גנאי ובתחושת סלידה ביחס לבשר החזיר, אך הרבי מסקולען התבטא כנגדו: "אפשי ואפשי, אבל מה אעשה שגזירת קוני עלי"...

בנוגע למה שכתבת בשם ר' יונתן דיוויד, דבריו (אם נאמרו ככתבם וכלשונם) פשוט לא תואמים ללשון המדרש: (מובא ברש"י על ויקרא פרק כ פסוק כו):

רבי אלעזר בן עזריה אומר מנין ש'''לא יאמר אדם''' נפשי קצה בבשר חזיר אי אפשי ללבוש כלאים '''אבל יאמר אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי''' ת"ל ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי שתהא הבדלתכם מהם לשמי פורש מן העבירה ומקבל עליו עול מלכות שמים:

אחודה חידה (שיחהתרומות)

אף אני אענה כנגד המברכים, זו לא הבמה לדיון הזה.


ואחר מסירת המודעא כנ"ל, הגועל שלי עכ"פ הוא מחמת האיסור, וגם יש להעיר שהתורה קראה למאכ"א תועבה.

טישיו (שיחהתרומות)

בהמשך למסירת המודעה כמקובל כו'.

האם גם תפוז שאינו מעושר בתו"מ והוא עומד באיסור מיתה (טבל) החמור שבעתיים מאיסור בשר חזיר מגעיל אותך באותה מידה אם לא יותר מכיון שזה כרת? הרמב"ם [https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=11261&rid=4873 פוסק] ש"היו לפנינו טבל ונבלה מאכילין אותו נבלה תחלה שהטבל במיתה". אין ספק שהרגשות שלנו אומרים אחרת, והטבל פחות מרתיע אותנו (מכיון שלא חונכנו מגיל 0 לסלוד מטבל שפחות מצוי ואין פיתוי מיוחד לאכלו), כך שהרגשות שלנו לא מגיעות מהאיסור אלא מהרגל ורתיעה טבעית. אלא אם כן תודיע שיש לך גם סלידה וגועל מתפוח של טבל ברמה של הקאה כפי שיש אנשים שמסוגלים להקיא בהריחם ריח בשר דבר אחר.

הרגש שהתורה דורשת ברור: אל תסלוד מהדבר אחר, להיפך: כדאי אפילו שתרגיש משיכה לאכול אותו ויהיה לך ברור שרק בגלל שיש לך אדון אינך אוכל אותו.

אחודה חידה (שיחהתרומות)

למען הדיוק, מיתה בידי שמיים.


מה שלא חונכנו לסלוד מטבל לא בגלל שאין פיתוי וכבר כתבתי שלמאכ"א התורה קראה שקץ ותועבה משא"כ טבל, והראיה שלא מחנכים ילד שלאכול בלי ברכה זה מגעיל למרות שיש לו פיתוי כי התורה לא אמרה שזה מגעיל אלא מחנכים אותו שזה גזל כמו שכתוב בתורה.


וטעם המצוה עצמה הוא בשביל שלא תשתקץ נפשנו, אז מה נאמר שזה לא אכפת לנו ומבחינתנו זה כמו בשר טלה והרי השי"ת המלמדנו להועיל ומדריכנו בדרך נלך טורח ללמד אותנו הפוך?


לכן נ"ל שעיקר כוונתו לאומר אי אפשי סתם, אבל מי שמגעיל אותו כי התורה מתעבת את זה אינו בכלל ואדרבה כך ראוי.


ועוד שלו יצוייר שיותר החזיר באותו רגע הוא יפסיק להגעיל אותי (ובפיקו"נ צ"ע ואולי יש לדמות קצת לנידון אם זה מטמטם), ולכן נ"ל שזה לא שייך למאמר חז"ל דאל יאמר אדם וכו'.


ולגבי התמונות שפתחו את הדיון, אם יהיה תמונה שמציגה כל עבירה שהיא בצורה בוטה זה יפריע לי, המציאות היא שטבל החילונים לא יודעים מה זה בכלל וזה לא בוטה משא"כ חזיר, חילול שבת לצערנו התרגלנו קצת למראה אחינו הטועים בזה אבל ככל שזה יהיה בוטה במיוחד זה יפריע, וכל עבירה שלא התרגלנו והעובר יודע שזה עבירה המראה יצרום לנו.

רק הצרימה תהיה שונה לפי תוכן העבירה בחילול שבת נרגיש אפיקורסות וכפירה בעיקר ון על זה הדרך.


אם האריכות היתירה חורגת מהכללים לדפי שיחה, ניתן להעביר את ההודעות האחרונות לשיח עורכים.

טישיו (שיחהתרומות)

יפה אמרת, אלו ואלו דברי אלוקים חיים.

אין נושאים ישנים יותר