שיחה:מרד החשמונאים/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אני לא מבין. זה אמור להיות אתר שמצנזר עקב אמונה בהקבה. אני קורא ואני לא מבין. גם זה וגם הערך של מרד בר כוכבא ועוד כולם נראים שנכתבו מאנשים שהינם חוקרי המקרא!!! בלי שום סנטימנט כזה או אחר ליידשקייט. פשוט מזעזע.

הכל לטובה הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

כיון שאיני רוצה שהדיון ימישך בדף שיחתי, אלא במקום הראוי לו שהוא כאן, אכתוב כאן את עיקרי הדברים.

בערך זה נעשו שינויים מסוימים בטענה שדברי ההיסטוריונים שאומרים שהמורדים היודים היו כמה אלפים זה כפירה בדברי חז"ל שהיו "רבים ביד מעטים", ושהיה נס.

אני ביטלתי את השינויים, בנימוק שאין סתירה בין דברי חז"ל לדברי ההיסטוריונים, כיון ש-א. מבואר במקורות רבים שנס חנוכה היה נס נסתר, ב. מבואר במקורות שונים שתחילת המרד אכן היה ע"י מעטים ביותר, ואילו לאחר מכן הצטרפו אליהם רבים, שלעומת חיל יון העצום עדיין היו מעטים.

כמו"כ הבאתי את דברי המאירי שהחמונאים נצחו את יון בעזרתם של הרומיים!

הכל לטובה (שיחהתרומות)

בהמשך לדיון כאן, תוכל לתת קישור לדברי המאירי?

הכל לטובה (שיחהתרומות)

זה לא נמצא בהיברובוקס ובגרסת הבטא של אוצר החכמה. אפשר פשוט להעתיק את הקטע לכאן.

מוטי (שיחהתרומות)

בהקשר לדברי המאירי יש לציין שכך היא המשמעות הפשוטה בגמ' ע"ז דף ח:

הכל לטובה (שיחהתרומות)

מיכי לא עיינתי היטב, אך בהחלט אפשר שדברי הגמרא אינם מתייחסים למרד החשמונאים

מוטי (שיחהתרומות)

בגמ' שם וברש"י ריש ט' ע"א מבואר שבית חשמונאי נטלו את המלכות מהיונים יחד עם הרומאים, נטילת המלכות לכאו' הייתה במרד, עם זאת יתכן שבקרבות עצמם לא השתתפו הרומאים וכן שהצטרפו בשלבים מאוחרים, ולכן כתבתי פשטות

הכל לטובה (שיחהתרומות)

מישהו יכול להעתיק את דברי המאירי?

ספרא (שיחהתרומות)

בבקשה. בית הבחירה למאירי, פתיחה למסכת אבות:

ולסוף קע"ד שנה שהיה סוף רי"ד לבנין, מרד מתתיה בן יוחנן כהן גדול והוא הנקרא חשמונאי באנטיכוס מלך יון, ועמד הוא ובניו על הממונה שלו והרגוהו הוא וכל חילו בעזר הרומיים, ועמדו הרומיים עמהם בנאמנות כ"ג שנים, ואח"כ נשתעבדו בהם ונמשכה מלכות בית חשמונאי עם אותם כ"ג שנים ק"ג שנים.

וכמובן שמקורו בע"ז ח:, וראה שם תוס' רי"ד. (ראיתי בשם הרבי מסאטמר שביאר שהרומיים לחמו עמהם, אבל בקרבות המכריעים בקשו החשמונאים להילחם לבד, כדי שייקרא על שמם, ואף הרומיים לא רצו להילחם בשל עדיפותם המספרית של היוונים.)

הכל לטובה (שיחהתרומות)

תודה.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

”יש היסטוריונים מודרנים שמתקשים להאמין שאכן מדובר במספרים אלו” מה שמוכיח שהם חולקים על דברי חז”ל.

אציין שוב, איני מתווכח על כך שיש להציג את המקורות החולקים על חז”ל, אך זה צריך להיות בצורה הראויה, ובלי להשמיט קטעים שאינם מתאימים לאידיאולגיה המודרנית.

לכן אני חושב שראוי להחזיר את המקור ממגילת אנטיוכוס לפי פרשנותו של האבודרהם.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

זו הטעיה. ההיסטוריונים "מתקשים להאמין" לספר מקבים, לא לדברי חז"ל.

תפסיק להציג זאת כמחלוקת ההיסטוריונים וחז"ל.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

זה לא רלוונטי, אם אתה מתקשה להאמין למספר נמוך יחסית, אתה מודה שאינך סבור שזה נס!

הכל לטובה (שיחהתרומות)

ותסביר לי בבקשה למה המקור ממגילת אנטיוכוס לפי פרשנותו (הפשוטה, ללא הוספת מילים) של האבודרהם לא ראוי אפילו לציון? ונניח שיש הסבר אחר לדברים, ניתן לסייג זאת.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

צריך לכתוב שמדברי האבודרהם משמע שפירש בדברי מגילת אנטיוכוס שרק חמשת בני מתתיהו היו הלוחמים בפועל נגד היוונים.

לדעתי עדיף לחכות להבאת מקורות נוספים ולא לכתוב נוסחאות מצחיקות. אבל אם תכתוב כלשון זאת לא אבטל זאת.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

החזרתי, למרות שזה ניסוח קצת מעורפל, מכיוון שזהו ערך המוצג בעמוד הראשי, ולא ניתן לדעתי להמתין עם זה.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

תמחק את כל הערכים בנושאי בריאות שמסבירים את הסיבה ומסובב בכל דבר, כיון שידועים דברי הרמב"ן ועוד שאין טבע כלל והכל נס. מבחינתי הויכוח מיצה את עצמו לעת עתה.

אשמח לשמוע דעות של מכלולאים נוספים, וכפי שכתבתי בדף שיחתי אשתדל להביא בימים הקרובים מקורות לדברי שלעיל.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

למרות שאני לא חושב שהתכוונת ברצינות, אחלק.

ראשית, זה נכון, הכל נס, ומי שאמר לשמן וכו’. אבל, אין זה אומר שלא קיים פה תהליך מסוים, אף על פי שמי שיתבונן יפנים שזה לא מובן כלל. לדוגמא, אם מכניסים גרעין לאדמה - צומח עץ, והמדענים יסבירו הסברים עמוקים, מפולפלים ונכונים, אך הם לא יענו על השאלה מדוע כשמכניסים אדם לאדמה לא גדלה שם משפחה...

חז”ל קבעו לציין אירועים שבהם השתנו סדרי בראשית, ומי שטוען שזה היה טבע, כמו שמשה רבינו ידע את הגאות והשפל, כופר בדברי חכמים.

מתקני סדר על הניסים ציינו מספר הבדלים בין החיילות, כשגיבורים ביד חלשים אפשר לפרש שלא היו מיומנים וללא נשק רציני וכדומה, אבל כדי להסביר ”רבים ביד מעטים” צריך לומר שהיה הפרש משמעותי.

אלף אלף (שיחהתרומות)

מרדכי עציון בנושא הבא בדף מצוטטים דברי רשי בפרשת וזאת הברכה "מחץ מתנים קמיו - מחץ קמיו מכת מתנים, כענין שנאמר (תהלים סט, כד) ומתניהם תמיד המעד, ועל המעוררין על הכהונה אמר כן. דבר אחר ראה שעתידין חשמונאי ובניו להלחם עם היונים והתפלל עליהם לפי שהיו מועטים י"ב בני חשמונאי ואלעזר כנגד כמה רבבות, לכך נאמר ברך ה' חילו ופועל ידיו תרצה:"

ספרא (שיחהתרומות)

ספר מקבים א' נחשב כמקור אמין, בן התקופה, שתיאר היטב את הנעשה, בשונה שאר ספרי מקבים. רוב הספרים ו"כעין מדרשי חנוכה" הקיימים הסתמכו במידה רבה עליו, ונקטו מספר לוחמים זהה לנאמר במקבים.

לפי החוקרים, היו נקודות שבהם המחבר של מקבים א' לא דייק, בשל רצון להאדרה של החשמונאים, כמו הפרזה בגודל כוחות הצבא הסלאוקי. אם כן - מובן שהפרזה במספרם של הצד החשמונאי היא מנוגדת לרצון זה.

הרב יצחק רצאבי מביא בספרו שמן למאור (עמ' צג) בשם פירוש עתיק לאחד מחכמי תימן, "שגזרו תעניות הם וכל ישראל עמהם וישבו על האפר. וא"ת למה לא נזכרו ישראל בכאן במלחמה, לא היה צריך להזכירם, כי נודע הוא שישראל היו לוחמים עמהם על אויביהם... ואין מזכירין אלא הגדול שבהם". ומכל מקום היו מועטים כנגד צבא יון כדאיתא בפירושי התפלה לרוקח.

ספרא (שיחהתרומות)

מעתיק כאן מדברי מאיר למברסקי, על התשועות, עמ' קצח:

כפי שהבאנו לעיל המהר"י ונה סובר כי כבר מלכתחילה היו כל ישראל שותפים לקרב, אולם רוב המפרשים סבורים כי חמשת האחים יצאו למלחמה לבדם, מכל מקום בספר החשמונאים מבואר כי אלפים מישראל הצטרפו למלחמתם של החשמונאים, וכן ניתן להוכיח כבר מדברי חז"ל בתרגום על שיר השירים (ו, ט; הובאו דבריהם בקונטרס ממלכת כהנים) "הא בכן נפקו בני חשמונאי ומתתיהו וכל עמא דישראל". ולכאורה לשיטת רוב המפרשים הסוברים כי חמשת האחים יצאו לקרב לבדם, עלינו להניח כי שאר ישראל הצטרפו אליהם בשלב מאוחר יותר כאשר ראו שחפץ ה' בידם מצליח.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

מעניין מי הם "רוב המפרשים" שנקט.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אני חושב, שאם אנחנו לא רוצים שדף השיחה פה יראה כמו דפ”ש של חסידויות שונות, צריך להביא בערך את כל הנתונים ממקורות אמינים, והקורא ישפוט.

ספרא (שיחהתרומות)

את המקורות האמינים אתה דוחה בכך שהם סותרים את מה שלימדו אותנו בחיידר.

למעשה, ניתן לכתוב כי יש מהראשונים שהסיקו מדברי מדרשי חז"ל שונים שצבא החשמונאים מנה 5 או 13 איש(רש"י וזאת הברכה, האבודרהם לפי מגילת אנטיוכוס). בספרי מקבים(מקור) וחשמונאים(מקור) מבואר כי אלפים מישראל הצטרפו למלחמתם של החשמונאים, וכן הוכיחו מדברי חז"ל(תרגום שיר השירים ו, ט). כדי לתרץ את הסתירה בין המקורות - יש ששיערו שבתחילה יצאו החשמונאים לבד, ושאר ישראל הצטרף בשלב יותר מאוחר. ויש שכתבו שמלכתחילה היו כל ישראל שותפים לקרב (המהר"י ונה בביאורו למגילת אנטיוכוס)

הכל לטובה (שיחהתרומות)

מי הוכיח מדברי חז”ל? (אני לא אומר שזה לא כתוב, רק מה המקור של ההקשר?)

הכל לטובה (שיחהתרומות)

תוכל לתת קישור למהר”י ונה? ומי סובר שבתחילה נלחמו לבד?

ספרא (שיחהתרומות)

הרב משה חיים לייטער, ממלכת כהנים, מודיעין עילית תשס"ו, עמ' קט.

גם פירוש המהר"י ונה הודפס בספר זה. הרב רצאבי מביא בספרו פירושו בשם פירוש עתיק לאחד מחכמי תימן.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

ספרא אני מוחה! לא דחיתי אף מקור, לא הובא ציטוט של מקור כלשהו.

אתה מוזמן לעיין בהיסטוריה ולראות שלא מחקתי שום פרט מהערך, רק הרחבות שהוספתי, חלקן עם מקורות מהימנים וברורים הוסרו ללא הצדקה (לפחות לגבי חלק מהם), ונאסר עלי להשיבן פן אואשם במלחמת עריכה.
שניכם מנוסים, ותיקים ומקצוענים ממני, וידוע לכם היטב שבאנציקלופדיה כותבים את כל השיטות המבוססות ורק אותן, בלי קשר לאידיאולגיה זו או אחרת.

הצורה שאתה כתבת נראית טובה מאוד, כל דעה מבוססת, ללא השמטות.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אגב, לפי הפשטות של מגילת אנטיוכוס היו שישה בסה”כ, בני יוחנן נלחמו, יהודה מת ויוחנן החליף אותו.

ספרא (שיחהתרומות)

לא רוצה "פשטות". רבנים רבים וטובים הבינו את המגילה כל אחד בצורה הפוכה מחבירו.

תכתוב רק על פי מקורות שניוניים = פרשני המגילה, ולא על בסיס מקור ראשוני = המגילה עצמה.

למשל רש"י כותב 13. מאין הוא לוקח את זה? יש שכתבו שזה על פי המדרש שהיו 5 בני מתתיהו, וחשמונאי ו7 בניו...

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אני לא יודע מי זה ה”יש שכתבו”, ורש”י עצמו זה מקור מהימן.

ספרא (שיחהתרומות)

רש"י והאבודרהם הם ה"יש שכתבו", רק כשיש כמה דעות, עדיף לכתוב את הדעות עצמם ולא את שם האומרם, (וכפי שעשית בערכי והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערוות דבר), ורק בהערה מציינים את המקורות עצמם.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

הם לא כתבו את הפרשנות של 5+7

אוקי.

ספרא (שיחהתרומות)

הפרשנות של 5+7 נכתבה על ידי גדולים, אני צריך למצוא אותם

יש מדרש נוסף המובא ברוקח, בו משמע שהיו רק 12 (לרש"י זה 13: 12+אלעזר, וכבר תמהו, מדוע הוציא את אלעזר מהכלל)

הכל לטובה (שיחהתרומות)

פשטות= האופן בו האבודרהם מסביר. התכוונתי שהיו חמישה בקרב, אבל שישה בסה”כ.

ספרא (שיחהתרומות)

אתה לא יכול לתפוס פירוש אחד כפשטות. אתה כותב את הכל כהצעה, שווה להצעות אחרות, ולא כקביעה.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

שוב, לא אמרתי שאין חולקים, הערתי שלפי שיטת האבודרהם היו שישה בסה”כ ולא חמישה

ספרא (שיחהתרומות)

קדימה, קח את מה שכתבתי, תרחיב את זה עם מקורות מדוייקים. אעזור בדיוק המקורות.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אין לי זמן כרגע, אולי עדיף שאתה תעשה זאת כדי שמרדכי לא יטען למלחמת עריכה

הכל לטובה (שיחהתרומות)

ספרא מאן דהו נעל את הערך לעריכה ע”י עורכי אספקלריה בלבד, לדעתי שימוש לא הולם בהרשאה.

ספרא (שיחהתרומות)

מוזר. לא נגעו בערך מאז עריכתך האחרונה.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

יש מעקב אחרי יומן חסימות מסוג זה? (להמון העם הפשוט אין גישה למיטב ידיעתי ליומן כזה)

אלף אלף (שיחהתרומות)

זה לא הגנה רגילה זה סוג חסימה שלא מתועד

הכל לטובה (שיחהתרומות)

מה שאומר, שכל עורך אספקלריה יכול למנוע עריכות בערך שהוא חפץ בעצירתו (לפחות זמנית) בלי שאף אחד ידע שהוא עשה זאת?!

ספרא (שיחהתרומות)

התשובה היא לא! אין חיה כזאת.

ספרא (שיחהתרומות)
הכל לטובה (שיחהתרומות)

לא מהסוג הזה. לפי הסברו של א”א שזה כשיש תבנית סינון, אזי עורך אספקלריה יכול לראות מי הניח את התבנית, פשוטי העם לא.

אלף אלף (שיחהתרומות)

נכון, יש הבדל בין הגנה של דף לבדוקים/מפעילים שזה מובנה במדיה ויקי וזה מופיע ביומנים, והחסימה הזאת היא רק ביטול אפשרות עריכה.

משא"כ תבנית סינון שזה משהו מקומי שנוצר לצרכי המכלול להסתיר תכנים לא ראויים (ואז א"א לראות גם את קוד המקור/היסטוריה) וזה אינו מופיע ביומנים.

תבנית סינון יכול כל עורך להניח אבל לראות מי הניח ולהסיר אותו יכול רק עוא"ס

ספרא (שיחהתרומות)

זה לא נקרא "לא מתועד". הכל מתועד, ואין דברים שניתן לפלח במכלול בלי שאחרים יידעו ויראו. על כל פנים - כאן לא הייתה שום סוג של חסימה ביממה האחרונה.

אלף אלף (שיחהתרומות)

לא קשיא, הא בקטע שמכיל תבנית סינון (או בכל הערך) הא בקטע שאינו מכיל תבנית סינון.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

כן קשיא, כי זה בדיוק בקטע שערכתי אתמול

ספרא (שיחהתרומות)

ביומן חסימות אפשר למצוא את חסימות העורכים.

ביומן ההגנות ניתן למצוא את הערכים המוגנים לעריכה. אין כרגע בסל הכלים הגנה לעורכי אספקלריה, יש למשתמשים ותיקים, בדוקים, מנטרים, מפעילים. כך שלא הופעלה שום הגנה/חסימה על הערך.

אלף אלף (שיחהתרומות)

ספרא כשיש תבנית סינון אז זה חסום לעורכים רגילים שאינם אוע"ס.

הכל לטובה כעת הסרתי את התבנית תבדוק עם אתה יכול לערוך.

ספרא (שיחהתרומות)

השבתי את התבנית סינון, הפסקה נחוצה, הניסוח גרוע ולא מתאים. צריך לדון עליה ולנסח מחדש.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

מה ששוב חסם אותי מעריכה... משאיר לכם את שאר העבודה.

א”א לחסום רק פסקה מסוימת?

ספרא (שיחהתרומות)

תבנית סינון או תמונה חילופית חוסמת רק פסקה. אני משחזר את עצמי, תעדכן אותי כשאתה מסיים.

אלף אלף (שיחהתרומות)

ספרא תשאיר כך עד שיגמרו את הדיון שיוכל חופשי לתקן...

הכל לטובה (שיחהתרומות)

את הבסיס כתבתי, עכשיו עליך המלאכה לגמור בניסוח ודיוק מקורות...

אלף אלף (שיחהתרומות)

לדעתי האישית תבנית סינון זה מיותר ורק מסרבל כמו מה שקרה פה, אפשר לעדכן ברגע מויקי, זה לא כמו שהיה פעם...

וגם רואים אם יש תוספת בויקי, אבל לא משנה.

ספרא (שיחהתרומות)

התבנית מקטלגת את הערך. כשאין תבנית סינון - לא יודעים שיש על מה לדון. תבנית סינון הוא כלי נחוץ! שיש להשתמש בו רק במקרים נחוצים!

אין להשתמש בו סתם, כי אין סבלנות להכריע, ולמחוק תוכן מיותר. עדיף לא לייבא במקרה כזה. ואין להימנע מלהשתמש בו כשצריך, רק כדי לפתוח ערכים לעריכה.

ספרא (שיחהתרומות)

לכן כתבתי שמהעריכה האחרונה אף אחד לא ערך, וממילא לא נוספה שום תבנית סינון חדשה.

הכל לטובה (שיחהתרומות)

עדיין חסום

אלף אלף (שיחהתרומות)

הכל לטובה אתה לא יכול לראות קוד מקור בכלל או רק לערוך אתה לא יכול?

הכל לטובה (שיחהתרומות)

גם לא לראות קוד מקור

הכל לטובה (שיחהתרומות)

לא הסטוריה, לא הבדלים. כלום.

אלף אלף (שיחהתרומות)

וכעת?

הסרתי תבנית תמונה חילופית

הכל לטובה (שיחהתרומות)

הסתדר. תודה!

מה הפשט שאתמול זה עבד והיום לא?

חייבים לפקפק במה שאמרו חז"ל: רבים ביד מעטים?

5
חוטרא (שיחהתרומות)

לעורכי אספקלריה

בפרק "המורדים, פיקודם וצבאם" -לשם הגעתי בקריאה - אי אפשר להשאר באמונה תמימה בדברי חז"ל?

חייבים לצטט את החוקרים המודרניים למיניהם שמגדילים את מספר המורדים אנשי המכבים??

דויד (שיחהתרומות)

צריך לצטט אותם אבל צריך קודם להביא את חז"ל ואת המפרשים, ורק אח"כ את דעותיהם של אלו, ולנסח בהתאם.

Vמאירי (שיחהתרומות)

תיקנתי קצת. זה בסדר?

דויד (שיחהתרומות)

נראה מצויין. לא ידוע לך על מקור שמדובר על עשרות בלבד?

Vמאירי (שיחהתרומות)

רש"י דברים פרשת וזאת הברכה פרק לג פסוק י"א

מחץ מתנים קמיו - מחץ קמיו מכת מתנים, כענין שנאמר (תהלים סט, כד) ומתניהם תמיד המעד, ועל המעוררין על הכהונה אמר כן. דבר אחר ראה שעתידין חשמונאי ובניו להלחם עם היונים והתפלל עליהם לפי שהיו מועטים י"ב בני חשמונאי ואלעזר כנגד כמה רבבות, לכך נאמר ברך ה' חילו ופועל ידיו תרצה:

עכשיו ראיתי שמובא גם במעטים מול רבים (חנוכה)

אין נושאים ישנים יותר