יש מקור מוסמך תורני?
שיחה:י"ב בכסלו/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
על מה?
לסיום כתיבת תלמוד בבלי היום
כמו שמובא במכלול
בלוח דבר בעתו לי"ג בכסליו תשע"א לא מוזכר העניין.
אולי זה נאמר על בסיס זה שיום פטירת רבינא הוא ביום י"ג כסלו
ומכיון שהוא יחד עם רב אשי (שנפטר עוד קודם) ערכו את הש"ס,
צריך לומר שזה נסתיים לפחות עד יום יב כסלו....
ומהיכן המקור שרבינא נלב"ע בי"ג כסליו?
אשמח מאד אם תביא מקור מהגמ' או מהראשונים, או מסדר הדורות.
נשמע לי מוזר להצביע על יום מסוים בו נחתם התלמוד
יכול להיות שבאותו יום היה שלב סמלי כלשהו.
אגרת רב שרירא גאון חלק רבנן סבוראי: "ובארבע בשבא דהוא י"ג בכסלו דשנת תתי"א שכיב רבנא אבינא בריה דרב הונא דהוא רבינא, והוא סוף הוראה".
לפי רש"י ב"מ פו,א ותוס' חולין ב,ב רבינא ורב אשי סידרו התלמוד בבלי, אך נוסף עוד ממר בר רב אשי ורבנן סבוראי כידוע.
בדבר בעתו זה מצוין בי"ג כסלו כיום שראוי לסיים בו מסכת.
רש"ג עצמו גם כותב שרבינו ורב אשי סדרו את התלמוד (לא באותו מקום שהוא מזכיר את הפטירה)
ייתכן שקורא אחד טעה להבין את רש"ג ש"י"ג בכסליו... הוא סוף הוראה".
אכן, זו גם דעתי.
פטירתו
לפי איגרת רב שרירא גאון, רבינא נפטר בישיבתו בי"ג בכסלו ד'ר"ס, שנת 499. תאריך זה אינו מוסכם, ולפי ראב"ד ב"ספר הקבלה" נפטר באותה שנה שבה נתמנה לראש ישיבה - זמן מה אחר פטירתו של רבה תוספאה, בשנת ד'רל"ד (474). הרב יצחק אייזיק הלוי, בספרו "דורות הראשונים", מגיה את הנאמר באיגרת רב שרירא גאון כדי שיתאים לדברי הראב"ד, שלדעתו מסתברים יותר.
מותו ציין את קץ תקופת האמוראים ותחילת תקופה חדשה, תקופת הסבוראים. החכמים בדורות לאחריו, אשר חלק ניכר מהם היו מתלמידיו, נקראו "רבנן סבוראי", ביארו והסבירו את התלמוד לפשוטי העם ודייקו לגבי הלכות למעשה. התלמוד אשר ערך רבינא הוא, עד ימינו, עמוד התווך של ההלכה.
אין נושאים ישנים יותר