שיחה:סיום בדבר טוב
תגובה אחרונה: לפני 4 ימים מאת איש הישראלי בנושא בחב"ד
עוד מקור
המעמיק פירוש המשנה לרמב"ם, מסכת ידיים, פרק ה', משנה ח'--אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 23:54, 11 בדצמבר 2024 (IST)
- תודה, זה הובא בהערה 1, אתה חושב שכדאי להוציא מהערה לפנים הערך? המעמיק (שיחה) 00:06, 12 בדצמבר 2024 (IST)
- כן אבל לציין שזה לפי הרמב"ם כי נדמה לי הרא"ש שם סובר שזה לא הסיבה במקרה ההוא אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 00:08, 12 בדצמבר 2024 (IST)
- לא ברור מה כוונתך ברא"ש שם. בנוגע לרמב"ם, אני לא בטוח איפה להכניס את זה, הפיסקה מקורות שייכת לעיקר המושג, מהרמב"ם רק רואים שזה שייך גם בסיומי מסכתות, וזה גם כתוב ברש"י ותוס', אין בזה חידוש וזה כתוב במהלך הערך בין השיתים, (אולי אפשר להכניס את הרמב"ם מהל' תפלה), המעמיק (שיחה) 14:33, 12 בדצמבר 2024 (IST)
- שומע מה שאתה אומר, לגבי הרא"ש הוא פשוט מציין שלא זו הסיבה שסיימו שם בד' הצדיק אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 16:40, 12 בדצמבר 2024 (IST)
- @המעמיק אפשר להוסיף את החת"ס (מנהגי החת"ס תומר דבורה פ"ב ב) שהיה מסיים בדבר טוב גם בחידושי אגדה ושיחת חולין
- Yehuda_Fish • שיחה • י"ד בכסלו ה'תשפ"ה • 10:03, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- שים לב, זה קיים המעמיק (שיחה) 21:41, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- @המעמיק 'עיניים להם ולא יראו' Yehuda_Fish • שיחה • ט"ו בכסלו ה'תשפ"ה • 21:43, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- שים לב, זה קיים המעמיק (שיחה) 21:41, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- שומע מה שאתה אומר, לגבי הרא"ש הוא פשוט מציין שלא זו הסיבה שסיימו שם בד' הצדיק אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 16:40, 12 בדצמבר 2024 (IST)
- לא ברור מה כוונתך ברא"ש שם. בנוגע לרמב"ם, אני לא בטוח איפה להכניס את זה, הפיסקה מקורות שייכת לעיקר המושג, מהרמב"ם רק רואים שזה שייך גם בסיומי מסכתות, וזה גם כתוב ברש"י ותוס', אין בזה חידוש וזה כתוב במהלך הערך בין השיתים, (אולי אפשר להכניס את הרמב"ם מהל' תפלה), המעמיק (שיחה) 14:33, 12 בדצמבר 2024 (IST)
- כן אבל לציין שזה לפי הרמב"ם כי נדמה לי הרא"ש שם סובר שזה לא הסיבה במקרה ההוא אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 00:08, 12 בדצמבר 2024 (IST)
המנהג לסיים עם הקטנים באות ט'
שמעתי מיהודי מבוגר שכך נהגו פעם המלמדים, אני מחפש מקור, אם אמצא אעדכן בל"נ נוטע (שיחה) 14:58, 12 בדצמבר 2024 (IST)
שם הערך
כפי שנידון בדף הסיוע עיי"ש, יש כמה אפשרויות לשם הערך
[פתיחה ו]סיום / [לפתוח ו]לסיים בדבר טוב (כלשון הפוסקים)
[פתיחה ו]חתימה / לפתוח ו]לחתום בדבר טוב (כלשון חז"ל)
אל תעמוד בדבר רע (כלשון הפסוק, לדעות מסויימות)
בעלי זכות הצבעה המעמיק (שיחה) 01:54, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- האפשרות השלישית ודאי לא תקינה, כי אין הפסוק נושא הערך.
האפשרויות השמאליות נראות לי עילגות
נשארו לדעתי שתי האפשרויות: פתיחה וסיום, פתיחה וחתימה, אני הולך על חתימה. הכל לטובה (שיחה) 01:59, 13 בדצמבר 2024 (IST)- לא הבנתי, למה אין הפסוק נושא הערך? לפי הילקוט זה אפשרי כפירוש בפסוק, המעמיק (שיחה) 03:18, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- העובדה שזה מקור הדין לא הופכת את הפסוק לנושא. נושא הערך הוא הדין, מקור הדין הוא הפסוק. אם הערך ידבר על פירושים שונים של הפסוק, אכן הוא יהיה הנושא. הכל לטובה (שיחה) 03:23, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- @המעמיק קודם שפו על הערך מאד מושקע ויפה, 2 לדעתי השם המתאים 'לסיים בדבר טוב'.
- Yehuda_Fish • שיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ה • 10:43, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- כבר כתבתי שם שדעתי היא חתימה. אגב, הייתי מציע במקום האפשרות פתיחה וסיום - התחלה וסיום. למאי נ"מ • שיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ה 13:27, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- לסיים בדבר טוב עמוס חדד (שיחה) 20:57, 14 בדצמבר 2024 (IST)
- מתלבט מצד אחד המושג מוכר כ"לסיים בדבר טוב" מצד שני הערך דבר גם על התחלה בכל אופן המילה "פתיחה" נשמעת לי עילגת אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"ד בכסלו ה'תשפ"ה ~ 00:13, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- רוב הקפידה כיום היא על 'לסיים' ולא על פתיחה. עמוס חדד (שיחה) 10:40, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- עמוס חדד, למרות שההלכה מדברת מפורשות גם על הפתיחה? המעמיק (שיחה) 21:42, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- התכוונתי לנוהג בשונות ולא בקריאת התורה. עמוס חדד (שיחה) 23:27, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- עמוס חדד, למרות שההלכה מדברת מפורשות גם על הפתיחה? המעמיק (שיחה) 21:42, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- רוב הקפידה כיום היא על 'לסיים' ולא על פתיחה. עמוס חדד (שיחה) 10:40, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- מתלבט מצד אחד המושג מוכר כ"לסיים בדבר טוב" מצד שני הערך דבר גם על התחלה בכל אופן המילה "פתיחה" נשמעת לי עילגת אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"ד בכסלו ה'תשפ"ה ~ 00:13, 15 בדצמבר 2024 (IST)
- לסיים בדבר טוב עמוס חדד (שיחה) 20:57, 14 בדצמבר 2024 (IST)
- כבר כתבתי שם שדעתי היא חתימה. אגב, הייתי מציע במקום האפשרות פתיחה וסיום - התחלה וסיום. למאי נ"מ • שיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ה 13:27, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- העובדה שזה מקור הדין לא הופכת את הפסוק לנושא. נושא הערך הוא הדין, מקור הדין הוא הפסוק. אם הערך ידבר על פירושים שונים של הפסוק, אכן הוא יהיה הנושא. הכל לטובה (שיחה) 03:23, 13 בדצמבר 2024 (IST)
- לא הבנתי, למה אין הפסוק נושא הערך? לפי הילקוט זה אפשרי כפירוש בפסוק, המעמיק (שיחה) 03:18, 13 בדצמבר 2024 (IST)
בחב"ד
@איש הישראלי, זכור לי שיש בחב"ד הקפדה לסיים בטוב, יש לך מקורות בעניין? שמש מרפא (שיחה) 18:40, 16 בינואר 2025 (IST)
- הרבי הקפיד על כך במיוחד. כצפוי, עסק בזה רמ"מ לאופר. ראה כאן, וש"נ. איש הישראלי (שיחה) 19:43, 16 בינואר 2025 (IST)