שיחה:סיום בדבר טוב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 4 ימים מאת איש הישראלי בנושא בחב"ד
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

עוד מקור

המעמיק פירוש המשנה לרמב"ם, מסכת ידיים, פרק ה', משנה ח'--אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 23:54, 11 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

תודה, זה הובא בהערה 1, אתה חושב שכדאי להוציא מהערה לפנים הערך? המעמיק (שיחה) 00:06, 12 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
כן אבל לציין שזה לפי הרמב"ם כי נדמה לי הרא"ש שם סובר שזה לא הסיבה במקרה ההוא אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 00:08, 12 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
לא ברור מה כוונתך ברא"ש שם. בנוגע לרמב"ם, אני לא בטוח איפה להכניס את זה, הפיסקה מקורות שייכת לעיקר המושג, מהרמב"ם רק רואים שזה שייך גם בסיומי מסכתות, וזה גם כתוב ברש"י ותוס', אין בזה חידוש וזה כתוב במהלך הערך בין השיתים, (אולי אפשר להכניס את הרמב"ם מהל' תפלה), המעמיק (שיחה) 14:33, 12 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
שומע מה שאתה אומר, לגבי הרא"ש הוא פשוט מציין שלא זו הסיבה שסיימו שם בד' הצדיק אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"א בכסלו ה'תשפ"ה ~ 16:40, 12 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@המעמיק אפשר להוסיף את החת"ס (מנהגי החת"ס תומר דבורה פ"ב ב) שהיה מסיים בדבר טוב גם בחידושי אגדה ושיחת חולין
Yehuda_Fishשיחה • י"ד בכסלו ה'תשפ"ה • 10:03, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
שים לב, זה קיים המעמיק (שיחה) 21:41, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@המעמיק 'עיניים להם ולא יראו' Yehuda_Fishשיחה • ט"ו בכסלו ה'תשפ"ה • 21:43, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

המנהג לסיים עם הקטנים באות ט'

שמעתי מיהודי מבוגר שכך נהגו פעם המלמדים, אני מחפש מקור, אם אמצא אעדכן בל"נ נוטע (שיחה) 14:58, 12 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

שם הערך

כפי שנידון בדף הסיוע עיי"ש, יש כמה אפשרויות לשם הערך
[פתיחה ו]סיום / [לפתוח ו]לסיים בדבר טוב (כלשון הפוסקים)
[פתיחה ו]חתימה / לפתוח ו]לחתום בדבר טוב (כלשון חז"ל)
אל תעמוד בדבר רע (כלשון הפסוק, לדעות מסויימות)
בעלי זכות הצבעה המעמיק (שיחה) 01:54, 13 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

האפשרות השלישית ודאי לא תקינה, כי אין הפסוק נושא הערך.
האפשרויות השמאליות נראות לי עילגות
נשארו לדעתי שתי האפשרויות: פתיחה וסיום, פתיחה וחתימה, אני הולך על חתימה. הכל לטובה (שיחה) 01:59, 13 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
לא הבנתי, למה אין הפסוק נושא הערך? לפי הילקוט זה אפשרי כפירוש בפסוק, המעמיק (שיחה) 03:18, 13 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
העובדה שזה מקור הדין לא הופכת את הפסוק לנושא. נושא הערך הוא הדין, מקור הדין הוא הפסוק. אם הערך ידבר על פירושים שונים של הפסוק, אכן הוא יהיה הנושא. הכל לטובה (שיחה) 03:23, 13 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
@המעמיק קודם שפו על הערך מאד מושקע ויפה, 2 לדעתי השם המתאים 'לסיים בדבר טוב'.
Yehuda_Fishשיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ה • 10:43, 13 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
כבר כתבתי שם שדעתי היא חתימה. אגב, הייתי מציע במקום האפשרות פתיחה וסיום - התחלה וסיום. למאי נ"משיחה • י"ב בכסלו ה'תשפ"ה 13:27, 13 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
לסיים בדבר טוב עמוס חדד (שיחה) 20:57, 14 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
מתלבט מצד אחד המושג מוכר כ"לסיים בדבר טוב" מצד שני הערך דבר גם על התחלה בכל אופן המילה "פתיחה" נשמעת לי עילגת אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תתיאשו ~ י"ד בכסלו ה'תשפ"ה ~ 00:13, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
רוב הקפידה כיום היא על 'לסיים' ולא על פתיחה. עמוס חדד (שיחה) 10:40, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
עמוס חדד, למרות שההלכה מדברת מפורשות גם על הפתיחה? המעמיק (שיחה) 21:42, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
התכוונתי לנוהג בשונות ולא בקריאת התורה. עמוס חדד (שיחה) 23:27, 15 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
יש כאן תיקו, מה דעתכם? שמש מרפא אפר שרגא מקוה מוטי המלקט? המעמיק (שיחה) 23:54, 19 בדצמבר 2024 (IST)תגובה
לדעתי השם הנוכחי טוב. אפשר גם "חתימה בדבר טוב" כלשון הירו'. שמש מרפא (שיחה) 05:07, 27 בדצמבר 2024 (IST)תגובה

בחב"ד

@איש הישראלי, זכור לי שיש בחב"ד הקפדה לסיים בטוב, יש לך מקורות בעניין? שמש מרפא (שיחה) 18:40, 16 בינואר 2025 (IST)תגובה

הרבי הקפיד על כך במיוחד. כצפוי, עסק בזה רמ"מ לאופר. ראה כאן, וש"נ. איש הישראלי (שיחה) 19:43, 16 בינואר 2025 (IST)תגובה